• شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99102720022
  • منبع : نمایندگی قزوین

حضرت فاطمه زهرا (س)؛ الگویی تمام عیار برای زندگی

حضرت فاطمه زهرا (س)؛ الگویی تمام عیار برای زندگی

ایسنا/قزوین مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: اگر بخواهیم از حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنیم باید به چند نکته توجه داشته باشیم. نکته نخست این است که حضرت زهرا (س) تنها الگوی بانوان نیستند بلکه الگویی برای تمام شیعیان و دلباختگان اهل بیت (ع) هستند و همه مردم باید بتوانند از صدیقه طاهره الگو بگیرند.

حجت‌الاسلام‌ محمدتقی سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حضرت زهرا (س) یکی از ۱۴ معصوم است و بر اساس آیه ۳۳ سوره احزاب یا همان آیه تطهیر«اِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً * بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند» معتقدیم ایشان یکی از پنج تن آل عبا و معصوم و از هر خطایی مبرا هستند.

وی ادامه داد: سخن معصوم برایمان حجت است بر همین اساس می‌توانیم به سخنان و رفتار آنان به عنوان یک دستورالعمل نگاه کرده و از آن استفاده کنیم؛ با توجه به اینکه حضرت زهرا (س) ویژگی‌های خاص دیگری دارند و تنها بانوی معصوم از ۱۴ معصوم، دختر پیامبر خاتم (ص)، همسر حضرت امیر و مادر تمام ائمه اطهار (ع) هستند؛ می‌توانیم شخصیت ایشان را بی‌نظیر بدانیم.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: پیامبر(ص) لقب «ام ابیها» را به حضرت زهرا (س) دادند چون در تعامل با پدر مانند یک مادر انجام وظیفه می‌کردند و نهایت محبت را داشتند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم از حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنیم باید به چند نکته توجه داشته باشیم. نکته نخست این است که حضرت زهرا (س) تنها الگوی بانوان نیستند بلکه الگویی برای تمام شیعیان و دلباختگان اهل بیت (ع) هستند و همه مردم باید بتوانند از صدیقه طاهره الگو بگیرند.

سبحانی‌نیا تشریح کرد: الگو بودن حضرت زهرا (س) برای بانوان مضاعف است و می‌توانند در امور مختص بانوان ازجمله شوهرداری، تربیت فرزند، فرزندآوری، خانه داری از حضرت زهرا (س) الگو بگیرند. البته تنها ابعاد شخصیتی حضرت زهرا( س) در این امور خلاصه نمی‌شود ایشان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، دینی و عبادی، اخلاقی، ابعاد رفتارهای اجتماعی، تعامل با خویشاوندان به‌ویژه ارحام، تعامل با همسایه و بانوان، در رفتار با مردان نامحرم، آداب و فرائض دینی و حتی امور حکومتی الگوی بسیار کاملی هستند که همگان می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم به رویکرد حضرت زهرا(س) و میزان اهمیتی که برای امور مادی و دنیایی قائل بودند نیز اشاره کنیم، اغلب اختلافات بین زوجین به امور مالی و مادی بازمی‌گردد. باید از خود بپرسیم آیا حضرت زهرا(س) در این زمینه نمی‌تواند برای زنان و دختران ما الگو باشد؟ حضرت علی (ع) بعد از شهادت حضرت زهرا (س) در بیانی اشاره دارند که حضرت زهرا (س) چیزی از من نخواستند که من نتوانم آن را تهیه کنم.

مدیر حوزه علمیه قزوین ادامه داد: بانوان ما به این نکته توجه کنند که شوهر از چه توان مالی برخوردار است و با توجه به توان مالی شوهر از او درخواست کنند اگر شوهر توان تهیه نداشته باشد شرمنده خواهد شد. این نکته بسیار کلیدی و اساسی در سبک زندگی و جلوگیری از اختلافات بین زوجین است.

سبحانی‌نیا اظهار کرد: حضرت زهرا (س) علاوه بر داشتن زهد و پارسایی، اهل تجملات نبودند. ایشان ساده زیست بودند که این امر از امور کلیدی در حوزه زندگی حضرت زهرا (س) در منزل بود.

وی متذکر شد: حضرت زهرا (س) با اینکه فرزند پیامبر اسلام بودند و مقام معنوی بالایی داشتند اما خودشان کارهای منزل را انجام می‌دادند که تمامی این‌ها نکات ارزشمندی است.

مدیر حوزه علمیه قزوین با تأکید بر اینکه باید در تمام ابعاد از حضرت زهرا (س) الگو بگیریم، تشریح کرد: توجه به سلامت اخلاقی و معنوی شوهر و فرزندان بسیار مهم است، گاهی والدین فکر می‌کنند تنها نقش بزرگ کردن فرزندان را بر عهده دارند و تنها باید نیازهای مادی آنان را برطرف کنند در حالی که تربیت اخلاقی و دینی فرزندان از سیر کردن شکم و تأمین مایحتاج مادی مهم‌تر است. مادر نسبت به تربیت اخلاقی فرزندان مسئول است همچنین مادر خانواده باید نسبت به لقمه حلال و تربیت بچه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. متأسفانه امروز هستند بانوانی که به هر قیمتی به دنبال رفاه هستند و توجهی به حلال بودن رزق ندارند.

سبحانی‌نیا در پایان یادآور شد: «حکمت نامه فاطمی» موسسه دارالحدیث مجموعه سخنان حضرت زهرا (س) و روایت نقل شده از دیگر ائمه اطهار (ع) در خصوص حضرت زهرا (س) است علاوه بر این اثر کتاب‌های دیگری در خصوص زندگی حضرت زهرا (س) داریم که توسط مورخان و شخصیت‌های برجسته نگارش پیدا کرده و علاقه‌مندان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha