• جمعه / ۲۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99092115996
  • خبرنگار : 50046

مدیر کل بهزیستی استان خبر داد:

مشارکت بیش از ۴۰۰۰ خانوار خراسان شمالی در پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک

مشارکت بیش از ۴۰۰۰ خانوار خراسان شمالی در پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی از مشارکت بیش از چهار هزار خانوار این استان در پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک مددجویان خبر داد.

اسماعیل قربانی در گفت و گو با ایسنا، از انجام برنامه کشوری پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک خبر داد و گفت: این برنامه باهدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی اجرا و بر این اساس اقدام به احداث مراکز مشاوره ژنتیک غیردولتی و دولتی شده است.

وی با اشاره به شرکت دو هزار و ۵۰۰ نفر طی امسال در این طرح گفت: اطلاعات ژنتیک به‌صورت مداوم با دانش تخصصی ژنتیک و آموزش دستاوردهای جدید در این حوزه به‌روزرسانی می‌شود و در مجموع چهار هزار خانوار در این استان در این طرح شرکت کرده اند.

قربانی آمار سال گذشته این طرح را نیز بیان کرد و گفت: تعداد پرونده‌های مشاوره ژنتیک در سال ۹۸، هزار و ۷۳۷ پرونده و در طرح غربالگری ژنتیک دو هزار و پانصد دانش‌آموز و از مجموع این دو برنامه ۸۰۰ نفر جهت انجام آزمایش‌های تخصصی معرفی‌شده‌اند که ۲۰۰ نفر از این افراد در گروه پرخطر و قرمز قرار داشتند.

وی در ادامه گفت: در شش ماه نخست سال ، ۹۹ پنج هزار و ۹۰۹ نوزاد غربالگری شنوایی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ نوزاد نیز در طرح غربالگری بینایی مورد معاینه قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در شش ماه نخست سال ۹۹ پنج هزار و ۹۰۹ نوزاد غربالگری شنوایی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ نوزاد نیز در طرح غربالگری بینایی مورد معاینه قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ تعداد نوزادانی که در طرح غربالگری شنوایی معاینه شدند ۱۴ هزار و ۴۸ نفر بوده است که از این تعداد ۳۰ نوزاد دریافت‌کننده سمعک شدند و ۲۴۱ نوزاد نیز دارای مشکلات طبی بودند که این آمار در شش‌ماهه اول سال ۹۹ بدین شکل است که شش نوزاد دریافت‌کننده سمعک بودند و ۵۶ نوزاد دارای مشکلات طبی قرار داشتند.

قربانی افزود: بهزیستی خدماتی نظیر پرداخت کمک ‌هزینه سمعک به خانواده‌های نیازمند و پرداخت کمک‌هزینه انجام تست‌های تخصصی برای خانواده‌های نیازمند و همچنین پرداخت هزینه غربالگری به خانواده‌های نیازمند ارائه می‌دهد.

وی در خصوص طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز افزود: در سال ۹۹ این طرح در تیرماه شروع شد و تا پایان سال ادامه دارد و در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کودک سه تا شش سال در سامانه ثبت شدند.

این مقام مسئول در خصوص آمار سال گذشته این طرح نیز گفت: در سال ۹۸، ۲۵ هزار و ۲۰۰ کودک سه تا شش سال تحت پوشش مورد معاینه طرح تنبلی چشم قرار گرفتند که هزار و ۳۱۹ کودک مراجعه‌کننده به پایگاه‌های بینایی‌سنجی بودند و ۳۳۲ کودک دارای اشکال در بینایی که ۳۳۷ نفر دریافت‌کننده عینک و ۷ کودک نیز مورد جراحی چشم قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha