• دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99081207923
  • منبع : نمایندگی ایلام

نمود فرهنگ بومی در فعالیت‌های کانون استان ایلام

نمود فرهنگ بومی در فعالیت‌های کانون استان ایلام

ایسنا/ایلام معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: در 64 کارگاه مجازی کانون استان ایلام معرفی داشته‌های فرهنگی و آموزش فرهنگ بومی و ظرفیت‌ها و داشته‌های بومی استان ایلام از برنامه‌های اصلی به شمار می رود.

«محمدرضا رستم‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا و مجازی شدن فعالیت‌های کانون مانع از آموزش فرهنگ بومی و ظرفیت‌ها و داشته‌های بومی استان ایلام به بچه‌ها نشده چنان که در  64 کارگاه مجازی کانون استان ایلام معرفی گلیم نقش برجسته، حصیر بافی، چیت بافی و ساخت عروسک های نمایشی ایلام،عروسک‌های بومی، قصه‌های بومی و...محور آموزش های مهارت های کاربردی به کودکان و نوجوانان شده است .

وی افزود: در همین راستا به تازگی اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون ایلام نیز بر این داشته ها تمرکز کرده اند و رسمیه چکاوک مربی فرهنگی این مرکز با تکیه برعلاقه خاصی که به فرهنگ بومی دارد و همچنین تاکید برنامه های کانون بر معرفی فرهنگ بومی، به صورت جدی در ماه‌های گذشته روند آموزش این گونه داشته ها را به بچه ها پی گرفته و توانسته تاکنون با استقبال خوب مخاطبینش روبه رو شود.

رستم‌پور ادامه داد: در کنار آموزش صنایع دستی مرکز فرهنگی هنری شماره یک، مترسک برکت، عروسک مالوکان، مترسک ذراتلی، مترسک مکل، عروس باران، کارستی/فرشینه، سوزن دوزی، قاب سنتی، چل تیکه، جغجغه و یو یو، معرفی سرزمین/ قلعه والی، کاردستی با کاج و بلوط و درختان مقدس ایلام را به بچه مخاطبین خود معرفی کرده است.

معاون فرهنگی کانون ایلام خاطرنشان کرد: در کنار معرفی و آشنا کردن بچه ها با اعضای کانون بازی‌های محلی نیز به دنیای مجازی رفته اند و در فعالیت های مجازی مربیان  کانون استان از این بخش فرهنگی نیز غافل نشده اند و در فعالیت های مجازی خود به یادآوری و زنده نگه داشتن این بازی‌ها پرداخته اند.

او گفت: در همین مسیر معرفی قصه های بومی در برنامه های مختلف کانون استان به عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار گرفته است و علاوه بر برگزاری مهرواره ها و جشنواره ها و کارگاه‌های ویژه قصه گویی ایلامی، در رادیو ایلام نیز برنامه قصه های ایلامی  با  همکاری کانون و معاونت صدای مرکز ایلام  روزهای جمعه  در حال پخش است. این محوریت در فعالیت های سیار روستایی نیز نمود ویژه ای در توجه به بازی‌های بومی محلی داشته است.

رستم‌پور تاکید کرد: تلاش برای حفظ داشته ها و دستاوردهای بومی استان ایلام با گستره ای قابل توجه به عنوان میراثی با ارزش و دارای ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی که قابلیت ایجاد روحیه نشاط و شادمانی را دارند. در مراکز فرهنگی ، هنری ثابت سیار و پستی  اداره کل کانون استان به صورت جدی پیگیری می‌شوند و تاکنون نیز جشنواره های منطقه‌ای، استانی و حوزه ای قابل توجهی در این راستا از طرف کانون برگزار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha