• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99072317397
  • خبرنگار : 50220

واقعیت‌های ناگفتنی در مورد کرونا؛

بار کجی که جز با خردورزی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید

بار کجی که جز با خردورزی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید

ایسنا/یزد یک پزشک و فعال اجتماعی معتقد است که بدون خردورزی، بار کج کرونا به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

بیش از هشت ماه از اعلام رسمی ورود بیماری کووید ۱۹ به کشورمان می‌گذرد و در این مدت نه دولت به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان اپیدمیولوژی و عفونی به صورت کامل و قعی نهاده و نه مردمان آنگونه که باید بدان توجه و عمل کرده‌اند.

سیاست‌های کج‌دار و مریز در مواجهه و مقابله با این بزرگترین همه‌گیری دهه‌های اخیر، هدف سترگ «ما کرونا را شکست می‌دهیم» را به مراتب و روز به روز از دسترسمان دور و دورتر ساخته و اینک، این کروناست که ما را و در وهله نخست، کادر درمان را شکست داده یا در آستانه شکست دادن قرار داده است.

دکتر «امیرولی عضدزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که کووید ۱۹ ثابت کرد که «بار کج هیچگاه به منزل نخواهد رسید»، تصریح کرد: کووید ۱۹ بر همگان عیان ساخت که با شعار نمی‌توان، مهارش کرد و جز با خردورزی و بهره‌گیری از تجارب موفق جهانی، نمی‌توان به زنجیرش کشید.

این پزشک عمومی و فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور ما تنها یا با اندکی اغماض جزو معدود کشورهایی است که در مهار و کنترل این بیماری نوظهور هیچ دستاوردی نداشته و در رده نخست کشورهای با آمار بالای ابتلا و مرگ جدید ناشی از این بیماری است و در حالی رکورد ۲۷۲ مرگ روزانه و به عبارتی هر ۵ دقیقه یک مورد مرگ را به ثبت رسانده که پا به پای رکورد زدن دلار، کرونا نیز در تعداد مبتلایان و مرگ و میر رکورد می‌زند.

وی افزود: در حالی کشور ما آمار ۶.۵ درصدی مرگ ناشی از این بیماری را ثبت می کند که میانگین مرگ در اثر این بیماری در جهان ۳.۷ درصد است و در حالی ما همچنان در فراز و فرودهای موج آغازین بیماری هستیم که در بیشتر کشورهای جهان این بیماری به کنترل درآمده یا با وقفه‌ای چند ماهه، موج دوم بیماری آغاز شده و این بدین معنی است که ما لحظه ای از دست این بیماری فراغت نیافته و کادر پزشکی‌مان فرصتی برای ریکاوری و بازیابی توان و نوسازی ابزار و ادوات احیا و مراقبت نداشته‌اند.

عضدزاده تصریح کرد: امری که در ادامه مسیر مبارزه با این ویروس مرگبار کار را بیش از پیش سخت و سخت‌تر می کند و شاید تاوانش مرگ و میر بیشتر هم‌میهنان و در صف مقدم آنان کادر خسته درمانی است که خود باید شفابخش و درمانگر بیماران درمانده باشند و در نهایت خود درماندگی!

این فعال حوزه بهزیستی کشور تاکید کرد: در حالی که مقام معظم رهبری عمل به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را لازم‌الاجرا اعلام می‌کنند ولی کج‌سلیقگی‌ها، بی‌تدبیری‌ها و سخنان ناپخته و ناسنجیده‌ی برخی از مسئولان، کار را به جایی رسانده که کووید ۱۹ با همه خطرناکی و مرگ‌آفرینی‌اش برای مردمان کوچه و بازار عادی شده و هیچ کسی حضورش را و وجودش را جدی نمی‌گیرد و با وجود اعلام روزانه آمار ابتلا و مرگ و میر این بیماری از سوی مراجع رسمی، برخی آن را سیاسی قلمداد کرده و برخی عادی فرض می‌کنند و نتیجه آن که هیچ کسی آن را جدی نگرفته و در نتیجه آن‌هایی که در کوچه و بازار و در محیط‌های کار ماسک می‌زنند و موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند، انگشت‌شمار هستند.

وی افزود: بدیهی است که برخی مسئولان در عادی‌سازی و کم اهمیت شمردن این بیماری نوپدید و تشویق و ترغیب مردم به زندگی عادی و انجام برخی امور نه چندان ضروری نقش پررنگی ایفا کرده‌اند تا آنجا که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود برای فرهنگ‌سازی از لزوم استفاده از ماسک در بین خواص و در برابر دیدگان مردم و دوربین‌های تلویزیون سخن رانده و توصیه کرده‌اند.

این فعال اجتماعی که در حوزه سالمندی نیز تخصص دارد، یادآور شد: بازگشایی مدارس بر خلاف توصیه‌های متولیان امر و متخصصان این رشته، برپایی مراسم مذهبی محرم بدون فراهم کردن زمینه‌های پیشگیرانه موثر و کارآمد، در گوشه‌ای نشستن مسئولان امر و مشاهده‌گری مسافرت‌ها و ترددهای بی‌پایان بین استانی مردمان کرونازده بدون هیچ گونه سخت‌گیری، بی مبالاتی در برگزاری جشن‌های ورزشی و سوگواری‌ها، صدور دستورالعمل‌های متناقض و ناهماهنگی بین بخش های مختلف، ناکارآمدی و کارا نبودن ستاد کرونا به واسطه نداشتن قدرت و اختیار کامل در تصمیم‌گیری و اجرا، همه و همه از جمله مواردی است که کشور را در مقابله با کووید ۱۹ به مراحل بحرانی رسانده است.

عضدزاده اضافه کرد: بی‌تردید راهی برای برون رفت از این بحران جز الگوبرداری از دستآوردهای موفق کشورهای پیشرو در مبارزه با این پاندمی و سپردن کار به کاردان و تنفیذ قدرت کامل به ستاد ملی مبارزه با کرونا و فرمانبری کامل همه دستگاه‌ها و نهادها از دستورات این ستاد، نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha