• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99072719416
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

آتش‌بازی آسمان در آخرین روز مهر

آتش‌بازی آسمان در آخرین روز مهر

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: روزهای آخر مهر ماه شاهد به اوج رسیدن بارش شهابی جباری هستیم.

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا با اعلام این خبر، اظهار کرد: آخرین روزهای مهر ماه شاهد اوج بارش شهابی جباری هستیم که در این اوج بارش انتظار داریم ۲۰ شهاب در ساعت رصد شود.

وی با بیان اینکه بارش شهابی جبّاری یکی از بارش‌های شهابی سالانه ‌است که کانون بارش آن در صورت فلکی جبار به نظر می‌رسد، گفت: این بارش هر سال از ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان فعال است و ۲۹ و ۳۰ مهر ماه به اوج بارش می رسد.

این مدرس و پژوهشگر نجوم در مورد این بارش شهابی، توضیح داد: بارش شهابی جباری بارش خیلی مشهوری نیست، اما با این وجود جالب توجه ‌است. معمولا این بارش شهابی درخشان نیست و بیشتر حالتی شبیه به خاکستر بر جای می گذارد.

مرادی گفت: سرعت میانگین شهاب‌های این بارش، نسبت به کره زمین در اوقات اوج معمولاً حدود ۶۶.۲ کیلومتر بر ثانیه ‌است که نسبتاً زیاد به‌ شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه منشا این بارش دنباله دار معروف هالی است، توضیح داد: دنباله‌دار هالی منشأ دو بارش شهابی جباری و اتا دلوی است که هر دو بارش‌های شهابی چشمگیری هستند. دنباله‌دار هالی معمولاً حدود هر ۷۶ سال یک بار مدار کره زمین را قطع می‌کند.

مرادی در توضیح پدیده بارش های شهابی، گفت: بارش شهابی یک پدیده آسمانی در آسمان شب است که در هنگام عبور سیاره زمین در پیمودن مسیر مدار خود از میان توده‌ای از سنگ های به جا مانده از دنباله دارها، رخ می‌دهد. دنباله دارهایی که از نزدیک زمین عبور می کنند، توده هایی از سنگ های آنها به دلیل جاذبه زمین باقی می ماند که وقتی زمین وارد این توده سنگ ها می شود، این توده سنگ ها با جو زمین برخورد می کنند و می سوزند و صحنه زیبایی در آسمان خلق می کنند.

وی ادامه داد: هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد و به این محل کانون بارش گفته می‌شود و از آنجایی که معمولا شهاب سنگ ها از سمت یک صورت فلکی می آیند، نامگذاری بارش ها به این دلیل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha