• پنجشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99111611975
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پاسخ به چند پرسش پرتکرار بیماران سرطانی در همه گیری کووید

پاسخ به چند پرسش پرتکرار بیماران سرطانی در همه گیری کووید

ایسنا/اصفهان براساس اعلام پزشکان و محققان، داشتن بیماری زمینه ای که سرطان نیز یکی از آنها عنوان شده، از عوامل خطر ابتلا به ویروس کرونا است، از این رو در دوران همه گیری کرونا، مبتلایان به سرطان بیشتر باید مراقب سلامتی خود باشند.

از اواخر سال گذشته میلادی که ویروس کرونای جدید عامل مرگ و میر در دنیا شد، پزشکان و متخصصان اعلام کردند سن بالا، داشتن بیماری های زمینه ای که سرطان نیز یکی از آنهاست و اضافه وزن از عوامل خطر مرگ و میر در اثر این بیماری هستند. در ادامه به چند پرسش پرتکرار در خصوص  سرطان و خطر ابتلا به کووید ۱۹ پاسخ داده می شود.

مبتلا به سرطان هستم، آیا بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارم؟

از آنجا که SARS-CoV-۲ یک ویروس جدید است، هر کسی که در معرض آن قرار گیرد، خطر ابتلا و یا مرگ در اثر کووید ۱۹ را نیز دارد. با این وجود محققان معتقدند که سن، جنس، وزن و بیماری زمینه‌ای عوامل اصلی مرگ و میر در اثر کرونا ویروس هستند و ابتلا به سرطان خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

بیماری مزمن کلیوی، بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر، داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف ناشی از پیوند اعضا، چاقی، بارداری، سیگار کشیدن و دیابت نوع دوم نیز از دیگر ریسک فاکتورهای خطر هستند.

به تازگی تحت درمان سرطان بوده ام، آیا در معرض خطر بیشتر بیماری شدید ناشی ازکووید ۱۹هستم؟

در حال حاضر مشخص نیست که آیا داشتن سابقه سرطان خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد یا خیر؟ افرادی که در گذشته تحت درمان سرطان بوده اند، نگرانی های خود را در مورد کووید با پزشک در میان بگذارند.

اکنون سرطان دارم یا در گذشته به آن مبتلا بوده ام، آیا باید واکسن بزنم؟

مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند سرطان، در صورت نداشتن موارد منع مصرف - یعنی نداشتن سابقه واکنش آلرژیک شدید (به عنوان مثال آنافیلاکسی) می توانند واکسینه شوند. واکسن های مربوط به سایر عفونت ها مانند آنفلوانزا برای افراد مبتلا به سرطان بی خطر است و توصیه می شود.

با این حال، اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی و کارآیی واکسن کووید-۱۹ در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی به دلیل شرایط پزشکی زمینه ای یا درمان های ناشی از مواد سرکوب کننده سیستم ایمنی مورد نیاز است. این احتمال وجود دارد که این افراد پاسخ ضعیف تری به واکسن داشته باشند.

افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند باید برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض کووید-۱۹ از راهنمایی های فعلی پیروی کنند.

با چه روش های دیگری می توانم از خودم محافظت کنم؟

تا زمانی که واکسن به طور گسترده در دسترس نباشد، موثرترین راه جلوگیری از کووید-۱۹ جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس عامل آن است. طبق ادعای CDC، بهترین راه برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس، محدود کردن تعاملات حضوری با دیگر افراد تا حد ممکن است.

اقدامات زیر برای کمک به افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی کووید -۱۹ توصیه می شود:

*از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

*دستان خود را حداقل ۴۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. قبل از غذا خوردن، بعد از سرفه یا عطسه و قبل و بعد از تماس با دیگران دست های خود را بشویید.

*تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید.

*سطوح متداول لمس شده را تمیز و ضدعفونی کنید، از جمله دستگیره درها، کلیدهای روشنایی، صفحه کلید، میزهای پیشخوان، تلفن، دستگیره ها، شیر آب، سینک ظرفشویی ها و توالت ها.

*اگر باید با دیگران تعامل داشته باشید، حداقل یک و نیم متر از افراد دیگر فاصله داشته باشید. از مکانهای شلوغ پرهیز کنید. ماسک بزنید.

تحت درمان سرطان هستم، باید چه کنم؟

اگر تحت درمان سرطان هستید، باید از راهنمایی های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیروی کنید.

برخی از درمان های سرطان را می توان با خیال راحت به تأخیر انداخت، در حالی که برخی دیگر را اصلا نمی توان متوقف کرد. برخی از ویزیت های پیگیری معمول ممکن است با اطمینان به تأخیر بیفتند یا از طریق پزشکی از راه دور انجام شوند. می توانید به یک بیمارستان یا مراکز درمانی خاص بروید و به دور از افراد مبتلا به ویروس کرونا معالجه شوید.

وضعیت ویروس کرونا همچنان در حال تغییر است، بنابراین در صورت لزوم با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز علائم عفونت چه کنم؟

اگر فکر می کنید در معرض کووید هستید یا علائم عفونت را دارید، خود را از دیگران جدا کنید و با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. شاید لازم باشد مورد آزمایش قرار بگیرید.

مبتلایان به سرطان برای تقویت دستگاه ایمنی بدن چه کاری باید انجام بدهند؟

بهداشت شرط نخست در تقویت دستگاه ایمنی است. خواب کافی کلید دستیابی به ایمنی بالاتر بدن است. شش ساعت، حداقل زمان لازم برای خواب محسوب می‌شود، اما هفت تا هشت ساعت خواب بهتر است.

تغذیه متناسب و متنوع اهمیت زیادی در ارتقای ایمنی بدن دارد. خوردن بیشتر سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات، حبوبات و لبنیات در حفظ سطح ایمنی بدن بسیار موثر است.

آرامش، نکته دیگری است که به ایمنی بدن کمک می‌کند. استرس و اضطراب باعث تضعیف بیشتر ایمنی بدن ‌می‌شوند.

 چگونه با ترس و استرس کنار بیایم؟

کنار آمدن با سرطان در مواجهه با ویروس کرونا طیف وسیعی از احساساتی را که عادت به کنار آمدن با آن ندارید به وجود می آورد. درباره احساساتی که ممکن است داشته باشید و راههای کنار آمدن با آنها بیشتر بیاموزید. با پزشک خود صحبت کنید و روش های غلبه بر استرس را دنبال کنید.

ترس بیش از حد، شرایط را بدتر می‌کند و سلول‌های دفاعی بدن، مانند خود ما با اضطراب و ناامیدی ضعیف‌تر می‌شوند؛ پس در کنترل استرس خود بکوشیم. ترس و استرس نباید بر شما چیره شود. ورزش کنید و درباره نگرانی‌ها و احساسات حرف بزنیم. مطمئن باشید با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می توانید جلوی ابتلا به این بیماری ویروسی را بگیرید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha