• دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99122518973
  • خبرنگار : 50040

یک جامعه شناس:

«نوروز» شتاب واگرایی های اجتماعی را کم می کند

«نوروز» شتاب واگرایی های اجتماعی را کم می کند

ایسنا/گیلان یک جامعه شناس، با بیان اینکه نوروز می تواند شتاب واگرایی های اجتماعی را کاهش دهد، عنوان کرد: براساس تحلیل های جامعه شناسانه، با نوروز می توانیم فاصله ها را کمتر کنیم و شاهد همگرایی اجتماعی باشیم.

عباس نعیمی جورشری در نشست «نوروز؛ همگرایی فرهنگی و گفتمان مشترک» که به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه فردوسی برگزار شد، نوروز را فرصت خوبی برای بررسی نقاط عطف تاریخی و میراث های فرهنگی ایران دانست و اظهار کرد: باید به دنبال برقراری ارتباط میان تضادهای اجتماعی با این نقاط عطف تاریخی و فرهنگی باشیم.

وی با بیان اینکه ایرانیان از قلمروهای مختلف و اقوام و زبان ها و خرده فرهنگ های متفاوت در یک نقطه به نام «نوروز» با هم تلاقی پیدا می کنند، گفت: این تلاقی آنگاه رخ می دهد که بتوانیم هویت یکپارچه ملی را تعریف کنیم.

این جامعه شناس، با اشاره به کارکردهای نوروز، ادامه داد: هر کدام از گروه هایی که عضو مجموعه بزرگ ایران هستند و بناست که در این اشتراک تاریخی و فرهنگی مشارکت کنند، می بایست هویت ملی ایرانی برای خودشان قائل باشند؛ آنگاه یک سپهر مفهومی و معرفت شناسانه در قالب نوروز پدیدار خواهد شد.

نعیمی، ایران کنونی را آبستن تضادهای اجتماعی و دلخوری ها و خشم ها و ترس ها و اندوه ها دانست و یادآور شد: جامعه شناسی ایران کنونی این پیام را می رساند که جامعه ما دارای شکاف های اجتماعی مشخص است و به سمت چندپارچه شدن و فاصله های عاطفی، ذهنی و اجتماعی می رود.

وی در پاسخ به این پرسش که «کجا و چگونه می توانیم این فاصله ها و شکاف های اجتماعی را کاهش دهیم؟، خاطرنشان کرد: باید نقطه عطفی برای همگرایی در جامعه ایجاد کنیم و لذا نوروز به عنوان یک جشنواره ملی و دینی که گروه های مختلف به آن تعلق خاطر فرهنگی و عاطفی دارند، می تواند عامل این همگرایی باشد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، با بیان اینکه نوروز می تواند شتاب واگرایی های اجتماعی را کاهش دهد، عنوان کرد: براساس تحلیل های جامعه شناسانه، با نوروز می توانیم فاصله ها را کمتر کنیم و شاهد همگرایی اجتماعی باشیم.

نعیمی، از مدیران سطح کلان خواست از علم جامعه شناسی مشورت بگیرند و یادآور شد: نوروز از دیدگاه جامعه شناسان یک پتانسیل فرهنگی است و در سایه آن می توانیم ایران قوی تر، آبادتر و قدرتمندتر داشته باشیم و آسیب های کمتری را تجربه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha