• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99072418042
  • خبرنگار : 50339

مهر فراموشی بر مدرسه سازی در مناطق محروم خاش

مهر فراموشی بر مدرسه سازی در مناطق محروم خاش

ایسنا/سیستان و بلوچستان بعد از گذشت چند سال در ماه نخست از فصل بازگشایی مدارس نام روستای گواتامک ایرندگان خاش با انتشار کلیپی در فضای مجازی پیچید تا دل دلسوزان آموزشی به درد بیاید و با جذب خیران برای ساخت مدرسه در این منطقه محروم پای کار بیایند و عرق شرم بر پیشانی برخی نمایان گردد، متاسفانه گواتامک های زیادی در شهرستان مرزی خاش سیستان و بلوچستان نیازمند توجه آنانی است که به دادن شعار عادت کرده اند.

شهروندی از خاش سیستان و بلوچستان می‌گوید: متاسفانه از قبیل مدارس روستای گواتامک ایرندگان خاش زیاد هست، همین گواتامک سه سال قبل کانکس دادند و قرار بود مدرسه ساخته شود، شاید فراموش کردند.

محسن دادکانی معتقد است: از محل جذب خیرین، پیگیری از سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان، اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری، محرومیت زدایی سپاه و غیره می توان برای حل مشکلات این منطقه و چندین روستای دیگر اقدام کرد.

شهروند دیگری معتقد است: به نظر می رسد اراده ای در مسوولان نیست و به همه تلقین شده که نمی شود کاری کرد.

محمد قلندرزهی از شهروندان دیگر خاش بیان می‌کند: با نسخه مقاومت مردم ایران در شرایط دشوار دوران دفاع مقدس و جنگ اقتصادی شاید بتوان فشارها را تحمل کرد، اما یاری کردن و حمایت های مسئولان کجاست؟؟

به گفته این شهروند خاشی آموزش و پرورش گزارش و آمار شفاف بدهد که در دولت تدبیر و امید چند مدرسه در سیستان و بلوچستان ساخته شده است.

محمد ریگی از شهروندان دیگر خاش اظهار می‌کند: در روستاهای حوزه دشت رباط، الله آباد، شوگه، خان بی بی و تلگزی و کروجی، مناطقی از حاشیه تفتان و سنگان و دشت آبخوان و پشتکوه و ایرندگان و کارواندر و غیره شاهد محرومیت تاریخی هستیم که مظلومیت از چهره مردم این نقاط نمایان است.

زینب ایرندگانی معلم روستای گواتامک ایرندگان خاش می‌گوید: دانش آموزان ما در شرایط دشوار کرونایی و هم اینک در فصل سرد سال برای چندمین سال متوالی اوضاع مشقت باری را سپری می کنند و وجود کانکس و کلاس درس غیراستاندار دیگر هیچ دردی را دوا نمی کند، فرزندان ما شایسته بهترین ها هستند.

وی تصریح می‌کند: بعد از پیگیری های مستمر از دو روز قبل تاکنون وعده های خوبی برای ساخت مدرسه در روستای گواتامک را خیران و نهادهای انقلابی داده اند که امیدواریم این وعده ها زودتر محقق شود.

مدارس خشتی، گلی، کپری یا کانکس در ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان

عضو شورای ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: هشت مدرسه در این بخش، کپری، کانکسی و یا خشت و گلی و غیراستاندارد است.

محسن دادکانی در گفت وگو با ایسنا تصریح می‌کند: مدرسه شهید مراد بامری کانکسی و کپری هست و مدرسه فرخی سیستانی دک جمال کپری، مدرسه شهید یعقوب ایرندگانی زیان خشتی و گلی، مدرسه شهید ستوده پده ای خشتی و گلی و کپری، مدرسه سیاه تلکان خشتی و گلی، مدرسه اعتماد زبتوک (کانکس)، مدرسه نراپ کپری و مدرسه عاشورای گواتامک کانکس و خشتی و گلی است.

