• یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99111208284
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در جست‌وجوی نشانه‌های اصفهان

در جست‌وجوی نشانه‌های اصفهان

ایسنا/اصفهان به خط آسمان اصفهان دقت کرده‌اید؟ چه نشانه‌هایی شما را به یاد این شهر می‌اندازد؟ رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» به تعداد شرکت کنندگانش، برای این پرسش‌های مهم، پاسخ دارد و برخلاف خیلی از رویدادها، با برگزاری اختتامیه به پایان نمی‌رسد.

نسرین آرین، ایده پرداز و دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» دراین‌باره به ایسنا گفت: زمانی که قرار بود برای برنامه «شنبه‌های خلاق اصفهان» پوستر طراحی کنم، به دنبال تصویری کلی از شهر گشتم و متوجه شدم که اصفهان با همۀ گستردگی و اهمیت خود، برخلاف شهرهای مهم دنیا مثل پاریس، لندن و نیویورک، نشانه‌های خلاصه‌شده‌ای از دورنما و آثار شاخص‌اش ندارد. 

او ادامه داد: وقتی این موضوع را با همکارم، آقای یحیی‌آبادی در میان گذاشتم، او از من خواست که خودم به‌عنوان یک طراح این کار را انجام بدهم، اما بعد از انجام تحقیقاتی متوجه شدیم که شهرهای مهم دنیا نه یکی، بلکه چندین و چند نشانه از خط افق یا دورنمای شهرشان دارند؛ بنابراین به این فکر افتادیم که مسابقه‌ای برگزار کنیم تا از چشم طراحان مختلف به خط افق شهر اصفهان نگاه کرده باشیم.

دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» واژۀ «وکتور» را از نظر فنی این‌چنین تعریف کرد: گرافیک برداری یا گرافیک وکتوری (Vector Graphics) یک نوع روش ذخیره‌سازی و تولید تصاویر دیجیتال است که در آن، تصاویر از مجموعه مشخصات هندسی نقاط، منحنی‌ها، خطوط و چندضلعی‌ها تشکیل می‌شود. تصاویر ایجاد شده در گرافیک‌ برداری، از بردارها یا همان وکتورهایی تشکیل شده‌اند که به صورت ریاضی تعریف می‌شوند؛ به همین دلیل اجزای تصویر را می‌توان به راحتی جابجا کرد، بدون اینکه نگران تغییر کیفیت تصاویر باشیم.

آرین افزود: وکتورها مستقل از رزولوشن هستند و شما می‌توانید به راحتی در هر درجه‌ای از بزرگ‌نمایی و وضوح آن‌ها را مشاهده و چاپ کنید. در واقع تمام نشانه‌های مهمی که از شهرهای مهم دنیا پیدا کردیم در همین قالب و با توجه به خط آسمان آن شهر طراحی‌ شده بودند.

این طراح، با اشاره به اینکه خط آسمان، افق یا دورنمایی از یک شهر است که یک تصویر ذهنی کلی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند، توضیح داد: وقتی ما به شیراز فکر می‌کنیم، حافظیه و مکان‌های دیدنی آن را به یاد می‌آوریم و موقع فکر کردن به اصفهان نیز، دورنمایی از میدان نقش‌جهان یا پل‌های مهم تاریخی آن در ذهنمان نقش می‌بندد. بر این اساس می‌توان گفت که دور نمای یک شهر، خط افق آن را تشکیل می‌دهد و اصفهان با داشتن جاذبه‌هایی مثل عالی‌قاپو، مساجد تاریخی و ... دارای یکی از زیباترین خط افق‌های شهری است.

او تصریح کرد: بلندی این ساختمان‌های شاخص به‌عنوان پراهمیت‌ترین بناها، خط افق ویژه‌ای را برای شهر ایجاد کرده و در اصفهان مدرن هم باید به این موضوع توجه داشت. یکی از اهدافی که ما در مسابقۀ «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» دنبال می‌کنیم، جلب‌توجه معماران و شهر سازان به این نکته است که وقتی مشغول طراحی و ساخت‌وساز هستند حواسشان به دورنمایی که برای شهر ایجاد می‌کنند باشد تا ماجرای ارگ جهان‌نما تکرار نشود.

دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان»، در پاسخ به این سؤال که تفاوت این نشانه های خط افق شهر با لوگو چیست؟ گفت: لوگوی یک مجموعه یا سازمان مانند شهرداری، نشانه‌ای منحصربه‌فرد است اما نشانه‌ای که ما بنا داریم در این مسابقه به آن برسیم، منحصربه‌فرد نیست. ما به تعداد هنرمندانی که می‌توانند به خط افق اصفهان فکر کنند، می‌توانیم برای این شهر نشانه داشته باشیم. قصدمان هم این است که لااقل بعد از برگزاری این مسابقه، به چهل وکتور برتر خط افق شهر برسیم و از آن‌ها در برنامه‌های بعدی مرتبط با برندینگ و گردشگری استفاده کنیم. 

آرین، با اشاره به اهمیت برندسازی شهری که یکی از اهداف برگزاری رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» است، اظهار کرد: در محیط یکپارچه و جهانی امروز، افراد آزادی عمل دارند که مکان‌های مختلفی را برای سیاحت، تحصیل، اشتغال، سرمایه‌گذاری و ... انتخاب کنند؛ به همین دلیل نیز برخی از شهرها برای جذب بهتر این افراد می‌کوشند تصویر مثبتی در ذهن مخاطبانشان ایجاد کنند. برخی از شهرها مثل پاریس در طول زمان این تصویر مثبت را ایجاد کرده‌اند و برخی دیگر، باید برندسازی راهبردی و هویت بصری شهری خود را تقویت کنند تا در این امر موفق شوند.

او خاطرنشان کرد: به مجموعه تلاش‌هایی که این امکان را ایجاد می‌کند تا یک شهر برای گردشگری، سیاحت، زندگی، سرمایه‌گذاری و ... توسط یک گردشگر انتخاب شود و همچنین، به فعالیت‌هایی که برای هویت‌سازی و ایجاد تصویر مثبت از یک شهر در ذهن مخاطب انجام می‌گیرد، برندسازی شهری می‌گویند.

دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان»، یادآور شد که اصفهان نیز مثل پاریس خصوصیت‌ها و مزیت‌های بسیاری دارد؛ چنان که به جرأت می‌توان گفت این شهر، در دنیا، از کشور ایران هم شناخته‌شده‌تر است و ادامه داد: طراحی هویت بصری، بخش مهمی از استراتژی جامع برندسازی شهری است و وکتور خط افق شهر، شاید اولین قدمی است که ما باید برداریم تا به نشانه‌هایی از هویت بصری شهر اصفهان برسیم.  

آرین، یکی از دیگر مزایای برگزاری این مسابقه را چنین شرح داد: ما برای سوغاتی، صنایع‌دستی‌های خوب و جذابی داریم اما گردشگر فقط می‌تواند یکی از آن‌ها را با خود ببرد؛ چون هم گران است و هم فضای زیادی اشغال می‌کند. اگر دقت کرده باشید شهر پاریس نشانه‌های مهم خود را به سوغاتی‌های کوچک در شکل و قالب‌های متفاوت تبدیل کرده و یکی از کاربردهای وکتور خط افق شهر اصفهان می‌تواند این باشد که ما به همین سوغات‌های کوچک برسیم و کارآفرینی کنیم.

او تصریح کرد: امکان خلق هویت متمایز برای یک شهر فقط به‌ واسطه طراحی نشانه و هویت بصری ایجاد نمی‌شود. همه می‌دانیم که اصفهان هویت خود را دارد و تنها برای اثربخشی بهتر باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در طول زمان تصاویر بیشتری از شهر منتشر و در قالب‌های متفاوتی مثل صنایع‌دستی، تبلیغات و... استفاده شود تا در آینده به نتیجه دلخواه برسیم. 

دبیر رویداد «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان»، یادآور شد: دستاورد این رویداد صرفاً ایجاد یک دورهمی برای طراحان نیست که از زمان نشر فراخوان آغاز شود و با اختتامیه به پایان برسد. این رویداد، شروع یک فعالیت گسترده است که با هدف برندسازی شهر اصفهان در گردشگری و مدیرت شهری شکل‌گرفته و در قالب‌های مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.

متن فراخوان این رویداد که با همکاری مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان (وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) برگزار می‌شود، به زودی در ایسنا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha