• شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99111107961
  • خبرنگار : 50005

رییس دانشگاه الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز:

آیت‌الله مصباح یزدی یک انسان ذوفنون بود

آیت‌الله مصباح یزدی یک انسان ذوفنون بود

ایسنا/آذربایجان شرقی رییس دانشگاه الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز با اشاره به مقام علمی علامه مصباح یزدی، گفت: جامعیت علمی ایشان از جمله ویژگی‌های بارز بوده و آیت‌الله مصباح یزدی یک انسان ذوفنون بودند که در علوم و فنون مختلف اسلامی صاحب نظر بوده و آثاری از خود برجای گذاشته‌اند.

صمد بهروز روز شنبه 11 بهمن ماه، در «نشست علمی بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی» با تاکید بر اینکه ایشان هم فقیه بوده و هم فیلسوف، مفسر، متکلم و استاد اخلاق و عرفان، گفت: یک انسان تا چه اندازه می‌تواند در وجود خود جامعیت ایجاد کند که در تمامی عرصه‌ها، حرف برای گفتن داشته باشد؟ ایشان در مباحث تفسیر از خداشناسی گرفته تا کیهان شناسی، اخلاق، اقتصاد، مدیریت سیاسی، فلسفه و... یک استاد زبردست بوده و تسلط ایشان بر مباحث فلسفی، زبانزد بود.

وی با بیان اینکه کتاب «آموزش فلسفه» ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است، افزود: تسلط ایشان بر مباحث باعث می‌شد تا همه شیفته سخنان ایشان شوند و با توجه به اینکه در تمامی عرصه‌ها و زوایای دین، به طور متوازن کار کرده بودند، همانند علامه طبابایی و مطهری یک استقامت رای خاصی داشتند.

وی با اشاره به اینکه ایشان در علوم انسانی هم صاحب نظر بودند و در علوم سیاسی و حقوق هم کتاب نوشته‌اند، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی از شاگردان آیت الله بهجت و آیت‌الله طبابایی بودند و از مباحث عرفانی نیز در کنار مباحث فلسفی، تفسیری و قرآنی بهره گرفته و«کتاب عرفان اسلامی» را نوشتند.

بهروز با تاکید بر اینکه این عالم ربانی در دفاع از مبانی دینی تلاش بسیاری کرده و در کنار این فعالیت دینی، در راستای تربیت اسلام شناسان آگاه نیز از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، افزود: برخورداری از برخی ویژگی‌ها مثل تسلط بر تهدیدها و انحرافات در دین، شبهه شناسی به موقع و عالی، صراحت و شجاعت بیان، رشد هماهنگ و متوازن تمام ارزش‌های انسانی در وجودشان، روحیه جهادی و انقلابی ایشان و... باعث شد تا ایشان به عنوان یک عالم و اسلام شناس ایده‌آل شناخته شوند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی هرگز از اصول و معیارهای انقلابی عقب نشینی نکرد و بصیرت، روشن بینی و عمق تفکر ایشان باعث تا به «عمار انقلاب» شهرت یابند، ادامه داد: ولایتمداری و همچنین اخلاص وجودی نیز از دیگر ویژگی‌های ایشان بود.

به گزارش ایسنا، این همایش به همت مجمع عالی حکمت اسلامی تبریز، دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز و مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند در دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha