• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99091108614
  • خبرنگار : 71457

ادامه اعتراضات در عراق با افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌های درگیری‌های ناصریه

ادامه اعتراضات در عراق با افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌های درگیری‌های ناصریه

اعتراضات در شهر ناصریه، مرکز ذی قار در جنوب عراق همچنان ادامه دارد و هزاران معترض راهی ناصریه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، بعد از افزایش شمار زخمی ها و کشته های  درگیری‌های جمعه گذشته میان معترضان عراقی و حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق جان خود را از دست داد، هزاران تن راهی شهر ناصریه در جنوب عراق شدند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی و تعدادی از مسئولان ارشد را راهی ناصریه کرد تا با معترضان گفتگو کنند اما تنش‌ها ادامه دارد.

بعد از درگیری‌های جمعه گذشته، مسئولان تصمیماتی را از جمله منع آمد و شد و برکناری رئیس پلیس ذی قار و تحقیقات در خصوص این رخداد اتخاذ کردند.

پیشتر منبعی آگاه در اداره بهداشت ناصریه از افزایش تلفات رخدادهای روز جمعه میدان الحبوبی در این شهر خبر داد.

منبع مذکور تصریح کرد: آمار نهایی تلفات اتفاقات روز جمعه میدان الحبوبی به ۴ کشته و ۹۰ مجروح افزایش یافته است.

خواسته های معترضان

معترضان در استان ذی قار 13 درخواست را به تیم گروه بحران مطرح کردند که بغداد این تیم را برای مهار تنش در شهر ناصریه بعد از درگیری‌ها در آن فرستاده است.

ناظران احتمال می‌دهند که تیم گروه بحران که ریاست آن را قاسم الاعرجی بر عهده دارد، با چالش اجرای فهرست دور و دراز خواسته‌های معترضان مواجه شود. معترضان این خواسته‌ها را شرط برقراری آرامش در این استان عنوان کرده‌اند.

فهرست خواسته‌های معترضان شامل دو بخش می‌شود، بخش نخست که مربوط به مسائل محلی در این استان می‌شود و بخش دوم شامل خواسته‌های معترضان در سطح ملی است.

معترضان در رأس خواسته‌های محلی خود، "حفاظت از ورودی‌های میدان الحبوبی، عدم مذاکره در مورد برداشتن چادرها و اینکه فقط تظاهرکنندگان تصمیم‌گیرنده هستند"، مطرح کرده‌اند. معترضان همچنین شرط کردند که باید کسانی که عامل رخدادهای روز جمعه گذشته بودند، بازخواست شده و دولت محلی و در رأس آن، استاندار برکنار شوند چراکه کوتاهی آشکاری در عملکرد آنها در خصوص پرونده امنیتی و خدماتی وجود دارد.

آنها همچنین خواهان مشخص شدن سرنوشت سجاد العراقی، فعال عراقی شدند که در ماه سپتامبر گذشته به دست یک گروه مسلح در ناصریه ربوده شد و همچنان سرنوشتش نامعلوم است.

از جمله این خواسته‌ها، دور کردن تمامی احزاب از نهادهای امنیتی و بازنگری در برخی از رتبه‌ها در مکان‌های امنیتی حساس، رفع اتهام‌های ناروا از شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز، خارج کردن بازداشت شدگانی که علیه آنها شکایت‌های ناروا اقامه شده است، ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد بیکار، برکناری مدیران تمامی ادارات و اینکه انتخاب بر اساس کمیته‌ای از همان اداره و با نظارت کمیته‌ای از گروه بحران باشد، و نیز بازگردان مقرهای تحت تصرف احزاب سیاسی به دولت است.

خواسته‌هایی که در سطح ملی مطرح شده‌اند، عبارت از تاکید بر تعیین و تثبیت زمان انتخابات زودهنگام و برخورداری تمامی شهداء از میان تظاهرکنندگان و همچنین مجروحان از تمامی امتیازها و حقوق قید شده برای شهداء در قانون موسسه شهداء است.

این در حالی است که عبدالوهاب الحمدانی، از اساتید دانشگاه نسبت به توانایی تیم گروه بحران برای تحقق تمامی خواسته‌های معترضان ناصریه به ویژه پرونده بازخواست عاملان رخدادهای جمعه گذشته ابراز تردید کرد.

الحمدانی خاطرنشان کرد: شرایط به صورت نسبی آرام است، اما بعید می‌دانم که وضعیت ثبات در ناصریه و سراسر استان ذی قار ادامه داشته باشد، چراکه عوامل تنش و اعتراض همچون فقر، بیکاری و نابسامانی زیرساخت‌ها و خدمات ادامه دارد. همچنین درخواست‌هایی برای برکناری استاندار مطرح شده که این امر به زودی انجام می‌شود و تیم بحران عملاً اختیارات او را سلب کرده است و از وی خواسته تا استعفای خود را تقدیم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha