• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99072216713
  • منبع : نمایندگی گیلان

درآمد ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی موقوفات در گیلان

درآمد ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی موقوفات در گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه از محل درآمد موقافات ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به نیات واقفین عمل شده است، گفت: امانت‌داری در عمل به نیات واقفان مهمترین رسالت اوقاف است.

حجت‌الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان امروز در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته وقف در اداره کل اوقاف برگزار شد، با اشاره به اینکه گیلان دارای ۹۴۱ بقعه متبرکه است، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ خادم افتخاری در این بقاع متبرکه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به شیوع کرونا، افزود: برنامه‌های اوقاف گیلان از بهمن ماه سال گذشته تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و همه امکانات و فعالیت‌ها در خدمت مقابله با کرونا بسیج شد؛ در این راستا ۱۹ هزار  بسته ملزومات بهداشتی با اعتباری بیش از ۸۰۰ میلیون تومان، ۴۵۰۰ بسته کمک معیشتی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، تهیه و توزیع ۵۰ هزار پرس غذای گرم با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و همچنین توزیع نان صلواتی در شهرهای تالش، رودسر، رشت، لنگرود و ماسال از جمله اقدامات اوقاف گیلان در زمان شیوع کرونا بوده است.

مدیرکل اوقاف گیلان گفت: راه‌اندازی ۱۵ کارگاه تولید ماسک در شهرستان‌های آستارا، رودسر، رشت، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، لنگرود، آستانه اشرفیه و بندرانزلی و تولید ۱۳۴ هزار ماسک با صرف هزینه ۱۱۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات اوقاف گیلان در راستای مقابله با کرونا بوده است.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در اوقاف گیلان، گفت: راه اندازی ۲۲ مرکز افق و همچنین راه‌اندازی  ۱۰۰خیمه معرفت از جمله اقدامات فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان طی یکسال گذشته بود است.

وی با بیان اینکه از محل درآمد موقافات ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به نیات واقفین عمل شده است، گفت: این نیات شامل اجرای مراسم مذهبی، فعالیت‌های اجتماعی و خیریه، کمک به مساجد، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه بوده است. از مجموع این درآمد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صرف اجرای نیات خیریه، ۲ میلیارد تومان صرف اجرای نیات مذهبی، ۱۰۰ میلیون تومان صرف اجرای نیات مرتبط با حوزه‌های علمیه، ۱ میلیارد تومان صرف اجرای نیات مساجد، ۱۰۰ میلیون تومان صرف اجرای نیات بقاع متبرکه، ۵۷۰ میلیون تومان جهت اجرای نیات اجتماعی هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه امانت‌داری در عمل به نیات واقفان مهمترین رسالت اوقاف است، ادامه داد: این میزان از نیات واقفان در دهه وقف پارسال تا امسال در راستای طرح‌های مختلف از جمله مهر تندرستی، خرید تجهیزات پزشکی، طرح دست‌های مهربانی و غیره هزینه شده است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه ۶ مرکز درمانی وقفی با ۲۹ موقوفه در گیلان داریم، تصریح کرد: در حوزه دارو و درمان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان درآمد محقق شده که در راستای عمل به نیات واقفین خرید تجهیزات درمانگاهی و اهدا به مراکز درمانی، اجرای طرح مهر تندرستی و خرید دارو و تقبل هزینه‌های درمان برای بیماران صعب العلاج انجام گرفته است.

 وی با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی گفت:۶۶۷  بسته لوزام‌التحریر به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان برای دانش‌آموزان بی بضاعت تهیه و توزیع شده است. همچنین جهت اجرای طرح شمیم حسینی در راستای کمک به هیئت‌های عزاداری از محل درآمد موقوفات دارای نیات مرتبط با تعزیه داری، اطعام و عزاداری ۶۰۰ میلیون تومان کمک شده است.

مدیرکل اوقاف گیلان ادامه داد: راه اندازی ۵۳ کاروان نسیم انتظار، راه اندازی ۷۰ حسینیه سیار در ماه محرم و صفر از جمله اقدامات اوقاف گیلان در زمان شیوع کرونا بوده است.

حجت الاسلام علیزاده در خصوص طرح‌های عمرانی و مودت در بقاع متبرکه گفت: در قالب طرح مودت ۳۰ میلیارد تومان توسط خیرین جهت خرید مصالح و تکمیل ساخت‌وسازها کمک شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: مجتمع تجاری هتل آپارتمان نور در جوار امامزادگان آستارا با مساحت هزار و ۴۰ مترمربع ۱۲ سوئیت دارد که ۳۱ میلیارد ریال هزینه شده و برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی صورت گرفته است. همچنین جهت ساخت فضای داخلی حرم امامزادگان آستارا گنبد، مناره و حسینیه با کمک یک فرد نیکوکار ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در خصوص طرح توسعه حرم آقا سید جلال الدین آستانه اشرفیه،گفت: در این طرح مساحت صحن حرم مطهر از ۵۵۰۰ مترمربع به ۱۲ هزار متر متر مربع افزایش پیدا می‌کند که شامل بخش‌های مختلفی نظیر فضاهایی برای مباحث قرآنی در حرم، محلی برای اجرای مراسم ویژه و خاص در حرم مطهر، دیگر کاربری‌های ادرای است.

حجت الاسلام علیزاده فرسودگی بافت‌های حرم و ناکارآمدی بافت‌ها را از ضرورت اجرای طرح توسعه حرم دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه موقعیت حرم در فضای کانونی و مرکز اصلی شهر قرار دارد و شکل‌گیری شهر آستانه با این مرکزیت بوده است، اجرای طرح توسعه حرم ضرورت دارد، تکمیل این طرح به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۹۳ وقف جدید در استان گیلان ثبت شده است، گفت: از هفته وقف سال گذشته تاکنون ۱۲ وقف جدید ثبت شده که امسال ۲ مورد وقف جدید داشتیم،همچنین برای نخستین بار ستاد مردمی وقف در استان گیلان راه اندازی شده است.

مدیرکل اوقاف گیلان، ادامه داد: راه اندازی ۱۶ مرکز مشاوره وقف در دفاتر ائمه جمعه، راه اندازی ۲۰ انجمن یاوران وقف، برپایی خیمه‌های معرفت و ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» از جمله اقدامات اوقاف گیلان در راستای معرفی فرهنگ وقف بوده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ وقف باید در جامعه نهادینه شده و مردم بیشتر با این عمل خیرخواهانه آشنا شوند، تصریح کرد: کاهش توان مالی آحاد جامعه باعث رویکرد جدید سازمان و روی آوردن به وقف‌های مشارکتی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha