• یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99100705209
  • خبرنگار : 71461

تأکید بر حفظ ارتباط با دانش‌آموختگان/ تعامل با دانشجویان غیر ایرانی در چارچوب دیپلماسی علمی

تأکید بر حفظ ارتباط با دانش‌آموختگان/ تعامل با دانشجویان غیر ایرانی در چارچوب دیپلماسی علمی

ابراهیمی‌ترکمان در دیدار رییس کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اهمیت حفظ ارتباط با دانش‌آموختگان گفت: دانشگاه امام صادق(ع) باید زمینه زیرساخت‌های ارتباطات خارجی و بین‌المللی را مهیا کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، رییس کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) و هیأت همراه با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنان خود، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، به کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی‌کنی اشاره کرد و گفت: مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی از روحانیان فعال در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بود. یکی از فضایل اخلاقی ایشان، انصاف داشتن نسبت به سایرین بود که با مطالعه کتاب خاطراتشان به این موضوع پی بردم. بعدها این مهم در ذهن من آمد، برکتی که خداوند به دانشگاه امام صادق(ع) عطاء کرده، به خاطر نیت این مرد بزرگ بوده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برخی شاخصه‌های مطلوب در دانشگاه امام صادق(ع) از جمله سرانه دانشجویی، تعامل استاد و دانشجو، پرهیز از رشد کمی و تمرکز بر توسعه کیفی، فراگیری زبان خارجی برای دانشجویان و فرصت‌های مطالعاتی اشاره و بر حفظ ارتباط با دانش‌آموختگان تأکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منشاء پیدایش جهالت مدرن را ناباوری خواند و اظهار کرد: ناباوری به آموزه‌های عقل و خرد به تعبیر دیگر جدال بین «داشتن» و «شدن» است. بشر صد سال پیش فکر می‌کرد که اگر آموزش به خوبی انجام شود، همه مشکلات حل خواهد شد ولی بعدها مشخص شد که آموزش به تنهایی مشکل گشا نیست. بنابراین فرق بین آموزش و اینکه انسان‌ها بتوانند دارای توانمندی شوند که بر مسائل فائق بیایند، فرق بین داشتن و شدن است.

وی ضمن بیان مطلب فوق، اذعان کرد: برخی از افراد به دنبال داشتن هستند، به دنبال متقی شدن؛ این شدن‌ها باعث می‌شود آموزش‌هایی که به فرد داده می‌شود در جان آن رسوخ و نفوذ می‌کند، بنابراین آموزش صرفا با داشتن یکسری علوم، محفوظات و اصطلاحات ممکن است منجر شود به ناآگاهی در عین آگاهی، جهل در عین دانستن.

تدوین فیلم کوتاهی از فعالیت‌های دانشگاه امام صادق(ع) به زبان‌های مختلف

ابراهیمی‌ترکمان بر لزوم زمینه ارتباط با دانشجویان خارجی تأکید کرد و گفت: دانشگاه امام صادق(ع) می‌تواند پایگاه‌های اینترنتی که به عنوان مرجع در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد را به زبان‌های مختلف دنیا بروزرسانی کند. همچنین، لازم است زمینه ارتباط با دانشجویان خارجی را تسهیل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد تا بروشوری از اهم فعالیت‌های دانشگاه امام صادق(ع) به زبان‌های انگلیسی، عربی، روسی، فرانسوی و آلمانی تهیه و با همکاری رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور توزیع شود.

وی همچنین، تهیه و تدوین فیلم کوتاهی از فعالیت‌های دانشگاه امام صادق(ع) به زبان‌های مختلف دنیا را ضروری دانست و گفت: اگر قرار است یک دانشگاهی باشیم که در عرصه بین‌المللی گام برمی‌داریم باید زمینه زیرساخت‌های ارتباطات خارجی و بین‌المللی (ارتباط با دانشجویان غیر ایرانی) را مهیا سازیم تا بحث تعامل روزافزون را در آینده‌ای نزدیک میان دانشجویان غیر ایرانی با این دانشگاه را داشته باشیم.

ابراهیمی‌ترکمان از آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی، اعزام دانشجوان خارجی به دانشگاه امام صادق(ع) و برگزاری گفت‌وگوهای دینی خبر داد.

وی در پایان سخنانش، با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی فی مابین گفت: برای تحقق مفاد و اهم برنامه‌هایی که قرار است نسبت به آن اقدامات لازم را اجرایی کنیم، باید کارگروهی مشترک متشکل از اعضای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه امام صادق(ع) با هدف تقویت علمی در عرصه بین‌المللی، تشکیل دهیم.

دیپلماسی علمی؛ یکی از مؤثرترین شاخه‌های دیپلماسی عمومی

حجت‌الاسلام میرلوحی، رییس کانون دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در این دیدار، به بیان اهداف و آرمان‌های آیت‌الله مهدوی کنی در خصوص تأسیس این دانشگاه و علل و چرایی تشکیل کانون دانش آموختگان پرداخت.

وی یادآور شد: مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی بنیانگذار دانشگاه هدف از تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) را گسترش و ترویج عالم تشیع می‌دانستند. در واقع، تلاش برای توسعه و پیشبرد گفتمان اسلام انقلابی و شیعی به فراسوی مرزهای ایران اسلامی را می‌بایست یکی از کارویژه‌های اصلی این دانشگاه دانست.

وی خواستار همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای استفاده از ظرفیت‌های فضای آکادمیک و دانشگاهی دانشگاه امام صادق(ع) در خارج از کشور شد و اظهار کرد: دانشگاه امام صادق(ع) می‌تواند به عنوان یک دانشگاه الگو در زمینه دیپلماسی علمی در خارج از کشور مطرح شود.

در ادامه این دیدار، مهدی صادقی شاهدانی، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: هدف اصلی دانشگاه امام صادق(ع) از تأسیس رشته معارف اسلامی و اقتصاد، تربیت محققان و پژوهندگان جوانی است که در حوزه اقتصاد اسلامی صاحب نظریه و تولیدکننده دانش باشند. دانشگاه امام صادق(ع) در رشته معارف اسلامی و اقتصاد، در گرایش‌های اقتصاد اسلامی، اقتصاد پولی و اقتصاد مالی و رشته مدیریت قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز و رشته اقتصاد نفت و گاز دانشجو می‌پذیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران برای یکپارچه سازی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تأسیس شده و تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به جهانیان عرضه می‌کند، دانشگاه امام صادق(ع) می‌تواند در چارچوب دیپلماسی علمی و دانشگاهی در خارج از کشور نقش‌آفرینی کند.

صادقی شاهدانی آمادگی این دانشگاه  برای فراهم کردن امکان برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش رسمی دانشگاهی ویژه ایرانیان مقیم به صورت مجازی در خارج از کشور، اجرای برنامه‌های علمی و دانشگاهی در عرصه بین‌الملل و گسترش تعاملات در محیط‌های آموزشی را اعلام کرد.

غلامرضا خواجه سروی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) هم به بیان تخصص و تجربیات دانش آموختگان این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه امام صادق(ع) می‌تواند در چارچوب دیپلماسی علمی و دانشگاهی در خارج از کشور به شیوه‌ای هدفمند و سازنده گام بردارد و نقشی مؤثر به‌ ویژه در میان دانشگاه‌های جهان اسلام ایفا کند.

در ادامه دیدار، شرکت کنندگان نقطه نظرات خود را در رابطه شناسایی دقیق استعدادها و امکانات علمی موجود در دانشگاه امام صادق(ع) و زمینه‌های لازم جهت بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌ها و برقراری همکاری علمی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha