• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 99091511002
  • خبرنگار : 50223

مدیرکل بهزیستی استان:

نرخ معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است

نرخ معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ معلولیت در این استان کمی بالای ۱۰درصد بوده و بعلت ازدواج‌های فامیلی بالا مقداری بالاتر از نرخ کشوری است.

«محسن مرادی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: حدود ۱۸هزار نفر معلول در سطح این استان داریم که نزدیک به ۴۰درصد از این تعداد از نوع شدید و غیرشدید و ۶۰درصد متوسط و خفیف هستند.

وی اظهارکرد: حدود ۱۴هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند، ۲۵۰۰نفر پشت نوبت و ۱۵۰۰نفر شرایط حمایت را ندارند.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مهمترین علت معلولیت در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد عوامل ژنتیک، عوامل مادرزادی مثل رادیوگرافی و مصرف دارو در دوران بارداری، تصادفات و بیماری‌ها مثل مننژیت است.

مرادی تصریح کرد: مستمری ماهانه، خدمات غیرمستمر شامل حمایت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، تهیه لوازم کمک توانبخشی عصا، ویلچر، سمعک، تشک مواج و...، ارایه خدمات تخصصی فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و...، پرداخت بخشی از هزینه های درمانی، ساخت مسکن برای خانواده‌های دو معلولی یا بیشتر، معرفی معلولان به شهرداری‌ها برای پروانه ساخت و پایان کار رایگان، معرفی جهت دریافت انشعاب آب، برق، گاز، رایگان، معرفی جهت بخشودگی مالیاتی، حمایت حقوقی از معلولان و مناسب سازی محیط زندگی و خودرو از جمله خدماتی است که به معلولان ارائه می شود.

وی در خصوص مناسب سازی معابر و اماکن عمومی استان برای تردد معلولان، ادامه داد: در بعضی ادارات، بانک‌ها، شرکت‌ها و خیابان‌های استان برای تسهیل رفت و آمد معلولان اقداماتی انجام شده اما هنوز جای کار زیادی داریم.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که طبق قانون باید سه درصد استخدام‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی کشور از بین معلولان باشد، آیا این قانون در استان ما اجرا می شود، عنوان کرد: برای استخدام و استفاده از سهمیه ۳ درصد معرفی نامه هایی داده ایم.

مرادی تاکید کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان وجود دارد که ۵۰۰ نفر معلول در آنها مقیم هستند.

وی اظهارکرد: نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد کمی بالای ۱۰درصد بوده و بعلت ازدواج‌های فامیلی بالا مقداری بالاتر از نرخ کشوری است.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: غربالگری بینایی کودکان سه تا۶سال، غربالگری تشخیص و مداخله بهنگام شنوایی نوزادان، مشاوره ژنتیک و کمک هزینه آزمایشات ژنتیک، پرداخت کمک هزینه عینک و عمل جراحی توسط بهزیستی به کودکان مشکل دار تشخیص داده شده در برنامه فوق، پرداخت هزینه‌های آزمایشات ژنتیک توسط بهزیستی از مهمترین برنمامه های بهزیستی جهت پیشگیری از معلولیت در استان است.

مرادی بیان کرد: همچنین آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در مدارس و جهت سالمندان هم در سال‌های گذشته اجرا می‌شد که متاسفانه در سال‌جاری بدلیل بیماری کرونا فعلا انجام نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha