• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99102317785
  • منبع : نمایندگی همدان

معرفی برگزیدگان؛

نخستین سوگواره «ساعت دلتنگی» در همدان پایان یافت

نخستین سوگواره «ساعت دلتنگی» در همدان پایان یافت

ایسنا/همدان رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان بیان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی که یکی از رویکردهای اصلی‌اش مسائل فرهنگی است، طی سالیان متمادی در راستای معرفی مفاخر ملی و مذهبی تلاش کرده است.

علی کلانترنیا در آیین اختتامیه محفل ادبی عصر شعر «ساعت دلتنگی» که سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار شهید حاح قاسم سلیمانی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، اظهار کرد: شهید سلیمانی یکی از مفاخر ملی، مذهبی و نظامی و از افتخارات کشور است که در سطح مجامع بین‌المللی شناخته شده و وظیفه جهاد ددانشگاهی است که هر چه بیشتر در جهت اشاعه فرهنگ مقاومت و ابعاد شخصیتی و سیر و سلوک او قدم بردارد. 

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی از سالروز شهادت سردار سلیمانی برنامه‌های فراوانی را در سراسر کشور تدارک دیده است، گفت: در همدان برنامه عصر شعر «ساعت دلتنگی» با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برنامه‌ریزی شد و ۲۷۰ اثر در قالب شعر، دلنوشته، عکس و خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق با موضوع شهادت سردار سلیمانی به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۱۰۵ شعر، ۸۵ دلنوشته، ۲۳ اثر خوشنویسی و ۵۷ قطعه عکس بود. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز مطرح کرد: اتفاقاتی که طی ۴۰ سال گذشته از ابتدای انقلاب اسلامی شروع شد، نقطه عطفی در تاریخ و تمدن ایران زمین است. 

احمدرضا احسانی بیان کرد: هویت هر کشور با افتخارات، نمادها و سمبل‌های آن منطقه است و فرهنگ ایرانی مملو از این افتخارات است و زمانی که این فرهنگ غنی با ارزش‌های نورانی‌بخش اسلام تلفیق شد الگو و چراغ راهی ‌شد که ارزش‌ها و ‌مسیر فرهنگ کشور را روشن کرد. 

وی اضافه کرد: دفاع مقدس ادامه انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی ادامه قیام عاشوراست و این راه همچنان ادامه خواهد داشت و فرهنگ مقاومت، عاشورا و دفاع مقدس عجین شده و دفاع مقدس با شهید سلیمانی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

احسانی تصریح کرد: هویت کشور و جهان اسلام به امثال شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده هاست و نماد افتخار کشور هستند که باید فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی به آن‌ها نگریست. 

این مقام مسئول ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس هشت سال ایثار و شهادت و جهاد و ‌نوع دوستی و از خود گذشتگی است و خون ۲۴۰ هزار شهید که از بهترین‌های این مرز و بوم بودند، گواه این نکته است.

وی مطرح کرد: فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس باید فارغ از مسائل اقتصادی و سیاسی حفظ شود و حساب ماهیت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از عملکرد افراد جداست و اگر آن‌ها را با هم قضاوت کنیم قضاوتی نادرست و بی انصافانه خواهد بود.

احسانی افزود: اتفاقی که پس از شهادت سردار سلیمانی افتاد و وحدتی که در جامعه ایجاد شد در هیچ نظام و سیاستی از دنیا قابل تفسیر نیست و چیزی است که در دل همه ما وجود دارد.

وی اظهار کرد: شهادت سردار سلیمانی عشق است و نشانه‌های این عشق در جامعه دیده شده و می‌شود و اگر چه جسم او در این دنیا نیست اما وجود شهید سلیمانی همواره در جامعه احساس می‌شود و مکتبی که پایه‌گذاری کرد، به راه خود ادامه خواهد داد. 

احسانی با بیان اینکه حساب جناح‌های سیاسی را باید از مکتب شهید سلیمانی جدا کرد، گفت: انتقال ارزش‌های این مکتب به نسل‌های آینده باید حساب شده باشد و حوزه فرهنگ و هنر یکی از بهترین حوزه‌های تأثیرگذار در این زمینه است که باید از آن استفاده کنیم. 

فرمانده تیپ انصارالحسین(ع) استان همدان نیز با بیان اینکه بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید سلیمانی یک مکتب بود، گفت: مکتب یک تئوری است که طرح منسجم و جامع دارد و ‌مبنایش بر اساس کمال انسان است

سردار ولی بهاریان درباره برخی از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی اظهار کرد: در بحث یگانگی همین بس که اعتقاد شهید سلیمانی که همه دشمنان بر اساس آن با او دشمنی داشتند ایستادگی در مقابل داعش و اسرائیل و آمریکا بود و در نهایت با افتخار به شهادت رسید. 

وی ادامه داد: ارادت حاج قاسم سلیمانی به اهل بیت(ع) مثال زدنی بود، او در مواجهه با مشکلات به اهل بیت(ع) توسل می‌کرد و نشانه‌هایش نیز بارز بود همچنین او در زمینه معنویت هیچ چیز کم نداشت و در تمام خطوط نبرد حضور پیدا می‌کرد و در کنار رزمندگان می‌ایستاد.

بهاریان اضافه کرد: شهید سلیمانی در همه حال نماز اول وقت را بر تمام کارها مقدم می‌دانست و نماز اول وقت را فراموش نمی‌کرد، او همواره خود را سرباز می‌دانست و خود را در کنار مردم می‌دید و اعتقاد داشت خیانت است در حاله گرگ‌های زیادی در کمین هستند سربازی را رها کرده و به ریاست بیندیشد. 

وی تصریح کرد: سردار دل‌ها در مورد عدالت اجتماعی فرقی بین شیعه و سنی نمی‌گذاشت و جاذبه و دافعه‌ای در او وجود داشت به صورتی که در برابر دشمنان فردی با هیبت بود و جاذبه‌ای در بین خانواده شهدا داشت.

در پایان برنامه نفرات برگزیده نخستین سوگواره «ساعت دلتنگی» در چهار بخش شعر، دل نوشته، عکس و خوشنویسی بدین شرح اعلام شد: در بخش شعر «سعید مبشر» از اردبیل نفر اول، «محمد خادم» از اصفهان نفر دوم و «سیده اعظم جلال‌زاده میبدی» از یزد به عنوان نفر سوم انتخاب شدند. 

بخش دلنوشته نخستین سوگواره ساعت دلتنگی برگزیده اول نداشت، «دنیا اسکندرزاده» از تهران به عنوان نفر دوم این بخش معرفی شد و «عطیه سادات مهدیون» از تویسرکان رتبه سوم را به خود اختصاص داد همچنین در این بخش از «فرنوش رئیسی» از ملایر و «آسیه ثانوی» از قم تقدیر شد.

در بخش عکس «علی هاشمی کوشان» از تهران رتبه اول را به خود اختصاص داد، «حسین شاه بداغی» از قم نفر دوم و «امیرحسین ترکمن» از همدان به عنوان نفر سوم انتخاب شد. 

در بخش خوشنویسی رتبه اول رشته نستعلیق به «احسان خدابخشی» از همدان رسید، نفر دوم نیز به «محمد بیگدلی» از همدان تعلق گرفت و «نعمت‌الله سالم» از اسدآباد حائز رتبه سوم شد. «مونا منوچهریان» از همدان نیز نفر اول رشته شکسته نستعلیق شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha