• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99121007077
  • خبرنگار : 80001

بازار مسکن به رکود محل نداد!

بازار مسکن به رکود محل نداد!

قیمت خانه در تهران از میانگین ۲۸ میلیون تومان عبور کرد و این در حالی است که طی دو سال گذشته معاملات در بیشتر ماهها با رکود همراه بوده اما در وضعیت کلی قیمتها در یک سال ۹۷ درصد و طی دو سال ۱۸۵ درصد افزایش یافته است. ظاهرا نبود مشتری تاثیر چندانی در کاهش قیمت ندارد؛ کارشناسان عوامل مختلفی را در رکود تورمی بازار مسکن عنوان می کنند که از جمله آن می توان به رشد قیمت زمین، مصالح، دستمزد، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و خاصیت چسبندگی قیمتها در این بازار عنوان می کنند.

به گزارش ایسنا، قیمت مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۹ به متوسط ۲۸.۳ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با دی ماه امسال ۳.۷ درصد و نسبت به بهمن پارسال ۹۷.۲ درصد افزایش یافت؛ هرچند میانگین رشد قیمتها از حدود ۱۰ درصد که در نیمه نخست امسال با آن مواجه بودیم به ۳.۳ درصد در نیمه دوم رسیده است. در حالت کلی به دلیل افزایش قیمتها طی سه سال گذشته در بیشتر ماهها خرید و فروش کساد بوده است. بهمن امسال ۳۹۱۷ معامله مسکن در تهران به امضا رسید که رشد ۱۱.۵ درصد نسبت به ماه قبل و کاهش ۷۰ درصد را نسبت به ماه مشابه سال قبل  نشان می دهد. در واقع معاملات به حدود یک چهارم وضعیت نرمال بازار رسیده اما نرخها کوتاه بیا نیست.

از بهمن ۱۳۹۶ که میانگین قیمت خانه در تهران متری ۵.۵ میلیون تومان بود تا کنون قیمتها ۴۱۴ درصد افزایش یافته است. قیمتها نسبت به بهمن ۱۳۹۷ هم ۱۸۵ درصد رشد یافته و در مقایسه با بهمن ۱۳۹۸ افزایش ۹۷ درصدی نشان می دهد. در واقع بازار مسکن بدون توجه به ظرفیت و توان طرف تقاضا در حال متوازن کردن خود با بازارهای موازی از جمله ارز و طلا بوده و در بازه میان مدت با آن تراز شده است.

از طرف دیگر طی این سه سال قیمت زمین و مصالح ساختمانی روند رو به رشدی داشته و بنا به گفته جمشید برزگر ـ رییس کانون انبوه سازان ـ قیمت مصالح بعضا تا بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. به طور مثال میلگرد در پایان سال ۱۳۹۶ کیلویی ۱۲۰۰ تومان بوده که هم اکنون به کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان رسیده است. هر پاکت سیمان نیز کمتر از ۱۰ هزار تومان بوده که هم اکنون پاکتی ۴۸ هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد. البته هر پاکت سیمان درب کارخانه حدود ۱۸ هزار تومان فروخته می شود اما واسطه ها آنقدر روی این کالا می کشند تا نهایتا با ۱۶۶ درصد رشد قیمت پای پروژه می رسد. جلسات نمایندگان مجلس با رزم حسینی ـ وزیر صمت ـ هم برای چاره جویی کنترل قیمت مصالح ساختمانی راه به جایی نبرده است.

تجربه سه سال گذشته دست کم این فرضیه را ثابت کرد که بازار مسکن به کسادی معاملات یا توصیه به نخریدن واکنش خاصی نشان نمی دهد. شاید در مقاطعی مثل آذر امسال نرخ رشد ماهیانه ۱.۱ درصد منفی شود اما در میان مدت منحنی بازار صعودی بوده و فقط در زمانهایی که معاملات به شدت افت کرده روند رشد قیمتها کند شده است.

بهمن امسال البته در هشت منطقه شهر تهران شامل مناطق ۱، ۳، ۶، ۱۰، ۱۲،۱۳، ۱۵ و ۱۸ نرخ رشد ماهانه منفی شد اما کاهش چندانی نداشت. در منطقه ۱۲ قیمتها ۷.۲ درصد کاهش پیدا کرد اما افت قیمت در دیگر مناطق حتی به یک درصد هم نمی رسید. در منطقه یک قیمتها ۰.۳ درصد، منطقه ۳ بالغ بر ۰.۰۴ درصد، منطقه ۶ به میزان ۰.۲ درصد، منطقه ۱۰ بالغ بر ۲.۶ درصد، منطقه ۱۲ به میزان ۷.۲ درصد، منطقه ۱۳ بالغ بر ۱.۲ درصد، منطقه ۱۵ به میزان ۰.۳ درصد و منطقه ۱۸بالغ بر ۱.۶ درصد پایین آمد اما به طور کلی در مناطق ۲۲ گانه قیمتها نسبت به ماه گذشته ۳.۷ درصد افزایش یافت.

یک کارشناس: بازار مسکن در خواب کوتاه به سر می برد

بیت الله ستاریان ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ با بیان اینکه در مقطع کنونی کاهش معاملات داریم اما رکود نداریم بیان می کند: رکود را باید در یک شاخص بلندمدت بررسی کرد، در حالی که همواره طی ۵۰ سال گذشته تقاضای مسکن بیش از تولید بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز این روند ادامه می یابد؛ معتقدم سال آینده در هر چهار شاخص معاملات، قیمت، تولید و سرمایه گذاری در بخش مسکن با رشد مواجه می شویم.

او می گوید: علت اینکه فعلا بخش مسکن وارد رکود شده کاملا مشخص است. مسکن در حال حاضر سعی می کند در یک فضای باثبات حرکت کند؛ زیرا معمولا تاثیرات روانی خیلی در این حوزه تاثیر می گذارد و هم اکنون تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد. طی ۵۰ سال گذشته طلا و ارز یک دهم مسکن با افزایش قیمت مواجه شدند. هر مسئولی می آید یک ایده می دهد، معاونش هم یک طرح جلویش می گذارد. بعد می بینیم که بعد از هشت سال مشکل مسکن دست نخورده باقی مانده است.

قیمت ساخت در بازار بروز نیافته است

جمشید برزگر ـ رییس کانون انبوه سازان ـ نیز با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون قیمت مصالح ساختمانی حدود ۱۰ برابر افزایش یافته و ساخت و ساز به شدت افت کرده معتقد است: در مقطع فعلی متقاضیان می توانند با قیمتهایی به مراتب پایین تر از نرخ تمام شده ساخت، مسکن تهیه کنند؛ یعنی قیمت ساخت هنوز در بازار بروز نیافته است. در این شرایط انگیزه ای برای تولید مسکن باقی نمی ماند و تاثیر رکود ساخت و ساز در آینده خود را به شکل رشد قیمتها نشان می دهد. بجز قیمت مصالح که رشد عجیب و غریبی داشته، هزینه دستگاههای خدماتی مثل شهرداریها و نظام مهندسی نیز با رشد مواجه شده است. طبق محاسبات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از قیمت هر متر مربع مسکن را هزینه های بالاسری تشکیل می دهد.

برزگر درباره پیش بینی از بازار مسکن در ماههای پیش رو گفت: با توجه به ابهامات اقتصاد کلان و نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار ارز نمی توان هیچ نوع پیش بینی از وضعیت آینده بخش مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری ارایه داد. راهکار اصلی این است که ثبات اقتصادی ایجاد شود و تولید مسکن افزایش یابد تا در آینده مجددا با نوسان قیمت مواجه نشویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۹:۳۲

مسکن دیگر از دسترس مصرف کننده واقعی خارج شده است و به عنوان کالای برای حفظ ارزش ریال عده ای تبدیل شده است آن تعداد خریدوفروش اندک هم نوعی تبدیل به احسن نام دارد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۱۹:۵۳

تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد است بر سود فروش خانه دوم به بعد که باعث می شود سود دلالی از سود تولید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را اجرا بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داشته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربیات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و احتکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند برابر سودی که قرار است از تولید به دست آورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند هرچند که اکنون نیز هیچ چشم انداز خوبی به علت نفوذ مافیای دلالها و سوداگران و تعارض منافع تصمیم گیرندگان برای این قانون متصور نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۰:۰۶

رکود مسکن تا ۵سال ادامه خواهد داشت با این کار نمی توانید مردم را به خرید خانه تشویق کنید

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۲:۴۴

فقط دوتا قانون مستحکم میخواد یکی هر کدمل ی یک خانه یعنی اگر کسی خونه دوم یا سوم د اره باید نصفشو مالیات بده و دومیش اینک ه هرسند تازه ای که زده میشه نشه به نام د یگ ری زد و خرید و فروش کرد تا ده سال یعن ی د لال بازی تموم براحتی قیمت ملک شصت درصد کاهش میابد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۳:۰۰

مشهد ۳۰ تا ۴۰ درصد افت قیمت داشته اونوقت تهران قیمتها ۱ درصد افت کرده معلومه شما هم دلال هستی

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۳:۳۲

وقتی قیمت دست سرمایه دار باشه و نیاز مالی ندارهاینقدر قیمت میبره بالا و با معاملات سوری و دلالی بین خودشون تثبیتش میکنن مردمم که به درک کسی هم نیست که از دلال و محتکر و سرمایه دار بپرسه چرا خسته شدیم از اینهمه ظلم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۳:۳۴

اکثر مالکین اینقدر سرمایه دارن که نیازی به فروش ندارن برای همین فقط قیمتها را بالا میبرند مملکت صاحب نداره بیچاره مردم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۳:۳۷

فقط با قانون و برخورد شدید میتوان جلوی دلالها و محتکرین سفته بازان سرمایه دار را گرفت به خصوص در بخش زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده و سودهای نجومی و باد اورده میخواهند مالکیت را غیر از طبقات محدود به تعداد انگشت شمار و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد درست میشود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۰ ۲۳:۴۷

فقط بگید هنوز هم مسکن به قیمت تمام شده بفروش میرسد ' بسه دیگه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۳:۵۳

تا کی می خواهید بازار گرمی کنید ، وقتی مردم الان با این قیمت ها نمی تونند خرید کنند، با قیمت های بالاتر میتونند؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۲۳:۰۱

تنها راه کاهش این قیمتهای نجومی عدم خرید هست اگه مردم فقط شش ماه دوام بیارن وخرید نکنند شک نکنید قیمتها شکسته خواهد شد این اظهار نظر به اصطلاح کارشناسان فقط بازار گرمی واسه دلالان هست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۵:۱۰

جو الکی میدن،خریداری نیست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۶:۰۰

مثل روز مشخصه افراد گردن کلفتی مافیای مسکن هستند مثل بانکها و مسئولین صندوق بازنشستگی که از پول مردم هزاران خانه خالی خریدن و با تهاتر خونه هاشون نرخ بالاتر را هر ماه تعیین میکنند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۹:۳۴

مسکن کم کم تا ۵ سال رفت تو رکود و افت قیمت . مردم عزیز گول این دلال جماعت ها رو نخورید

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۲ ۰۷:۳۲

هیچ وقت قانون مالیات بر خانه را اجرا نخواهند کرد چون به نفع خودشون نیست