وی اظهار می‌کند: بخش ایرندگان خاش از مناطق محروم سیستان و بلوچستان بوده که مردم آن نیازمند توجه ویژه خیران و گروه های جهادی هستند.

واکنش اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص انتشار ویدئویی از مدارس خاش

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پیامی اعلام کرده است : به دنبال انتشار ویدئویی از یکی از مدارس شهرستان خاش در فضای مجازی، سایت ها و کانال های خبری که توسط بانوی خیری تهیه و منتشر شده است، به اطلاع می رساند این مدرسه در روستای گواتامک بخش ایرندگان شهرستان خاش از جمله مدارس غیردولتی در طرح خرید خدمات آموزشی است که دارای دو نیرو در قالب همین طرح و ۸۰ نفر دانش آموز است.

یکی از کلاسها در کانکس تعبیه شده تشکیل و کلاس دیگر آن در یکی از اتاق‌های مسجد روستا دایر شده است. 

آنچه در تصاویر تهیه شده در این ویدئو مشاهده می‌شود حضور دانش‌آموزان در بیرون از کلاس درس به منظور دریافت لوازم التحریر اهدایی از سوی بانوی خیری است که این ویدئو را با هدف جلب مشارکت خیرین نیک اندیش برای ساخت فضای آموزشی استاندارد تهیه نموده است.

شایان ذکر است در مراحل مختلفی خیرین با هدف ساخت فضای آموزشی برای دانش آموزان این روستا ورود پیدا کرده اند، اما به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دشواری های خاص راه های مواصلاتی موفق به این مهم نشده اند.

خوشبختانه اخیراً خیران با نگاهی جهادی و نیک اندیشانه موافقت نموده تا با نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و حضور پیمانکاران بومی در فرآیند احداث فضایی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان این روستا مشارکت نماید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درپی انتشار فیلمی در فضای مجازی از یک مدرسه کانکسی در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان، دستور ساخت فوری یک مدرسه دراین منطقه را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله نیکی‌ملکی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام با اعلام این خبر افزود: اخیرا ویدئویی در فضای مجازی از وضعیت نامناسب یک مدرسه کانکسی در روستای گواتامک خاش منتشر شد که در آن معلم مدرسه درخواست داشت تا با توجه به شیوع کرونا و وضعیت کوهستانی منطقه، مسئولان توجه ویژه‌ای به این دانش آموزان بکنند.

وی افزود: محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم در راستای اقدامات محرومیت‌زدایی ستاد، بعد از انتشار این ویدئو به مدیرعامل بنیاد برکت دستور داد تا فورا اقدامات لازم برای احداث یک مدرسه چهار کلاسه دراین منطقه را فراهم کند.

نیکی‌ملکی خاطرنشان کرد: در سال جاری بنیاد برکت ۲۵۰ مدرسه جدید درمناطق محروم کشور احداث و تحویل آموزش و پرورش می دهد که از این تعداد تاکنون ۱۵۰ مدرسه آماده و تحویل این وزارتخانه شده است.

ساخت ٦ کلاس درس در گواتامک سیستان و بلوچستان توسط خیرین مدرسه ساز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی از کمبود مدرسه در روستای گواتامک در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان و با پیگیری رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و همت خیرین گرانقدر، ٦ کلاس درس در این روستا احداث خواهد شد. 

مراسم آغاز عملیات احداث این واحد آموزشی دوشنبه ٢٨ مهرماه با حضور مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و جمعی از خیرین برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا در حال حاضر عملیات عمرانی و ساخت حدود ٦٠٠ واحد آموزشی (مدرسه) در استان سیستان و بلوچستان در دست انجام است.

گواتامک یک روستای از توابع بخش ایرندگان شهرستان خاش سیستان و بلوچستان است و بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۹۵ حدود ۶۱ خانوار و ۲۱۳ نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha