• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: Bojnourd-43430
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/ چالش صنایع کوچک اسفراین با فراز قیمت مواد اولیه و فرود حجم تولیدات

/گزارش/
چالش صنایع کوچک اسفراین با فراز قیمت مواد اولیه و فرود حجم تولیدات

کارشناسان می گویند صنایع کوچک و متوسط از طریق کارآفرینی، نوآوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد اقشار مختلف جامعه، تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشورها دارند.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، این استان نیز برای اینکه بتواند بسترهای ایجاد  اشتغال از طریق صنایع کوچک را فراهم کند در آن شهرک و نواحی مختلف صنعتی ایجاد شده که بطور کلی خراسان شمالی دارای 14 شهرک و ناحیه صنعتی است که در هر یک از آن ها صنایع مختلفی شکل گرفته اند و در حال حاضر حدود 80 درصد از آن ها با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت هستند.

وجود مواد اولیه یکی از مهمترین الزامات برای ادامه فعالیت یک واحد تولیدی است، این درحالیست که تعدادی از واحدهای تولیدی این استان نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه هستند که عوامل مختلفی همچون کمبود سرمایه درگردش موجب شده تا این مشکل به وجود آید و تعدادی از صاحبان صنایع کوچک اسفراین در این باره توضیحاتی را ارائه داده اند.

علی عبدالهی مدیر شرکت تعاونی ساقه طلایی اسفراین که در زمینه تولید لوله های پلی اتیلن فعالیت دارد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه این واحد تولیدی در سال 76 با یک خط تولیدی شروع بکار کرد، گفت: هم اکنون این واحد تولیدی دارای هشت خط تولید است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این واحد تولیدی با نیمی از ظرفیت فعالیت می کند، افزود: این واحد سالانه 14 هزار تن لوله تولید می کند این درحالیست که متاسفانه مشکل تامین مواد اولیه برای این واحد تولیدی تبدیل به یک دغدغه بزرگ شده است.

وی ادامه داد: نوسانات قیمت مواد اولیه نیز سبب شده تا در برهه های زمانی متفاوت مجبور باشیم تا این مواد را با قیمت های متفاوت خریداری کنیم.

عبدالهی با بیان اینکه به طور میانگین این واحد تولیدی برای خرید مواد اولیه حدود پنج میلیارد تومان سرمایه در گردش هزینه می کند، اظهار کرد: سرمایه در گردش این واحد تولیدی از طریق فروش محصولات تامین می شود اما در سال جاری برای اینکه بتوان قسمتی از این رقم را تامین کرد از طریق اخذ تسهیلات وارد شدیم.

وی میزان وام اخذ شده برای پیش برد امر تولیدی در این شرکت را یک میلیارد و 350 میلیون تومان بیان کرد و توضیح داد: این وام با کارمزد خیلی بالا( 18 درصد) از بانک اخذ شده است اما آیا سود این شرکت به اندازه 18 درصد است؟

وی در ادامه تصریح کرد: تا سال 93 این شرکت مقدار زیادی از محصولات تولیدی خود را به کشورهایی همچون ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان صادر می کرد اما بعد از اعمال شدن تحریم ها میزان صادرات این واحد تولیدی به صفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت در حال حاضر شرکت تعاونی ساقه طلایی اسفراین با افزایش کیفیت و تحویل به موقع کالا توانسته است بازارهای خوبی را در داخل کشور فراهم کند.

مدیر شرکت تعاونی ساقه طلایی اسفراین در پاسخ به این سوال که بورس، فرابورس و بنیاد برکت از روش هایی هستند که می توان سرمایه درگردش را به شیوه بهتری از تسهیلات بانکی در اختیار گرفت و آیا این واحد تولیدی نسبت به این موضوع اقدام کرده است؟ گفت: در جریان فعالیت بورس و فرابورس نیستم اما برای اینکه بتوان از بنیاد برکت نیز استفاده کرد باید دوندگی های زیادی انجام داد.

وی بیان کرد: کشور در زمان فعلی با بحران آب مواجه است و متقاضی برای خرید لوله به منظور اجرای پروژه هایی همچون آبیاری تحت فشار وجود دارد اما نقدینگی فعلی این واحد صنعتی اجازه نمی دهد که به تمامی سفارشات پاسخ دهد.

وی همچنین مسائلی همچون مالیات و بیمه تامین اجتماعی را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی بیان کرد و افزود: وجود این مشکلات نیز فشارها را دو چندان کرده است.

اعمال تحریم ها موجب شد تا قیمت مواد اولیه 20 برابر افزایش یابد

فدایی مدیر تولیدی شرکت جهان فوم اسفراین نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این واحد تولیدی نیز در حال حاضر با 60 درصد ظرفیت در حال فعالیت است، از افزایش قیمت مواد اولیه گلایه کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی این واحد تولیدی افزایش قیمت مواد اولیه است.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی تا چند سال گذشته مواد اولیه خود را از کشورهایی همچون چین فراهم می کرد و چند سالی است که این مواد در داخل کشور تامین می شود، افزود: بعد از اینکه تحریم ها اعمال شد قیمت مواد اولیه این واحد تولیدی تا 20 برابر افزایش یافت و بعد از آنکه این مواد در داخل تولید شد، 20 برابر افزایش قیمت به 12 برابر رسید اما همچنان قیمت مواد اولیه بسیار بالاست.

وی ادامه داد: این واحد تولیدی برای اینکه بتواند مواد اولیه خود را تامین کند سالانه نیازمند اختصاص حدود شش میلیارد تومان اعتبار است که از طریق فروش محصول تامین می شود.

فدایی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات این شرکت به کشورهای خارجی نیز صادر می شود و یا خیر؟ اظهار کرد: تا سه سال گذشته محصولات این واحد تولیدی به کشورهایی همچون ترکمنستان صادر می شد اما به علت اعمال تحریم ها، مشکل جابجایی پول و تبدیل دلار در کشورهایی از قبیل ترکمنستان این امر انجام نمی شود، و هم اکنون این شرکت بازارهای خوبی را در داخل کشور برای خود فراهم کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بالارفتن قیمت آهن و میلگرد بر بازار این محصول نیز تاثیرگذار خواهد بود و یا خیر؟ تاکید کرد: به طور قطع افزایش قیمت آهن موجب کاهش ساخت و ساز می شود و این روند بر کاهش خرید و فروش فوم نیز تاثیر گذار خواهد بود.

  اعلام مسئولان مبنی بر حمایت از صنعت، طبلی توخالی است

رمضان جاودان مدیر عامل شرکت تعاونی پاکمهر اسفراین که در زمینه تولید لبنیات فعالیت دارد همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: بارها مسئولان دولتی موضوع حمایت از واحدهای صنعتی را اعلام کرده اند اما تمامی آن ها طبل توخالی بوده و کاغذبازی است.

وی افزود: این شرکت ماهیانه برای پیش برد امور خود همچون خرید مواد اولیه به حدود 600 میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز دارد، و در سال جاری برای تامین بخشی از این رقم در سایت بهین یاب امر برای دریافت تسهیلات ثبت نام را انجام دادیم  و به بانک ملت نیز معرفی شدیم اما برای پرداخت وام بهانه های مختلفی گرفته شد و این وام اعطا نشد.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی این واحد تولیدی تهیه ظروف است، ادامه داد: از مرداد ماه تا پایان سال گذشته حدود 700 میلیون تومان ظرف خریداری شده که این مبلغ از محل منابع فروش کالا بدست آمده است و اگر سرمایه در گردش این واحد تولیدی بیشتر باشد می تواند ظروف بیشتری خریداری و کالای بیشتری تولید کند.

جاودان روند رو به افزایش مواد اولیه را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی بیان کرد.

تعدادی از صنایع تمایلی به تامین منابع مالی از طریق بورس و بنیاد برکت ندارند

سیاوش وحدت مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: یکی از مشکلات صاحبان صنایع در این استان تامین منابع مالی است که یکی از دلایل عدم تامین آن نیز به علت سوء مدیریت برخی از صاحبان صنایع است.

وی افزود: تسهیلات بانکی یکی از راه های تامین منابع مالی است اما نرخ کارمزد آن ها بالاست و صنعت گر می تواند از راه های دیگر از جمله بورس، فرا بورس و یا بنیاد برکت تامین کند که یکی از بهترین روش هاست.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد خیلی کمی از واحدهای تولیدی در این استان منابع مالی خود را از طریق بورس، فرابورس و بنیاد برکت تامین کرده اند، ادامه داد: این امر نیازمند شفاف سازی بخش مالی است و تعدادی از صنایع تمایلی به تامین مالی از این روش ندارند.

وحدت اظهار کرد: این شهرک برای حل مشکلات صنایع کوچک این استان صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک را وارد عرصه کرده که این صندوق 80 درصد وثایق را تضمین می کند.

به گفته وی طی سال گذشته چهار میلیارد تومان از طریق این صندوق ضمانت شد و در سال جاری نیز درخواست ضمانت مبلغ 13 میلیارد تومان ارسال شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی از صاحبان صنایع کوچک در این استان از مسائلی همچون بورس، فرابورس آگاهی ندارند،، بیان کرد: این شرکت برای آگاهی بخشی مالکان واحدهای تولیدی و یا کارگران، کلاس های آموزشی رایگان برگزار کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما استقبال چندانی از سوی صاحبان صنایع از این کلاس های آموزشی وجود نداشته و حضور این افراد در این کلاس ها نیازمند فرهنگ سازی و صبر است.

وی تاکید کرد: برگزاری این گونه کلاس ها تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha