• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99072719264

یک اپتومتریست هشدار داد؛

آب‌سیاه، دزد خاموش بینایی در میان‌سالی

آب‌سیاه، دزد خاموش بینایی در میان‌سالی

ایسنا/یزد یک اپتومتریست با تاکید بر این که بیماری‌های چشمی تهدیدکننده بینایی در هر سنی اتفاق می‌افتد، تنها راه پیشگیری از این آسیب‌ها را معاینات منظم و کامل دانست.

«ملیحه فتحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به شعار «امید به بینایی» که امسال به مناسبت روز جهانی نابینایان در نظر گرفته شده بود، هدف از چنین مناسبت‌ها و نامگذاری‌هایی را ارتقای آگاهی‌ عمومی در خصوص اهمیت پیشگیری از نابینایی و کم بینایی به ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر و افرادی خواند که تاکنون تحت مراقبت‌های چشم‌پزشکی قرار نگرفته‌اند.

وی با بیان این که اپتومتریست‌ها به عنوان اولین مراقبین سلامت بینایی نقش مهمی در پیشگیری از کم بینایی و نابینایی افراد در گروه‌های سنی مختلف دارند، افزود: بیش از ۷۵ درصد از مجموع نابینایی و کم‌بینایی‌ها، قابل‌ پیشگیری هستند و تنها راه پیشگیری از این آسیب‌ها، معاینات منظم و کامل است.

فتحی با تأکید بر این که بیماری‌های چشمی تهدیدکننده بینایی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتند، خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی مانند آب‌مروارید(کاتاراکت)، آب‌سیاه (گلوکوم) و تنبلی چشم در مورد کودکان، در صورت انجام نشدن درمان صحیح و به‌موقع می‌تواند بینایی آنان را برای همیشه کاهش دهد لذا در همین راستا معاینه چشم کودکان باید از شش‌ماهگی و بعد از آن به‌ طور سالانه انجام شود تا از تنبلی چشم جلوگیری شود.

این اپتومتریست ابرکوهی اضافه کرد: در سنین میان‌سالی، «آب‌سیاه» به عنوان دزد خاموش بینایی می‌تواند تا مدت‌ها بدون علامت به تخریب عصب بینایی و کاهش قابل‌ توجه میدان بینایی منجر شود.

وی در این باره تصریح کرد: همان‌گونه که با پیشرفت سن، پوست دچار چین‌ و چروک شده، سوخت‌ و ساز کند و موها سفید می‌شوند، چشم‌ها نیز تحت تأثیر افزایش سن قرار می‌گیرند و در سنین پیری، بیماری‌هایی مانند آب‌مروارید و تخریب سلول‌های شبکیه به عامل اصلی کم بینایی یا حتی گاهاً نابینایی بروز می‌کنند.

فتحی در پایان تأکید کرد: در مواردی که افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و فشارخون هستند، باید به طور منظم، فشار چشم آنان اندازه‌گیری و شبکیه مورد بررسی قرار گیرد و به همین دلیل توصیه می‌شود در سنین بالای 40 سال، افراد به‌ طور مرتب تحت نظر چشم‌پزشک باشند تا در صورت بروز آسیب، با تشخیص و درمان زودرس بتوان جلوی کاهش بینایی را گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha