• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99081912329
  • خبرنگار : 71588

درخواست سودان برای نقش برجسته تر اتحادیه آفریقا در بحران سد النهضه

درخواست سودان برای نقش برجسته تر اتحادیه آفریقا در بحران سد النهضه

سودان خواستار ایفای نقش برجسته اتحادیه آفریقا در روند مذاکرات بین خارطوم، قاهره و آدیس آبابا در خصوص آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در جریان نشست کمیته عالی پیگیری پرونده سد النهضه به ریاست عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، این کشور، خواستار ایفای نقش برجسته اتحادیه آفریقا در روند مذاکرات بین خارطوم، قاهره و آدیس آبابا در خصوص آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه شد.

این کمیته به ریاست عبدالله حمدوک و با مشارکت وزیر امور کابینه، وزیر دادگستری، وزیر آب، وزیر خارجه، مدیرکل دستگاه اطلاعات و مدیر هیئت اطلاعات نظامی است و حمدوک ۲۳ ژوئیه از تشکیل این کمیته به منظور پیگیری تحولات پرونده سد النهضه خبر داد.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد، در جریان نشست کمیته عالی پیگیری پرونده سد النهضه گزارش ارائه شده توسط یاسر عباس، وزیر آبیاری در خصوص توافق سه کشور مصر، سودان و اتیوپی بر سر پایان دادن به دور آخر مذاکرات در چهارم نوامبر به دلیل عدم توافق بر سر شیوه و روش روند مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، اعضای این کمیته بر موضع سودان که خواستار دستیابی به توافقی رضایت بخش و الزام آور برای سه کشور اتیوپی، مصر و سودان تحت نظارت اتحادیه آفریقا و ایفای نقش برجسته‌تر و پررنگ‌تر کارشناسان این اتحادیه در روند مذاکرات، تاکید کردند.

طبق گزارش این بیانیه، کمیته عالی در راستای حمایت از موضع سودان جهت دستیابی به توافق بر سر آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه تلاش و همکاری خواهد کرد.

خارطوم پیشتر از توافق وزرای آبیاری سودان، مصر و اتیوپی بر سر پایان دادن به دور مذاکراتی که در اول ماه جاری میلادی در خصوص سد النهضه و بازگرداندن پرونده اتحادیه آفریقا برگزار شد، خبر داد.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تأمین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha