• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99072418261
  • خبرنگار : 50214

در گفت‌وگویی به بهانه روز جهانی عصای سفید؛

آنچه نابینایان می‌بینند و مسئولین نمی‌بینند!

آنچه نابینایان می‌بینند و مسئولین نمی‌بینند!

ایسنا/یزد کتابدار نابینای کتابخانه نابینایان یزد با بیان این که کتابخانه نابینایان تنها کانون فرهنگی و سرگرمی نابینایان است، از بی توجهی و نادیده گیری مسئولان به این بخش در کنار دیگر مشکلات نابینایان گلایه کرد.

«روح اله رنجبر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که آنچه را که نابیناینان با وجود نابینایی مشاهده می‌کنند، متاسفانه مسئولان نمی‌بینند، تصریح کرد: متاسفانه نابینایان در جامعه مشکلات زیاد ولی قابل حل دارند ولی مسئولان هیچ‌ توجهی به رفع آنها ندارند و حتی برای رفع این مشکلات به توانایی نابینایان اعتماد نمی‌کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر تنها سرگرمی و فعالیت نابینایان در کشورمان مراجعه به کتابخانه‌های ویژه این قشر و مطالعه کتاب است، اظهار کرد: متاسفانه به این سرگرمی نابینایان نیز توجه نشده به طوری که ساختمان برخی از کتابخانه‌ها از کتابخانه مرکزی یزد نیز برای نابینایان فاقد دسترسی استاندارد و کارشناسی شده است.

وی افزود: پیمانکاران به پیشنهاد شهرداری و به تقلید از کشورهای اروپایی روی برخی پل‌های عابر پیاده شهر، رمپ عبور دوچرخه نصب کرده‌اند در حالی که این اقدام برای نابینایان بسیار خطرناک و ممکن است به مرگ آنها در هنگام استفاده از پل ختم شود.

رنجبر از وجود خطر چاله و حفارهای انجام شده در برخی معابر و خیابان‌های شهر برای نابینایان گلایه و اضافه کرد: پل‌های برخی از مغازه‌ها در مسیر عبور نابینایان باعث آزار این قشر می‌شود، همچنین داربست‌های فلزی نصب شده در معابر پیاده همیشه به سر و صورت نابینایان برخورد می‌کند و تمام این موارد هرگز توجه مسئولان را به خود جلب نکرده است.

کتابدار نابینای کتابخانه نابینایان یزد از این کتابخانه به عنوان تنها کانون و پایگاه فرهنگی برای فعالیت نابینایان یاد کرد و گفت: کتابخانه پایگاه مناسب و خوبی است تا نابینایان بتوانند اوقات فراغت خود را در آن جا به سر ببرند و خوشبختانه در حال حاضر شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، مهریز و بافق دارای کتابخانه نابینایان هستند.

وی از وجود شش هزار کتاب گویا در کتابخانه‌ی نابینایان یزد خبر داد و افزود: با این وجود همچنان منابع کتابخانه کافی نیستند و مشکل محدودیت منابع همیشه همراه با کتابخانه‌ها و نابینایان بوده و هیچ چاره اندیشی از سوی مسئولان کشور و وزارت ارشاد صورت نگرفته است در صورتی که حل این مشکل بسیار ساده است و فقط  باید ناشران را ترغیب به نشر کتاب به صورت بریل کنند و این در حالی است که این اقدام برای ناشران نیز همراه با سود مالی است.

رنجبر گفت: عمده کتب صوتی و بریل کتابخانه‌های نابینایان یزد در حیطه علوم انسانی شامل علوم اجتماعی، ادبیات، موفقیت، تاریخ، تاریخ و جغرافیاست و برای دروس فنی و تجربی که نیاز به دبیر و استاد مخصوص دارد، در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر که در این رشته‌ها فضاسازی‌های بسیاری شده، اقدامی انجام نگرفته است و حتی پزشک، نماینده و وزرای نابینا داریم.

وی با تاکید بر این که مسئولان کشور ایران به توانایی نابینایان باور ندارند، اظهار کرد: در حال حاضر 700 نابینای استان یزد عضو کتابخانه نابینایان در رده‌های سنتی مختلف هستند که آمار خوبی برای استان نیست و عمدتاً ناشی از مشکل ایاب و ذهاب آنها به کتابخانه است.اشند .

رنجبر تاکید کرد: کتابخانه‌ها تنها پایگاه و کانون فرهنگی و تنها مکان برای گذران اوقات فراغت نابینایان است ولی مناسب‌سازی فضای بیرونی کتابخانه‌ها که بر عهده شهرداری و فضای درونی که برعهده اداره کتابخانه‌هاست، اصلاً فضای مناسب و قابل تحملی برای نابینایان نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha