• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99080502473
  • خبرنگار : 50310

رابطه طلاق و سالمندان بالای ۶۰ سال

رابطه طلاق و سالمندان بالای ۶۰ سال

ایسنا/لرستان یک مشاور خانواده و مددکار اجتماعی گفت: نگاهی به وضعیت آمار طلاق نشان می‌دهد که در میان زنان و مردان بالای ۶۰ سال یا سالمندان آمار جدایی‌ها رو به افزایش است و بر همین اساس باید برنامه‌ریزی و اقدامات مشخصی انجام شود.

مجتبی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با افزایش آمار طلاق میان سالمندان، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که کشور با آن مواجه بوده بحث طلاق است به‌طوری‌که در حال حاضر یکی از پنج اولویت اصلی در حوزه اجتماعی به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: روند رشد طلاق در کشور به‌گونه‌ای است که باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده و در نهایت این نگرانی‌ها منجر به این شد که در برنامه ششم تعهدی را مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی طلاق تا پایان اجرای برنامه به دولت تکلیف کردند.

احمدی افزود: نگاهی به وضعیت آمار طلاق نشان می‌دهد که در میان زنان و مردان بالای ۶۰ سال یا سالمندان آمار جدایی‌ها رو به افزایش است و بر همین اساس باید برنامه‌ریزی و اقدامات مشخصی انجام شود.

این مشاور خانواده و مددکار اجتماعی بیان کرد: با این‌که سهم زنان از کل طلاق‌ها کمتر است اما درصد تغییرات زنان مطلقه بالای ۶۰ سال بیشتر از مردان است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش آمار طلاق در میان زنان و مردان مربوط به افزایش جمعیت سالمندان در جامعه است و دلایل دیگر آن نیز به موضوعات مختلفی باز می‌گردد که یکی از آن‌ها این است که زوجینی به خاطر فرزندان یکدیگر را تحمل می‌کنند بعد از بزرگ شدن آن‌ها دیگر عاملی برای حفظ ثبات زندگی خود ندارند و همین موضوع باعث می‌شود به طلاق فکر کنند به‌ویژه اینکه اگر در طول زندگی‌شان با اختلافات، دعوا و سوءظن نیز مواجه باشند.

احمدی با اشاره به تغییر سبک زندگی بعد از بازنشستگی، گفت: تا زمانی که زوجین کار می‌کنند یک سبک زندگی دارند و زمانی که بازنشسته می‌شوند سبک زندگی آن‌ها تغییر می‌کند و همین امر منجر به تغییر در رفتارشان می‌شود به‌طوری‌که گاهی دیگر نمی‌توانند زندگی و رفتار خود را مدیریت کنند که این موضوع نیز می‌تواند عاملی برای طلاق در سالمندی باشد.

این مشاور خانواده و مددکار اجتماعی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در کشور، عنوان کرد: این موضوع باعث شده بعد از بازنشستگی، توقع افراد نیز بالا برود و بر همین اساس تقاضای زندگی بهتری دارند و درصورتی‌که هر یک از طرفین نتوانند توقعات را برآورده کنند از یکدیگر جدا می‌شوند.

وی آخرین دلیل را از بین رفتن قُبح طلاق دانست و افزود: این موضوع حتی در دوران سالمندی نیز اثر منفی خود را بر جامعه گذاشته به‌طوری‌که برای تنوع بعد از دوران بازنشستگی حاضرند زندگی خود را نیز تغییر دهند که در نهایت تمام این عوامل باعث می‌شود زوجین حاضر به زندگی در کنار یکدیگر نباشند و نسبت به گذشته راحت‌تر زندگی مشترکشان را از دست بدهند.

احمدی با اشاره به‌ضرورت بازتعریف دوران سالمندی، تصریح کرد: سالمندان و مسئولان باید بازتعریفی از دوران سالمندی و بازنشستگی داشته باشند تا بتوانند راحت‌تر و با آرامش این دوران را در کنار زوج و زوجین بگذرانند، در جدایی‌های سالمندان دخالت اطرافیان نقش بسیار کمرنگی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha