• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99090403399
  • خبرنگار : 50355

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر:

خرده‌مالکی، کشاورزی را از اقتصادی بودن خارج می‌کند

خرده‌مالکی، کشاورزی را از اقتصادی بودن خارج می‌کند
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: خرده‌مالکی بهره‌وری را پایین آورده و کشاورزی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند. به همین دلیل طرح یکپارچه‌سازی اراضی در دستور کار است؛ افزایش بهره‌وری، افزایش تولید در واحد سطح و مکانیزه کردن کشاورزی از فواید طرح یکپارچه‌سازی اراضی به شمار می‌رود.

محمد شجعی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان کاشمر یکی از خرده‌مالک‌ترین شهرستان‌های استان و کشور است و قیمت بالای زمین‌های زراعی، به خصوص در حاشیه شهر، باعث شده که زمین‌ها به قطعات کوچک‌تر تقسیم شود.

وی ادامه داد: با گسترش شهر کاشمر بسیاری از روستاهای اطراف به شهر متصل شده و همین امر باعث شده زمین‌های کشاورزی ارزش بیشتری پیدا کند و در نهایت زمین‌ها خرد شده و به قطعات ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ متری تبدیل شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: یکی از مهمترین معضلات بخش کشاورزی شهرستان کاشمر کشاورزی خرده‌مالکی است که کشاورزی را از حالت اقتصادی خارج کرده و به سمت کشاورزی معیشتی سوق داده است.

شجعی افزود: در زمین‌های خرده‌مالک به دلیل عدم امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدید و مکانیزه، همانند آبیاری‌های تحت فشار، کشاورزان ناچار به استفاده از انواع آبیاری‌های سنتی همچون غرقابی و کرتی هستند که این عمل موجب می‌شود مقدار زیادی آب هدر برود؛ همچنین ورود ماشین‌های کشاورزی به زمین‌های کشاورزی مشکل است و نمی‌توان کشاورزی سنتی را به کشاورزی مکانیزه تبدیل کرد.

وی اظهار کرد: خرده‌مالکی عملا بهره‌وری را پایین آورده و در نهایت کشاورزی را از حالت اقتصادی خارج می‌نماید. به همین دلیل طرح یکپارچه‌سازی و تجمیع اراضی در دستور کار است و دولت نیز در همین زمینه اقدامات تشویقی برای کشاورزان در نظر گرفته است؛ از جمله اینکه چنانچه کشاورزان تمایل به یکپارچه‌سازی اراضی داشته باشند، علاوه بر اجرای طرح یکپارچه‌سازی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و ایجاد جاده بین مزارع هم برای کشاورزان انجام خواهد شد.

شجعی افزایش بهره‌وری و تولید در واحد سطح و مکانیزه کردن کشاورزی را از دیگر فواید طرح یکپارچه‌سازی اراضی برشمرد و افزود: با اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی، ورود ماشین‌های کشاورزی به زمین‌های کشاورزی راحت‌تر شده است. همچنین می‌توان سیستم‌های نوین آبیاری را در مزارع اجرا کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ابراز امیدواری کرد در صورت آگاهی کشاورزان از فواید طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و استقبال از اجرای آن، قطعا افزایش تولید در منطقه را شاهد خواهیم بود و کشاورزی از حالت صرفا معیشتی خارج شده و به کشاورزی اقتصادی تبدیل خواهد شد و با اقتصادی کردن کشاورزی حتی می‌توان بسیاری از نهاده‌های دامی از جمله ذرت و جو را خودمان در منطقه تولید کنیم.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیش از ۸۰ درصد مردم شهرستان کاشمر به کشاورزی مشغول هستند و به جز تعداد معدودی از کشاورزان، اکثریت کشاورزان خرده ماک هستند و اراضی آن‌ها هم در چند قطعه قرار دارد به طوری که میانگین سطح قطعات زیر نیم هکتار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha