• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99091510964
  • منبع : نمایندگی گیلان

آستانه قطب فرآوری بادام زمینی کشور

آستانه قطب فرآوری بادام زمینی کشور

ایسنا/گیلان رییس اداره تولیدات گیاهی شهرستان آستانه اشرفیه گفت: این شهرستان قطب نرخ گذاری، فرآوری و برشته کردن بادام زمینی کشور است.

فاطمه منجمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ۲۵۰۷ هکتار اراضی شهرستان آستانه اشرفیه به کشت بادام زمینی اختصاص دارد و همچنان آستانه، قطب تولید بادام زمینی استان گیلان است، اظهار کرد: اغلب بادام‌های آستانه به صورت آجیلی هستند و از مرغوبیت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: فرآوری این محصول در شهرستان به اتمام رسیده است و از آنجایی که بازار پسندی خوبی دارد، در بازارهای آستانه به فروش می‌رسد.

منجمی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شهرستان‌های برخی از استان های دیگر از نظر سطح زیر کشت بادام زمینی اراضی خود را وسعت داده‌اند و در مواردی نیز گزارش می‌شود که بیش از آستانه اشرفیه سطح زیر کشت بادام زمینی دارند،اضافه کرد: اما چون به فرآوری این محصول چندان آشنا نیستند، بادام‌های تولید شده در شهرستان‌شان را برای فرآوری به آستانه می‌آورند و به همین دلیل علیرغم پیشی گرفتن این شهرستانها از نظر وسعت سطح زیر کشت بادام زمینی از آستانه اشرفیه، تعیین نرخ و قیمت گذاری بادام زمینی کشور در آستانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: فرآوری بادام زمینی در آستانه اشرفیه اغلب به صورت سنتی انجام می‌شود و زنان این شهرستان در انجام این کار نقش موثری دارند و با پرداختن به فرآوری بادام زمینی‌های برداشت شده کمک موثری به اقتصاد خانوارهای بادامکار آستانه دارند.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و برداشت بادام زمینی آستانه به صورت مکانیزه

رییس اداره تولیدات گیاهی شهرستان آستانه اشرفیه با اشاره به انجام اقداماتی برای مکانیزه شدن مراحل کشت و برداشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه گفت: دستگاه هایی ساخته شده است که می‌تواند کشت بادام و برداشت این محصول را به صورت مکانیزه انجام دهد و امسال در ۱۳۰ هکتار از این اراضی بادام زمینی به صورت مکانیزه انجام شد و از آنجایی که تولید مکانیزه هر محصول منجر به کاهش قیمت تمام شده آن می‌شود، ما برنامه داریم تا تولید و برداشت بادام زمینی مکانیزه را در آستانه افزایش دهیم.

منجمی با بیان اینکه امسال تولید بادام زمینی نسبت به سال کذشته در آستانه افزایش یافت، خاطرنشان کرد: بارندگی‌هایی که در زمان برداشت برنج منجر به خسارت محصول برنج شده بود، برای بادام زمینی موجب افزایش تولید محصول هم در کمیت و هم در کیفیت شد.

 اکبرزاده مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه گفت: در گیلان ۳۰۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت بادام زمینی قرار دارد و از این میزان بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار مربوط به آستانه اشرفیه است.

آستانه اشرفیه مرکز تعیین دادوستد و تجمع صنایع فناوری بادام زمینی کشور

وی خاطرنشان کرد: شهرستان آستانه اشرفیه دومین تولید کننده بادام زمینی کشور و مرکز تعیین قیمت و دادوستد و تجمع صنایع فناوری این محصول در کشور است.

اکبرزاده با اشاره به جایگاه ویژه محصول بادام زمینی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی مردم این منطقه ادامه داد: حدود ۵۰۰۰ بهره بردار گیلانی در بخش تولید بادام زمینی فعالیت دارند.

وی با تأکید بر این که در آمد مناسب، دلیل اصلی توسعه کشت محصول در استان شده و کشت بادام زمینی باید به تناوب با کشت دیگر محصولات زراعی صورت گیرد، تصریح کرد: سوددهی خوب محصول بادام زمینی سبب شده بسیاری از کشاورزان این محصول را همه ساله کشت کنند اما عدم رعایت تناوب کشت بادام زمینی از سوی کشاورزان موجب مشکلاتی در زراعت این محصول از جمله شیوع انواع قارچ‌های بیماری زا می‌شود که در نهایت به ضرر خود کشاورزان تمام می‌شود و توصیه می‌شود که کشاورزان تناوب زراعی را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، در آستانه اشرفیه ۲۰۰ کارگاه سنتی فرآوری بادام زمینی و هشت کارخانه وجود دارد که دو کارخانه مجهز به تجهیزات مدرن و به روز است.

 با هدف افزایش کمی و کیفی محصول از پنج سال گذشته تحقیقات روی ۱۸۰ رقم مختلف در استان با کمک مرکز تحقیقات کشاورزی انجام شده است.

برداشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه از شهریور ماه هرسال آغاز و تا حداکثر اواسط مهر به پایان می‌رسد و در این موقع از سال معمولاً بادام زمینی‌های تولید شده فرآوری و برشته می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha