• شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99111108112
  • خبرنگار : 50404

محمدکاظم کاظمی:

شاعران جوان و گمنام از شاعران مطرح پیش‌ افتاده‌اند

شاعران جوان و گمنام از شاعران مطرح پیش‌ افتاده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی عضو علمی برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به حضور شاعران گمنام در جشنواره ادبی مشهد گفت: بسیاری از اسامی شرکت‌کننده در این رویداد جدید بودند و برای من جالب بود که در بسیاری مواقع جوان‌ها از پیشکسوتان پیش‌ افتادند.

محمدکاظم کاظمی در نشست دبیران و داوران جایزه ادبی مشهد که عصر امروز، ۱۱ بهمن، در فرهنگسرای ترافیک برگزار شد، با اشاره به جوان‌بودن برگزیدگان جایزه ادبی مشهد، اظهار کرد: این موضوع برای ما خوشحال‌کننده است، چون هر زمان که نسل جوان از نسل پیشکسوت، نیرومندتر یا در حد تراز آن‌ها ظاهر شد متوجه این می‌شویم که ادبیات رو به پیشرفت است و زمانی که پیشکسوتان از جوانان بهتر عمل کردند، می‌توان متوجه شد که دوران افول است و باید نگران شد و در طول زندگی این را دیده‌ایم که در جایی که ادبیات رو به افول بوده پیشکسوتان مطرح‌تر از جوانان بوده‌اند. 

وی با اشاره مرکزیت و محوریت خراسان در حوزه شعر فارسی بیان کرد: شاید در عصر حاضر خراسان از نظر مرکزیت سیاسی مرکز حساب نشود اما از دو منظر دیگر خراسان مرکزیت دارد. اگر زبان فارسی را در تمامیت خود در نظر بگیریم، یعنی قلمرویی را در نظر بگیریم که از بلخ، بخارا و تاجیکستان کنونی شروع می‌شود و تا انتهای سرزمین ایران کنونی ادامه دارد، خراسان در مرکزیت این موقعیت کلی قلمرو زبان فارسی قرار دارد، هرچند که در یک کرانه از کشور ایران است. این موضوع موقعیت مرکزی از خراسان را نشان می‌دهد که از دیرباز وجود داشته است. 

کاظمی تصریح کرد: خراسان همیشه به عنوان مرکز شعر شناخته می‌شده و حتی خاقانی یکی از آرزوهایش این بوده است که به خراسان بیاید و در حضور شاعران خراسان، شعر خود را عرضه کند که تا پایان عمر خود هم به این هدف نرسید. 

عضو علمی برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: تا امروز این مرکزیت خراسان با حضور شاعران، دانشمندان و اندیشمندان در عرصه ادبیات که جزو مفاخر زبان و ادبیات فارسی هستند، فعال بوده است. مشهد نیز به عنوان مرکز خراسان بزرگ، مرکزیت ادبی داشته و این ضرورت همیشه احساس می‌شده که در مشهد فعالیت‌های ادبی جدی را شاهد باشیم. بنده از سال ۱۳۶۳ به ایران آمدم و چیزی نزدیک به ۳۷ سال است که در مشهد زندگی می‌کنم اما در این مدت رویداد و جایزه بزرگ ادبی در خراسان خیلی کم دیده‌ام. البته جشنواره‌هایی در مقاطع مختلف زمانی برگزار شده بود که ادامه نداشت. 

وی ادامه داد: در این مدت جایی که متولی برگزاری رویداد ادبی بوده باشد در مشهد نداشته‌ایم، با اینکه در برخی مواقع، مخصوصا در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، هنرمندان خراسانی جوایزهای مختلف کشوری را دریافت می‌کردند و این ظرفیت وجود داشته که چنین رویدادهایی وجود داشته باشد. 

کاظمی با بیان اینکه «اولین بار است که شهرداری مشهد در سطح گسترده‌ای به برگزاری یک رویداد ادبی ورود پیدا کرده است»، گفت: باید قدردان گروه مدیران و برگزارکنندگان این جشنواره و سازمان فرهنگی هنری شهرداری باشیم، چون فکر می‌کنم این اولین بار است که شهرداری مشهد در این حد و اندازه وارد برگزاری رویداد و فعالیت ادبی شده است. همچنین باید قدردان افرادی باشیم که پیگیر برگزاری این جایزه بوده‌اند. 

داور مرحله نهایی بخش شعر جایزه ادبی مشهد در رابطه با سطح اشعار ارسالی به این جشنواره، گفت: سطح عمومی شعرها بالا بود و این اتفاق داوری آثار را دشوار می‌کرد. تعدد داوران در داوری آثار خیلی می‌تواند کمک‌بخش باشد، با توجه به اینکه در خیلی از جشنواره‌ها مانند جشنواره شعر فجر بنده به عنوان داور حضور داشته‌ام، خیلی وقت‌ها نگران بوده‌ام چون تعداد داورها کم بود و تعداد بالایی از اشعار را باید در دو تا سه ساعت بررسی و برگزیده آن‌ را انتخاب می‌کردیم اما در این جایزه به دلیل تعدد داوران و زمان کافی برای بررسی آثار کمی خیال ما نیز راحت‌تر بود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha