• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99072115649

دادستان ابرکوه:

هدف از لازم‌الاجرا شدن مصوبات ستاد کرونا، پیشگیری است نه مجازات

هدف از لازم‌الاجرا شدن مصوبات ستاد کرونا، پیشگیری است نه مجازات

ایسنا/یزد دادستان ابرکوه با بیان این که مصوبات ستاد کرونا برای تمام دستگاه‌ها و مردم به منزله‌ی قانون، لازم‌الاجراست، گفت: این مصوبات باید با هدف پیشگیری از شیوع کرونا در بین مردم و مسئولان نهادینه شود.

«میثم رنجبر»روز گذشته در جلسه ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در شهرستان ابرکوه اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا با تصویب شورای امنیت ملی و تأیید مقام معظم رهبری تشکیل شده لذا مصوبات این ستاد، قانون لازم‌الاجراست که باید در بین مردم و مسئولین نهادینه شود و بدانند که اجرای نکردن این مصوبات، جرم محسوب می‌شود.

دادستان ابرکوه خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل ستاد نامبرده پیشگیری از ابتلا به کرونا، کاهش یا توقف انتشار آن است و قائل به مجازات اشخاص نیست لذا هدف از گذراندن این مصوبات باید برای همگان روشن باشد و دستگاه‌های متولی در برخورد با تخلفات پیرامون این مصوبات ابتدا سلسله‌ مراتب یعنی اخطار، تذکر کتبی و جریمه را طی کرده و در نهایت اقدام به پلمب واحد متخلف کنند.

تجمعات خانوادگی عامل درصد بالای مبتلایان اخیر

«محمد کاظمی‌نسب» فرماندار ابرکوه نیز در این نشست از لغو و تعطیلی کلیه مراسمات تجمعی اعم از شادی، عزاداری، ترحیم و مناسبتی خبر داد و گفت: در این‌ باره تذکر جدی به واحدهای صنفی چاپ اطلاعیه و تبلیغات مراسمات و همچنین اپراتورهای ارسال‌کننده پیامک‌های انبوه داده شود که تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه برنامه یا تجمع را اطلاع‌رسانی نکنند.

وی با بیان این که براساس نظرات کارشناسان بهداشت ضدعفونی و محلول‌پاشی معابر در شیوع این ویروس تأثیر چندانی ندارد، ابراز کرد: از تمام گروه‌های جهادی و جهادگران سلامت درخواست می‌شود تا در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیری در راستای تهیه ماسک، مایع ضدعفونی، فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت فاصله اجتماعی و همچنین تهیه تجهیزات لازم برای بیمارستان، فعالیت خود را مضاعف کنند.

کاظمی‌نسب با تأکید بر این که تمام برنامه‌هایی که مجوز آن صادر شده است، لغو و جلسات در ادارات با بیش از پنج نفر ممنوع است، افزود: در روزهای اخیر بر اثر اطلاع‌رسانی و همچنین نظارت‌های مختلف، وضعیت اصناف از نظر رعایت اصول بهداشتی رو به بهبود است و متأسفانه بیشتر نگرانی‌ها مربوط به تجمعات خانوادگی و دورهمی در باغ‌هاست که تعداد آن نیز زیاد می‌باشد.

مقام عالی دولت در ابرکوه با بیان این که درصد بالای مبتلایان در ماه‌های اخیر مربوط به تجمعات خانوادگی است، ابراز کرد: افرادی که مشکوک به بیماری هستند باید به سرعت به مراجع در نظر گرفته شده جهت تست مراجعه کرده و از خوددرمانی یا انکار بیماری شدیداً پرهیز کنند تا افراد بیشتری را مبتلا نکنند.

وی تأکید کرد: بر اساس مصوبه ملی ستاد کرونا استفاده از ماسک از خانه تا خانه اجباری و برای آن جریمه در نظر گرفته شده است؛ لذا در شهرستان افرادی که بدون ماسک در معابر و مجامع عمومی رؤیت می‌شوند در مرتبه اول به آنان تذکر داده می‌شود و ضمن دریافت کد ملی، در دفعات بعد اعمال قانون خواهند شد.

ابتلای نگران‌کننده کادر بهداشت و درمان به کرونا

«عبدالحسین اکرمی» مدیر شبکه بهداشت و درمان ابرکوه نیز به بیان آمار مبتلایان به کرونا از ابتدای شهریورماه تاکنون پرداخت و گفت: براساس نتایج نمونه‌گیری‌های بیمارستان، درمانگاه و تست‌های سرپایی تعداد ۵۰۹ نفر کرونا مثبت بوده که قطعاً آمار مبتلایان در سطح شهرستان بسیار بیشتر است چرا که برخی مبتلایان و ناقلان وضعیت عمومی معمولی داشته و از نظر ظاهری بیمار نیستند.

وی همچنین از اشغال بودن تخت‌های بیمارستانی از سوی بیماران کرونایی خبر داد و افزود: تعداد افراد بستری در مهرماه افزایش یافته و برخی همکاران مراکز بهداشتی، درمانی، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت نیز به کرونا مبتلا شده که سیستم بهداشت و درمان را با مشکل مواجه کرده است.

اکرمی با تأکید بر این که این افزایش آمار ناشی از نبود باورپذیری و همکاری نامطلوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: برگزاری تجمعات حتی با استفاده از ماسک نیز خطرناک است و ماسک زدن تنها کاهش‌دهنده ریسک ابتلا است و نمی‌توان گفت به طور مطلق از انتقال کرونا جلوگیری می‌کند؛ چراکه می‌بینیم بسیاری از کادر درمان هم با رعایت کلیه مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک و لباس مخصوص، باز هم به کرونا مبتلا شده‌اند.

۵۲ مبتلا و ۴ فوتی دو هفته اخیر در ابرکوه

«علی‌اکبر عسکرنژاد» سرپرست بیمارستان خاتم‌الانبیاء ابرکوه نیز از ۵۷۴ مورد بستری بیماران کرونایی از اول اسفندماه تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۶۶ مورد مرخص و ۱۳۱ نفر نیز به مراکز درمانی مرکز استان اعزام شده‌اند، این در حالی است که در یک ماه اخیر هیچ‌گونه اعزام به علت عدم پذیرش از مرکز استان، نداشته و باید کلیه خدمات را در همین بیمارستان به مبتلایان ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۵۰۹ مورد کرونا مثبت طی یک ماه گذشته، ۵۲ مورد مربوط به دو هفته اخیر بوده که چهار مورد فوتی از مجموع ۲۱ فوتی نیز در دو هفته اخیر رخ داده است.

عسکرنژاد همچنین از ورود تعدادی نیروی جهادی به بیمارستان خبر داد و گفت: در حال حاضر کلیه مرخصی‌های پرسنل از جمله کادر درمان و نیروهای خدماتی لغو و همه نیروها فراخوانی شده‌اند. ضمن اینکه با درخواست پرستار و نیروی خدماتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی یزد برای ابرکوه موافقت شده است، تعدادی از افراد نیز به صورت جهادی آماده همکاری با بیمارستان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha