• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99072820157
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پیامدهای رونمایی از موشک قاره پیمای کره شمالی در منطقه و جهان

پیامدهای رونمایی از موشک قاره پیمای کره شمالی در منطقه و جهان

ایسنا/اصفهان کره شمالی در رژه شبانگاهی خود که از تلویزویون دولتی این کشور پخش شد از جدیدترین موشک قاره پیمای خود به طول ۲۴ متر رونمایی کرد که واکنش های زیادی در سرتاسر جهان داشت.

کره شمالی هفته گذشته از جدیدترین موشک‌های بالستیک قاره پیمای خود در جریان رژه نظامی رونمایی کرد که قبلا از این موشک‌ها پرده برداری نشده بود. براساس یک فایل ویدیویی که تلویزیون رسمی کره شمالی پخش کرد، موشک بالستیک قاره پیمایی روی یک واحد متحرک با ۲۲ چرخ به نمایش درآمد.

این اولین بار از سال ۲۰۱۸ است که کره شمالی از موشک‌های بالستیک قاره پیما در رژه نظامی رونمایی می‌کند و آمریکا نیز از به نمایش درآمدن این موشک ابراز ناامیدی کرده است.

کره شمالی در جریان رژه در پیونگ یانگ جدیدترین موشک بالستیک بین قاره‌ای خود را که روی یک واحد متحرک سنگین ۱۱ محوره حمل می‌شد، به نمایش گذاشت. این رژه از تلویزیون مرکزی کره شمالی پخش شد و طبق گزارش رسانه‌های سئول، ارتش کره جنوبی اعلام کرده که در حال تجزیه و تحلیل سلاح‌های نمایش داده شده در پیونگ یانگ است، اما سوال اینجاست که هدف اصلی کره شمالی از به نمایش درآوردن این موشک قاره پیمای غول پیکر چیست و چه تاثیری در تحولات شبه جزیره کره و روابط بین الملل دارد؟

برای بررسی بیشتر این موضوع، ایسنا با سعید وثوقی- استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید:

جنوب شرق آسیا ۴۰ درصد اقتصاد کل جهان را پوشش می‌دهد

وثوقی اظهار کرد: کره شمالی در منطقه بسیار حساسی واقع شده و هر گونه به هم خوردن آرامش در شبه جزیره کره منجر به بر هم خوردن امنیت و آرامش در جنوب شرقی آسیا می شود. جنوب شرق آسیا ۴۰ درصد اقتصاد کل جهان را پوشش می دهد و کره شمالی دلگرم به حمایت های مالی چین است.

وی افزود: نمایش قدرت در رژه نظامی و به نمایش درآمدن موشک قاره پیمای غول پیکر هیچ تغییری در وضعیت کنونی کره شمالی ایجاد نمی کند. چند روز پیش رهبر کره شمالی اذعان کرد که نتوانسته زندگی مردم کشورش را ارتقا دهد و به همین دلیل از ملت خود عذرخواهی کرد. بنابراین این نمایش ها در بهبود وضعیت مردم این کشور تاثیری ندارد و اگر قرار بر این بود کره شمالی از صحنه هستی محو شود زدو بند قدرت های بزرگ می توانست چنین امری را رقم بزند.

این نمایش قدرت موجب افزایش تنش در جنوب شرق آسیا می‌شود

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، گفت: بدون شک کره شمالی در منطقه حساسی قرار گرفته و چینی‌ها هم به عنوان گروکشی در رقابتی که با آمریکایی ها دارند از کره شمالی به نفع منافع خود استفاده می کنند. کره شمالی وقتی به این شکل نمایش قدرت می دهد به تنش و نا امن کردن منطقه شرق آسیا دامن می زند و در نتیجه کره جنوبی و ژاپن احساس نا امنی می کنند و این عامل می تواند شرایط را برای تسلط بیشتر آمریکایی ها بر منطقه فراهم کند، اگرچه ایالات متحده شریک و نفوذگر سنتی در منطقه جنوب شرق آسیا است.

وثوقی تصریح کرد: این گونه نمایش ها به آمریکایی ها این امکان را می دهد که برای مداخله در این منطقه دست بازتری داشته باشند. اگر کره شمالی را دقیق تر بررسی کنیم متوجه می شویم که هیچ صادراتی و منبع درآمدی ندارد، وقتی چنین کشوری یک موشک غول پیکر را می سازد مشخص می شود که بودجه هنگفتی را برای آن اختصاص داده است. بنابراین چنین کشورهایی به جای اینکه این بودجه را صرف توسعه اقتصادی و اجتماعی کنند در بخش نظامی هزینه می کنند.

وی ادامه داد: وقتی بودجه نظامی چنین کشوری افزایش پیدا می کند باید از بخش های دیگر کم کند. برخی از کشورهای خاورمیانه با وجودی که برای توسعه اقتصادی خود کار خاصی انجام نداده اند، اما به دلیل درآمدهای هنگفت نفتی می توانند هزینه بخش های مختلف را مدیریت کنند. اما کشوری مانند کره شمالی که منابع نفتی و گازی ندارد و مرزهای خود را هم روی دنیا بسته است حتی با یک سیل معمولی دچار بحران و عذرخواهی بی سابقه رهبر کره شمالی از مردم خود را موجب می شود.

هدف کره شمالی از این رژه، حفظ نظام سیاسی خود است

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، گفت: این موشک ۲۴ متر طول داشت و حتی اگر موشک ۱۰۰ متری هم بسازند هیچ تاثیری در زندگی مردم کره شمالی نخواهد داشت و موجب توسعه و رفاه در این کشور نمی شود و تنها از سبد غذایی مردم زده و به سبد صنعت نظامی اضافه می شود.

وثوقی با بیان اینکه هدف اصلی کره شمالی از به نمایش درآوردن موشک قاره پیما قدرت نمایی در شبه جزیره کره است، یادآور شد: اما در نتیجه این قدرت نمایی حفظِ نظام سیاسی کره شمالی حاصل می شود؟ به نظر می رسد همین گونه است و حاکمیت در کره شمالی بقای خود را مشروط به قدرتمندی نظامی می داند. وقتی این کشور تهدید را فقط در تهدیدات پشت مرزی می داند به همین دلیل سعی می کند روز به روز از نظر نظامی قدرتمندتر شود.

کسی نمی‌داند داخل کره شمالی چه خبر است

وی با بیان اینکه به دلیل بسته بودن مرزها و خفقان در کره هیچ گزارشی از وضعیت اقتصادی این کشور منتشر نمی شود، گفت: هیچ خبرنگاری در کره شمالی وجود ندارد و تنها بر اساس شنیده ها می دانیم که وضعیت اقتصادی این کشور افتضاح است به طوری که چند سال پیش مردم این کشور به خوردن علف روی آوردند. تمام نیازهای کره شمالی از سوی چین تامین می شود، چند سال پیش یک خبرنگار انگلیسی فیلمی از وضعیت زندگی در کره شمالی ساخت که گزارش های وحشتناکی داشت که البته نمی توان به طور ۱۰۰ درصد به این گزارش اعتماد کرد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، افزود: هیچ کس نمی داند داخل کره شمالی چه خبر است، اما بدون شک تفاوت زندگی در کره شمالی با کره جنوبی از زمین تا آسمان است. امروز در هر منزلی لوازم خانگی کره جنوبی از قبیل یخچال، موبایل، ماشین لباسشویی و ... پیدا می شود. در بحران کرونا کره جنوبی نشان داد که از چه مدیریت قوی برخوردار است که نشان می دهد این کشور دارای بنیان قوی سیاسی و اجتماعی است.

هر گونه درگیری در شبه جزیره کره به یک بحران بین المللی تبدیل می‌شود

وثوقی تصریح کرد: گزارش های مربوط به کره شمالی را بیشتر رسانه های انگلیسی و آمریکایی منتشر می کنند که هیچ نکته مثبتی در آن وجود ندارد و دانسته های ما هم بیشتر بر اساس این گزارش ها است و تصویر سازی از کره شمالی را این رسانه ها انجام می دهند که راستی آزمایی آن مشکل است به همین دلیل قضاوت دقیق میسر نیست.

وی اظهار کرد: کشوری که چنین بنیان قوی موشکی دارد و دارای بمب اتمی هم هست دارای قدرت بازدارندگی بالایی است و دیگر کشورها سعی می کنند با احتیاط با چینن کشوری برخورد کنند. قدرت تخریب سلاح هسته ای به حدی بالاست که همه کشورها را درگیر منازعه هسته ای خواهد کرد به همین دلیل سعی می کنند رفتار ملایمی با کره شمالی داشته باشند چرا که هر گونه درگیری در شبه جزیره کره به سرعت به یک بحران بین المللی تبدیل می شود.

فروش تسلیحات تنها منبع درآمد کره شمالی است

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، گفت: البته بخشی از تاکید کره شمالی به توسعه صنعت نظامی خود به اقتصاد این کشور هم مربوط می شود چرا که یکی از منابع درآمد این کشور فروش تسلیحات است و بخشی از این نمایش قدرت می تواند نمایش تکنولوژی هم باشد. این نمایش قدرت تنها برای حفظ نظام سیاسی و قدرت نمایی در برابر آمریکا است و به این دلیل که کره شمالی در یک منطقه بسیار حساس قرار دارد هر کسی بخواهد این کشور را هدف قرار دهد با یک منازعه جهانی روبرو می شود.

وثوقی با بیان اینکه مذاکره آمریکا با کره شمالی از ماهیت مذاکره به دور بود، افزود: ترامپ قصد داشت یک برگ برنده ای برای انتخابات داشته باشد که چندان هم موفق نبود. کره شمالی هم به اصطلاح نشان داد که مایل به تنش زدایی است و بخشی از سوله های هسته ای خود را از بین برد.

دوام حکومت کره شمالی به چین بستگی دارد

وی با بیان اینکه نظام سیاسی کره شمالی با این وضعیت تا دراز مدت نمی تواند دوام بیاورد، خاطرنشان کرد: دوام حکومت کره شمالی به چین هم بستگی دارد. اگر بقای نظام کره شمالی برای چین منفعت داشته باشد می توان احتمال داد حکومت این کشور به بقای خود ادامه دهد در غیر این صورت نمی تواند زیاد دوام بیاورد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، گفت: در دنیای وابستگی متقابل زندگی می کنیم و اینگونه نیست که کشوری به تنهایی بتواند ادامه حیات دهد. دو عمل می تواند رفتار و سیاست های کشورها را شکل دهد؛ یکی تحولات داخلی کشورها و دیگری الزامات و شرایطی که در نظام بین الملل وجود دارد. به این معنا که کشورها از نظر توان چقدر می توانند در جهانی که نام آن نظام بین الملل است با جریان های مخالف و موج های مخالف کنار بیایند.

شرایط در اروپای شرقی با شرایطِ امروز کره شمالی متفاوت بود

وثوقی ادامه داد: البته شرایط فعلی کره شمالی کمتر از فروپاشی نیست و تداوم این حکومت بستگی به رفتار قدرت های بزرگ در شبه جزیره کره دارد و اینکه چینی ها تا کجا از کره شمالی حمایت کنند. در رقابتی که بین قدرت های بزرگ است برخی مناطق به عنوان مناطق نفوذ این قدرت ها در نظر گرفته می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم کره شمالی مانند مردم کشورهای اروپای شرقی تحرکی از خود نشان نمی دهند، افزود: علت تحولات در اروپای شرقی تنها منحصر به تحولات این کشورها نبود. سیاست های گورباچف در شوروی که دوران اصلاحات را آغاز کرد و نتوانست به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شد این اصلاحات را ادامه دهد سبب شد این اصلاحات به کشورهای اروپای شرقی که اقمار شوروی بودند کشانده شود. چینش قدرتی که در نظام بین الملل وجود دارد در سرنوشت کشورها تاثیر دارد و در کل شرایط در اروپای شرقیِ اواخر دهه ۸۰ میلادی با کره شمالی کاملا متفاوت است ضمن اینکه حکومت های اروپای شرقی به اندازه کره شمالی بسته نبودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha