• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99082114300
  • خبرنگار : 50237

تمایل بالای «خون» به همراهی با «مونوکسیدکربن»

تمایل بالای «خون» به همراهی با «مونوکسیدکربن»

ایسنا/همدان مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان اعلام کرد: همراهی گاز مونواکسیدکربن با هموگلوبین تقریباً ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر قدرت حمل آن در خون بوده و تمایل خون به همراهی با مونواکسیدکربن بیشتر از اکسیژن است و این عامل مهمی در مسمومیت و فوت به شمار می رود.

عباس اولیاسمیع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با سرد شدن هوا در استان و استفاده هم استانی ها از وسایل گرمایشی باید نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گازسوز رعایت شود.

وی با بیان اینکه در هنگام استفاده از وسایل سوختی باید ورود هوا و خروج گازهای مسموم بررسی شوند، افزود: همراهی گاز مونواکسیدکربن با هموگلوبین تقریباً ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر قدرت حمل آن در خون بوده و تمایل خون به همراهی با مونواکسیدکربن بیشتر از اکسیژن است و این عامل مهمی در مسمومیت و فوت به شمار می رود.

اولیاسمیع با بیان اینکه مردم به هیچ وجه نباید ماشین را در پارکینگ گرم کنند و باید این کار را در فضای باز و در زمان کوتاه انجام دهند، خاطرنشان کرد: نحوه نصب وسایل گرمایشی بسیار مهم است و اگر افراد مهارت لازم برای نصب صحیح این وسایل را ندارند باید از اشخاص ماهر در این زمینه کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه در هنگام نصب وسایل گرمایشی باید از بست و شلنگ مناسب و لوله هایی با اندازه متناسب استفاده شود و لوله های متصل به بخاری باید به صورت استاندارد نصب شوند، گفت: مجرای خروجی دود باید قبل از نصب کردن بخاری چک شود.

سخنگوی اورژانس استان همدان بیان کرد: قبل از نصب بخاری افراد می توانند در طول روز با قرار دادن یک آینه در داخل حفره دودکش بخاری بر روی دیوار نور آسمان و در طول شب باید از خروجی دودکش نور منزل را مشاهده کنند تا از باز بودن راه خروج گازهای سمی مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه قبل از نصب وسایل گرمایشی حفره تخلیه گازهای زائد باید از نظر کلاهک ایمنی و استاندارد و مسیر باد چک شود، اعلام کرد: به علت وزش باد در استان همدان توصیه می شود به وسیله سیم مفتول کلاهک را به لوله سیمانی پایین آن وصل کنیم که این کار از جدا شدن کلاهک جلوگیری می کند.

اولیاسمیع با بیان اینکه هنگام نصب بخاری بهتر است به دیوار یا زمین ثابت شود که حداقل تکان ها را داشته و از دیوار جدا نشوند، اضافه کرد: کاهش سطح هوشیاری، سردرد، دوبینی، حالت تهوع، استفراغ و شکم درد از علائم مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن هستند.

وی بیان کرد: در این صورت سریعاً باید فرد مسموم را به فضای آزاد برده تا از اکسیژن هوا تنفس کند و سپس با ۱۱۵ تماس بگیرند تا با حضور نیروهای اورژانس اکسیژن اضافی توسط کپسول اکسیژن به این فرد منتقل شده و گاز مونواکسیدکربن از خون تخلیه شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ وقت حفره های استاندارد آبگرمکن و پکیج ها که از لحاظ نظام مهندسی برای ورود هوا و خروج گازها در آپارتمان ها و منازل تعبیه شده را نباید مسدود کنند چراکه مسدود کردن حفره این وسایل باعث می شود که آبگرمکن و پکیج اکسیژن محیط را کاهش و مونواکسیدکربن را افزایش دهند.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان در پایان با بیان اینکه وجود وسایل گرمایشی دودزا در محیط های بسته مانند حمام، دسشویی و انباری بسیار خطرناک بوده و باعث مسمومیت و مرگ افراد می شود، گفت: از ابتدای پاییز تاکنون ۱۵ نفر از شهروندان همدانی دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که متأسفانه یک نفر از آنها جان خود را بر اثر خفگی با این گاز از دست داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha