• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99101510804
  • خبرنگار : 50022

بومی سازی دانش فنی و تولید میکروکریستال سلولز در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران

بومی سازی دانش فنی و تولید میکروکریستال سلولز در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران

ایسنا/البرز محققان پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی با اجرای یک طرح تحقیقاتی، موفق به بومی سازی دانش فنی تولید میکروکریستال سلولز(MCC) شدند.

این طرح تحقیقاتی از اوایل سال ۱۳۹۹با مدیریت دکتر قاسمی نژاد، عضو هیات علمی گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی آغاز شد. دستیابی به روش ساده و اقتصادی جهت تولید میکروکریستال سلولزی با مشخصه­های منطبق با استانداردهای بین المللی موجود با استفاده از منبع ارزان و در دسترس لینتر پنبه از مهمترین نقاط قوت این طرح تحقیقاتی بشمار می­رود که شرایط را برای افزایش مقیاس تولید محصول تسهیل کرده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر این مجموعه موفق به کسب دانش فنی تولید میکروکریستال سلولز در مقیاس نیمه صنعتی شده است. خوشبختانه با توجه به اینکه فناوری تولید این محصول منطبق با زیرساخت­های موجود است، محدودیت­های کلیدی جهت افزایش مقیاس تولید وجود ندارد.

میکروکریستال سلولز با نام تجاری آویسل، به واسطه ویژگی­های مانند غیرسمی­بودن، تجدیدپذیری، زیست تخریب­پذیری، زیست­سازگاری و خواص مکانیکی مانند سطح زیاد، کاربرد گسترده­ای در حوزه­های داروسازی، صنایع­غذایی و آرایشی بهداشتی به عنوان عواملی مانند بایندر، آنتی­کیک و جایگزین چربی دارد. در حال حاضر حوزه داروسازی به ویژه کاربرد بایندر قرص، بیشترین سهم بازار داخلی این محصول را به خود اختصاص داده است که بخش اعظم این نیازها از طریق واردات تامین می­شود. از این رو بومی­سازی دانش فنی تولید این محصول از اقدامات مهم در حوزه داروسازی بشمار می­رود. ازسوی دیگر، باتوجه به قابلیت استفاده از این محصول به عنوان آنتی کیک و جایگزین چربی، توسعه فناوری تولید میکروکریستال سلولز، کلیدی برای حل برخی چالش­های روز حوزه صنایع غذایی نیز خواهد بود. بعد از حوزه داروسازی، بیشترین نرخ رشد بازار جهانی این محصول مربوط به حوزه صنایع غذایی است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha