• یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99122417997
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی تاکید کرد

نقش خانه احزاب در جهت توانمندسازی و ایجاد رقابت سالم در انتخابات

نقش خانه احزاب در جهت توانمندسازی و ایجاد رقابت سالم در انتخابات

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه احزاب خراسان رضوی گفت: خانه احزاب در جهت توانمندسازی و ایجاد رقابت سالم در حوزه انتخابات می‌تواند نقش‌آفرینی کند و  فعالیت‌هایی همچون برگزاری همایش‌های آموزشی انجام دهد.

محمدعلی گندمی در گفت‌گو با ایسنا در رابطه با وضعیت برگزاری جلسات خانه احزاب بیان کرد: وضعیت جلسات خانه احزاب به دلیل فضای کرونایی، به صورت مجازی و همچنین به صورت تقسیم‌بندی به شکل‌های مختلف و مقطعی برگزار می‌شود. جلسات و ارتباطات با شکل‌ها و قالب‌های مختلف است، آخرین جلسه را نیز با معاون استاندار داشتیم.

وی ادامه داد: در رابطه با انتخابات، خانه احزاب تنها یک وظیفه دارد که در اساسنامه نیز آمده و آن نیز نظارت بر سلامت انتخابات است. نمایندگان در ستادهای هیئت‌های اجرایی که در تهران، وزارت کشور و در استان‌ها، استانداری و شهرستان‌هاست، باید با هماهنگی ما در استانداری دو نفر برای نظارت در کنار هیئت اجرایی و نظارت استان مستقر شوند. در مشهد و شهرهای بزرگ نیز قرار است همین کار انجام شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه خانه احزاب برای اولین بار در کشور در استان خراسان تاسیس شد، خاطرنشان کرد: خانه احزاب یک نهاد مستقل مدنی است که از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز دارد و قانون آن را به رسمیت می‌شناسد. البته خانه احزاب نهاد تازه تاسیسی است که هنوز در بسیاری از استان‌ها تشکیل نشده است.

گندمی با بیان اینکه کار خانه احزاب در انتخابات، تقویت احزاب در ابعاد آموزشی و پژوهشی و یا ایجاد هماهنگی بین آنان است، اضافه کرد: ما در صدد ایجاد تعامل و هماهنگی بین احزاب با برگزاری جلسات و ...هستیم. ما 52 تشکیلات سیاسی داریم که دارای پروانه فعالیت در استان خراسان هستند.

وی با بیان اینکه مجمع خانه احزاب به خاطر عدم موافقت قانون به دلیل وجود کرونا و منع تجمع، قابل تشکیل نیست، ادامه داد: این مجمع‌ها و جلسات به شکل‌های گوناگون برگزار می‌شود. مثلا اصلاح‌طلبان جلسات را درمیان خود برگزار می‌کنند. اصولگرایان نیز به طور جداگانه هم به‌صورت اجماعی و هم فردی، جلسات خود را برگزار می‌کنند. احزاب نیز بین خودشان جلسات و فعالیت‌هایی دارند که انجام می‌شود.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در رابطه با بعد نظارتی خانه احزاب گفت:خانه احزاب یک بعد نظارتی نیز دارد که طبق آن، باید بر رعایت قوانین مصوب مجلس و تصویب شده از طرف دولت نظارت داشته باشد. برای مثال هیچکس نمی‌تواند در دو حزبی که سراسری است حتی به عنوان عضو ساده فعالیت کند. همچنین هیچکس نمی‌تواند عضو موثر دو حزب ولو یکی استانی و دیگری کشوری باشد. در خود این تشکیلات نیز کسی نمی‌تواند هم بازرس و هم عضو شورای مرکزی باشد.

گندمی عنوان کرد: همچنین اگر اختلافی بین احزاب ایجاد شد، قضاوت آن با خانه احزاب است که آن‌ها را دعوت کند و دنبال راه‌حلی برای آن باشد.اگر رسانه‌ها نیز هماهنگی کنند، خانه احزاب در جهت توانمندسازی و ایجاد رقابت سالم در حوزه انتخابات می‌تواند نقش‌آفرینی کند و  فعالیت‌هایی انجام دهد از جمله  برکزاری همایش‌ها.

وی با اشاره به نقش مسئولین در مشارکت حداکثری در انتخابات بیان کرد: مسئولین باید زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنند. ایجاد زمینه مشارکت حداکثری برعهده احزاب و خانه احزاب نیست. یکی از لوازم مشارکت حداکثری این است که همه معتمدین هیئت‌های اجرایی را انتخاب می‌کنند و اگر این معتمدین از یک طیف خاصی باشند طبیعی است که آن بخش دیگر ابراز بیگانگی می‌کنند و پای صندوق‌های رای نمی‌آیند و برای انتخابات مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما باید به همه مسائل توجه کنیم و حداقل از نظر قانونی، اجتماعی و حاکمیتی آن‌ها را برابر با قانون پیش ببریم و نباید با توجیحات مختلف از ورود افراد به انتخابات جلوگیری کنیم. تفاوت باید در قدرت اجرایی و تحقق قول‌هایی که به مردم می‌دهند باشد و گروه‌ها فقط به فکر طیف و دار و دسته خود نباشد چه در شورا چه در مجلس و چه در سایر نهادها.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی با تاکید بر لزوم توجه حاکمیت به مشارکت حداکثری در انتخابات، تصریح کرد: مشارکت حداکثری اولین رکن انتخابات است و اگر زمینه برای این مشارکت فراهم نشود، انتخابات از اعتبار می‌افتد. در انتخابات گذشته که کاندیدای اصلاح‌طلبان تایید نشدند، بسیاری از اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای مشارکت در انتخابات نداشتند. اگر کاندیداهایی منطبق با سلایق سیاسی مختلف مردم در بین نامزدها باشد، مردم انگیزه برای شرکت در انتخابات پیدا می‌کنند، ولی اگر انتخابات درون حزبی و درون گروهی باشد، انتخابات خوبی را در پیش نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه درحال حاضر هر 52 حزب استان در فعالیت های خانه احزاب مشارکت دارند، اظهار کرد: طبق اساسنامه هر 52 حزب در مجمع عمومی ما عضو هستند. ملاک این عضویت داشتن پروانه است. اداره کل سیاسی استان نیز اسامی این‌ها را در بایگانی ثبت می‌کند و اگر مورد جدید باشد به خانه احزاب نیز معرفی می‌کند.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در رابطه با چگونگی انتخاب هیئت رئیسه گفت: در شورای ما که متشکل از 15 عضو است، 7 اصلاح‌طلب، 7 اصولگرا و 1 عضو مستقل و میانه‌رو وجود دارد. این  15 نفر نیز هیئت رئیسه را انتخاب می‌کنند. مجمع ما قانونا باید سالی یکبار انتخابات هیئت رئیسه را برگزار کند که در حال حاضر چون ستاد پیشگیری از کرونا برگزاری مجمع‌های بالای پانزده نفر را ممنوع برگزار کرده و هیئت مدیره و مجمع نمایندگان بیش از این حد است، قانون به طور خودکار مدت آن‌ها را تمدید می‌کند و نیازی به برگزاری انتخابات مجدد نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha