• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99081912280
  • خبرنگار : 71129

تایوان نگران تغییر رویکرد بایدن در روابط دو جانبه است

تایوان نگران تغییر رویکرد بایدن در روابط دو جانبه است

پارلمان تایوان امروز (دوشنبه) به قانونگذاران نگران تضمین داد که جو بایدن به حمایت از تایوان ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر تایوان چهار سال قبل زمانی شدت گرفت که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا قدرت را در دست گرفت. چین نخستین بار بابت تماس غیرمنتظره ترامپ با تسای اینگ ون، ریس جمهوری تایوان درست پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا خشمگین شد و این تماس به افزایش فروش سلاح آمریکا به این جزیره و دو سفر از سوی مقام‌های ارشد آمریکایی به تایپه در ماه‌های اخیر منجر شد.

چین نیز با افزایش رزمایش‌های خود در آب‌ها و نواحی اطراف تایوان به این اقدام دولت آمریکا واکنش نشان داد که شامل پرواز جنگنده‌ها بر فراز خط حساس تنگه تایوان می‌شود و همین مساله، نگرانی از بروز درگیری را افزایش داد.

در پارلمان تایوان امروز بسیاری از قانونگذاران درباره تغییر سیاست تایوان در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا ابراز نگرانی کرده و برخی هم بایدن را دوستدار چین نامیدند و برخی دیگر هم به مخالفت بایدن با لایحه‌ای اشاره کردند که شامل تقویت امنیت تایوان در ۱۹۹۹ می‌شد.

هوآنگ شی-چیه، از حزب حاکم دموکراتیک مترقی گفت، نگرانی اصلی قانونگذاران این است که آیا حمایت آمریکا از تایوان تغییر می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: بزرگترین نگرانی ما این است که با روی کار آمدن بایدن او شاید سیاست خودش را در پیش بگیرد.

اما چن مینگ-تونگ، ریاست شورای امور چین در تایوان بار دیگر به قانونگذاران تضمین داد که تغییر بنیادین در حمایت آمریکا از تایوان، بعید است و افزود: ضرورتی برای نگرانی در تغییر این سیاست با روی کار آمدن بایدن نیست. اگرچه شاید برخی از تغییرات در رویکردهای بایدن در قبال چین دیده شود اما تغییر اساسی در استراتژی این کشور در قبال چین دیده نمی‌شود.

وی همچنین به سیاست‌های دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز اشاره کرد که در ‌آن زمان، بایدن معاون بود و سیاستش حمایت از آسیا در مقابله با افزایش قدرت‌نمایی چین بود و "بعید است که بایدن زیر ساخت ژئوپلیتیک کنونی را به چالش بکشد. آمریکا و تایوان ارزش‌های مشابهی دارند."

این مقام مسئول همچنین گفت: با نگاهی به اظهارات بایدن و حمایت از تایوان در گذشته، می‌توانیم به او در ادامه حمایت از روابط تایوان و آمریکا اعتماد کنیم. اگرچه بایدن به صورت کلی دوستدار چین است اما انتقادهای زیادی هم به این کشور دارد.

مقام‌های تایوانی مدت‌ها نگران این بوده‌اند که ترامپ تنها از این جزیره برای اعمال فشار بر چین استفاده می‌کرده است.

به گفته یکی از قانونگذاران حزب اپوزیسیون تایوان، روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برای تایوان بد نخواهد شد چون او دیگر به تایوان به چشم دستاویز نمی‌نگرد و همین مساله به کاهش تنش در تنگه تایوان می‌انجامد و این رویکرد، برخلاف رویکرد ترامپ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha