• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99122619851
  • خبرنگار : 50189

استاندار کرمان در نشست خبری؛

سازمان مسئولیت های اجتماعی در استان کرمان تاسیس شود/ نظام اداری سنگ انداز است

سازمان مسئولیت های اجتماعی در استان کرمان تاسیس شود/ نظام اداری سنگ انداز است

ایسنا/کرمان استاندار کرمان گفت: شرکت هایی که امکانش را دارند صنایع مربوط به گردشگری و کشاورزی ایجاد کنند و اینکه در کنار مردم باشند و کمک های حمایتی و معیشتی داشته باشند و پیشنهاد مشخص من تاسیس سازمان مسئولیت های اجتماعی در استان کرمان است.

دکتر"علی زینی وند" صبح امروز ۲۶ اسفندماه در نشست خبری با تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار اظهارکرد: سپاه از افتخارات جمهوری اسلامی است و در دل این نهاد جمهوری سلامی نام آورانی در دنیا وجود دارد که در راس این قله نام آوران سردار نام آشنای دنیا حاج قاسم سلیمانی است.

وی افزود: سپاه علاوه بر نقش آفرینی موثر در جنگ بعد از آن، در حوزه سازندگی، بهداشتی، شئونات زندگی مردم و در سختی ها کنار مردم بوده و تا امروز خدمت رسانی ادامه دارد.

زینی وند با اشاره به اینکه موضوعات مهمی در دستور کار کشور در سال جدید قرار دارد که انتخابات در راس آنهاست، تصریح کرد: در استان کرمان با آمادگی کامل فرآیند انتخابات را آغاز کردیم و امروز آخرین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات شورای شهر است.

وی بیان کرد: ثبت نام ها در حد انتظار نیست و امیدواریم همه کسانی که توانمندی دارند به ویژه بانوان توانمند، در روز پایانی ثبت نام کنند و تاکنون ۹۴۳ نفر ثبت نام کردند و ۱۱ درصد از این داوطلبان زن هستند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه هیئت های اجرائی تشکیل شده و امیدواریم انتخاباتی سالم، پرشورو رقابتی داشته باشیم، اظهار کرد: فردای انتخابات وضعیت کشور می تواند متفاوت باشد و باید مدنظر داشت که اگر مشارکت پایین باشد در عرصه بین الملل با سختی هایی مواجه می شویم و در داخل نیز رییس جمهوری که با رای پایین انتخاب شود با چالش هایی مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سه ماه آینده شور و نشاط انتخاباتی ایجاد شود و شاهد انتخابات سالم، رقابتی و مطمئن برای کشور باشیم و در استان کرمان آمادگی کامل وجود دارد

زینی وند با بیان اینکه مردم اطمینان داشته باشند فرآیند انتخابات قانونی و شفاف و با حضور نمایندگان خود مردم برگزار می شود، عنوان کرد: اکثر فرآیندهای انتخابات الکترونیک است و آراء تکراری حذف و فرمانداران در شهرستان ها مرّ قانون را رعایت می کنند و بنای کار استناد به مراجع چهارگانه و مبنای تائید صلاحیت افراد است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد ستاد استانی کرونا عنوان کرد: در دوره ای که طرح محدودیت های هوشمند اعلام شده، نقش ستادهای استانی کمتر است زیرا ممکن است تصمیمات متفاوت هر استان موجب دردسر مردم شود.

استاندار کرمان افزایش مشارکت مردم در انتخابات را از وظایف وزارت کشور به لحاظ قانون ندانست و  بیان کرد: برگزاری انتخابات سالم و بی طرفانه وظیفه وزارت کشور است اما دولت به عنوان قوه مهم نظام اسلامی در کنار سایر قوا حتما احساس مسئولیت می کند و در جاهایی که باید رفتاری برای تشویق و ترغیب مردم در راستای افزایش مشارکت مردم انجام می دهد.

وی برگزاری انتخابات شفاف و بی طرفانه را وظیفه مهم وزارت کشور اعلام کرد و افزود: فرمانداران نباید رفتار جناحی در انتخابات داشته باشند و برای فرمانداران و بخشداران فرقی نداشه باشد که چه فردی کاندیداست و وظیفه فرمانداران بی طرفی در انتخابات باشد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سیرجان که تنها شهر دارای وضعیت نارنجی استان بود که خوشبختانه به وضعیت زرد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر 13 شهر آبی و 10 شهر زرد داریم، امیدواریم روند شیوع بیماری در استان که در دو ماه گذشته ثابت بود، ادامه یابد و با توزیع بیشتر واکسن امیدواریم پایان بهار و تابستان با آرامش بیشتری در کشور داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در روزهای اخیر و با توجه به تعداد ثبت نامی ها برای انتخابات را آغاز گرمی از فضای انتخابات نمی بینیم و این هشدار است و از طرفی ما به درست یا غلط مشروعیت نظام را به مشارکت در انتخابات گره زده ایم. ما همه تلاش خود را به کار می گیریم و نشست هایی با احزاب و سازمان های مردم نهاد خواهیم داشت و همکاران ستاد انتخابات باید مرتبا با رسانه ها در ارتباط بوده و اخبار را به اطلاع مردم برسانند.

زینی وند ادامه داد: همه مسئولین و رسانه ها باید مردم را در مشارکت در انتخابات تشویق کنیم، نظام ما مردمی است و تحلیل ها نشان می دهد نامزدهای ریاست جمهوری وارد شوند، فضای انتخاباتی ایجاد خواهد شد.

وی بر لزوم ترویج و نهادینه کردن مطالبه گری در استان تاکید کرد و افزود: وضعیت استان کرمان در شان دارائی های این استان نیست و برای برون رفت از این وضعیت رسانه ها و نخبگان پیشنهادات بدهند.

استاندار کرمان با تاکید برآنکه به دنبال توسعه متوازن، در استان کرمان هستیم عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های استان برای این حوزه امر مهمی است و بنگاه های مهمی به تناسب برداشت از منابع استان و ثروت کلانی که از منابع استان دارند، سهم چندانی در توسعه استان ندارند و عملا زنجیره هایی ذیل این معادن تعریف می کنند که با توجه به ذخایر معدنی تمام شدنی به ویژه در حوزه سنگ آهن (ذخایر کشف شده)، ایجاد و در کنار آن زیرساخت توسعه ایجاد نشده، وضعیت ما چه خواهد بود؟

وی اضافه کرد: حساب این شرکت ها در جای دیگر است و می گوییم باید حداکثر حساب شرکت های که ثروت آنها از کرمان تامین می شود، به این استان انتقال بدهند و ما در همه حوزه ها از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم تا حق و حقوق استان را بیاوریم.

زینی وند بیان کرد: باید پیگیری شود که شرکت های بزرگ در مناطق مختلف استان کار انجام بدهند و باید رسانه ها کمک کنند از ثروت شرکت ها در توسعه توازن و ایجاد ظرفیت های جدید در ظرفیت های نهفته این استان استفاده کرد.

وی افزود: استان کرمان در تولید شغل در بخش خدمات از میانگین کشور و استان های همجوار به شدت پایین تر است و ما همه توجه خود را متوجه معادن و صنایع اطراف کرده ایم و توسعه نامتوازنی وجود دارد که باور نمی کنم برخی از مناطق استان ثروتمند کرمان، در این حد محروم باشد و متاسفانه توسعه متوازن با استفاده از منابع عظیم کرمان برای استان تعریف نکرده ایم.

استاندار کرمان اضافه کرد: بخش عمده ای از سهام این شرکت ها متعلق به دولت است و در واقع ثروت ملی است و شرکت هایی مانند گل گهر، مس سرچشمه و گهرزمین سهامداری و نوع ارتباطشان با دولت فراز و فرودهایی دارد.

وی عنوان کرد: تقاضای مشخص ما این است شرکت های بزرگ از ظرفیت و پول کلانی که در اختیارشان است، در جایی که معین اقتصادی هستند کار کرده و در جاهایی که توجیه دارد، صنایع وابسته به خود را در کل استان توزیع کند و در یک جا تمرکز نداشته باشد و خواسته دیگر سپرده گذاری ثروتشان در بانک های استان است.

زینی وند اعلام کرد: باید تولید ثروت را توزیع کنیم یعنی با ایجاد کارخانه در منطقه محروم، افرادی مشغول به کار شده و مسئولیت اجتماعی انجام و صنایع زیردست شکل می گیرد و در مناطقی از استان کارهایی در حال انجام است. همچنین بخش عمده ای از سهام بورس متعلق به استان کرمان است و از این ظرفیت در تامین مالی مگاپروژه های استان استفاده شود.

وی تصریح کرد: شرکت هایی که امکانش را دارند صنایع مربوط به گردشگری و کشاورزی ایجاد کنند و اینکه در کنار مردم باشند و کمک های حمایتی و معیشتی داشته باشند و پیشنهاد مشخص من تاسیس سازمان مسئولیت های اجتماعی در استان کرمان است.

استاندار کرمان عنوان کرد: اکنون هر فردی در یک گوشه ای کمکی می کند که اگر تجمیع شود و در شوراهای صلاحیت دار بیایند با استفاده از داده های دقیق از مسائل استان، چهره استان در طول پنج سال متفاوت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در باره وضعیت صنعت گردشگری استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان به تناسب ظرفیت هایی که دارد، جایگاهش در پازل گردشگری کشور خیلی پایین است.

زینی وند با شاره به اینکه ایجاد گفتمان شروع کار است و تا امروز ابزاری قدرتمندتر از افکار عمومی که به وسیله رسانه خط و سیر پیدا می کند، به وجود نیامده افزود: به دلیل اینکه حرف من به عنوان استاندار بیش از دیگران شنیده می شود، در به کاربردن کلیدواژه ها و برخی موارد تعمد دارم تا مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار کرمان ادامه داد: دنیایی از ظرفیت های زیبا در استان کرمان نهفته است و با وزیر گردشگری در زمینه رونق صنعت گردشگری استان مفصل مذاکره کرده ایم و مربع گردشگری در ذهن وزیر و گردشگران و تورلیرها انداختیم و آمادگی قرار دادن در برنامه ها داریم و بودجه می گذاریم.

وی با انتقاد از غیرفعال بودن گردشگری در استان کرمان اظهار کرد: گردشگری در این منطقه باید فعال شود که فعال بودن به تبلیغات و بوم گردی زیباست. البته باید هتل های شیک و مجهز (کمپ هتل) داشته باشد اما باید بوم گردی جذاب درست کنیم. مذاکراتی برای ایجاد هلدینگ گردشگری داشته ایم و رسانه ها باید گفتمان سازی کنند و بخش خصوصی را به میدان بیاورد.

زینی وند درباره انتقال جشنواره موسیقی نواحی از استان کرمان گفت: بدون محدودیت هر امکان و اعتباری نیاز باشد در استان کرمان تامین می کنیم. هرچند اکثر استان ها مدعی در موسیقی نواحی هستند اما پیگیری خواهیم کرد که این برند در استان کرمان بماند و شاخه های آن به استان های دیگر برود.

وی در ادامه به وضعیت بازار در مسائلی که درباره کالاهای مصرفی از جمله مرغ، سیمان و ... به وجود می آید، عنوان کرد: طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی، هیچ تغییری در بحث تولید مرغ ایجاد نشده و در استان کرمان نیز همین است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه روزانه آمار کشتار مرغ و ورود به بازار را می گیرم، عنوان کرد: استان واقعا تمام تلاش خود را انجام داده اما برخی موضوعات فرهنگی است و البته شبکه توزیع ما حتما ایراداتی دارد و سیستم توزیع ما فسادزا است و این فساد هم در صنوف، در ادارات و ... وجود دارد و دلال هایی هستند که به مردم رحم نمی کنند.

وی عنوان کرد: مرغ با قیمت دولتی در حال توزیع است اما مردم به هم رحم نمی کنند و فردی مرغ می گیرد و دوباره می آید آخر صف می ایستد. مردم باید به یکدیگر رحم کنند. مگر چقدر توان و بازرس داریم که همه را کنترل کنیم. همه مسائل کوتاهی ما نیست و بخشی از آن فرهنگی است و به دستگاه های امنیتی گفته ام کسانی که در شبکه توزیع به ویژه اداری ها فساد ایجاد کرده اند باید رسما معرفی شوند.

زینی وند اضافه کرد: گشت ها را افزایش داده ایم، دستگاه های نظارتی فعال شده و منکر فساد در شبکه توزیع نیستیم و رسانه ها نیز در انعکاس اخبار کمک کنند.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار پنج درصد از محصولات بازار را می آورد و مابقی خودش تنظیم می شود، افزود: میوه شب عید، شکر و ... تامین شده است و مواردی که اعلام می کنیم تنظیم بازار است و کسانی که می فروشند، کارشان را انجام می دهند و ما برای جلوگیری از کمبود بخشی را تامین می کنیم و جاهایی عرضه و تقاضا قیمت خود را دارد.

استاندار کرمان در ادامه درباره پاسخگویی مدیران به رسانه ها تصریح کرد: همه مدیران وظیفه دارند در حد توان و وقت به رسانه ها پاسخ دهند.

وی عنوان کرد: نظام اداری ما پیچیده و با قوانین متورم و بعضا ناکارآمد مواجه است که نظام مانع تراش و سنگ انداز است و می توانیم با برداشت شخصی از قانون مسئله فردی را حل و با همان قانون مسئله دیگری را حل نکرد و کشور از این موضوعات فلج شده است. راه میان بر این مسائل، مدیران جسور با ذهن حل المسئله ای است و نیاز به انقلابی در نظام اداری داریم و تا آن زمان مدیران باید با دانش، مسائل را حل کنند.

زینی وند درباره گرفتاری کشاورزان استان کرمان بابت وام های تسویه نشده و سود بالای این تسهیلات گفت: معضل خشکسالی و درد و رنج کشاورزان قصه طولانی است و کشاورزان با وام های خرد که سود آنها بالا رفته، گرفتار هستند.

وی افزود: قوانین بانکی مربوط به کل کشور است و این وام ها را نمی بخشد و بانک ها منابع و مصارف دارند و گوششان به دولت بدهکار نیست اما نهایت تلاشمان را در این زمینه که به دلیل خشکسالی به کشاورزان جنوب فشاری وارد نشود، داشته ایم و همه راه ها را رفته ایم و امیدواریم کار موثری در این زمینه انجام شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه دولت باید نقش حاکمیتی داشته باشد، عنوان کرد: ریشه نظام اداری ما مربوط به قبل از انقلاب است؛ نظام متمرکز اداری که اقتدارگرا بود و ما بعد از انقلاب قوانین را تغییر نداده و همانطور مانده ایم. اختیارات استاندار خوب است و داریم کار می کنیم.

وی راه آهن بم – جیرفت و به جاسک را حیاتی دانست و اظهار کرد: اتصال راه آهن از رفسنجان به مهریز حیاتی است و ما این مسائل را جا انداخته ایم و دیگران روی این خط می روند و کار می کنند. ضمن اینکه به تغییرات استانداران سوءظن نداشته باشید و معتقدم یک روز هم می توان خدمت کرد و اعلام کردم تا زمانی که حضور دارم، محکم کار می کنم و مدیری که همکاری نداشته باشند، حتی روز آخر کاریم باشد، با او کار نمی کنم.

زینی وند با اشاره به اینکه فعال سازی علاج کار است و تا جایی که امکان دارد مدیران را فعال می کنیم و در غیر این صورت از آنها عبور می کنیم، تصریح کرد: محرومیت در استان کرمان فقط به جنوب خلاصه نیست، بلکه در شرق محرومیت وجود دارد و در بم که با بی سلیقگی پایان بازسازی را اعلام کردند و هنوز برخی کوچه ها آن خاکی است. در چترود، بیخ گوش کرمان محرومیت وجود دارد.

وی با اشاره به سفرهای شهرستانی خود گفت: رفتن در بین مردم خیلی از مسائل را حل می کند. مدیر تا همه نقاط استان را نبیند، نمی تواند تصمیم بگیرد. کارگروه زیرساخت ها به ریاست معاونت عمرانی استان تشکیل شده و استان در همه زیرساخت ها با مشکل مواجه هست و زیرساخت ها در حد کرمان صنعتی نیست و در آب و برق کمبود داریم.

استاندار کرمان در مورد خطوط ارتباطی استان کرمان نیز گفت: باید خط ریلی رفسنجان - کرمان - مهریز و ریگان - ایرانشهر که کل فضای ریلی استان را تغییر می دهد در دستور کار قرار داده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:برای اجرای پروژه پلاسمای خون و پتروشیمی جلسات زیادی برگزار کردیم و پیگیر هستیم.

زینی وند در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره وضعیت بازار و کمبود برخی کالاهای اساسی گفت: برای حل مشکل تولید مرغ در استان کرمان درخواست تاسیس مرغداری را داده ایم و از سرمایه گذاران دعوت می کنیم ورود کنند و امیدواریم طی یکی دو سال آینده وضعیت تولید مرغ را در استان تامین کرد و در صورت اضافه تولید، مشکلی نداریم و می توانیم به افغانستان صادر کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: من حتما دیدگاه سیاسی دارم اما در کار، اعتقاد به سیاسی کاری و جناح سیاسی ندارم. برای زایل نکردن حقوق مردم می گویم مدیران با دولت همسو باشند و این بحث ها به معنی این نیست حتما مدیران را از یک جناح انتخاب کنیم. در سیستان و بلوچستان یک فرد از جناح مقابل را به عنوان فرماندار انتخاب کردیم.

زینی وند تصریح کرد: در کارم با جدیت و صراحت می گویم در انتخابات و کار هیچ مدیری حق دخالت دادن تفکر سیاسی را ندارد و ما کار قانونی و در تراز جمهوری اسلامی می خواهیم و من استاندار نظام جمهوری اسلامی هستم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha