• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-126159

شبیه‌سازی کیهان با مدل جاذبه اینشتین

شبیه‌سازی کیهان با مدل جاذبه اینشتین
دانشمندان کیهان‌شناس دانشگاه شیکاگو نخستین شبیه‌سازی از جهان هستی و کهکشان‌های بیشمار آن را بر اساس نظریه جاذبه اینشتین آماده کردند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ساینس نیوز، اگرچه نیروی جاذبه ابتدا توسط قوانین نیوتن و سپس نسبیت عام اینشتین توصیف شد، اما پدیده ترکیب خواص بنیادین جهان هستی و نقش جاذبه در پیدایش و گسترش کیهان هنوز ناشناخته است.

به طور کلی قوانین نیوتن و اینشتین توضیح قابل‌توجهی در باره عملکرد  گرانش و تاثیر آن در شکل‌گیری اجرام دارند، اما از منشا پیدایش جاذبه یا گرانش اطلاعاتی را در دست ندارند.

تاکنون تمام شبیه‌سازی‌های انجام شده در مورد کیهان بدون توجه به توده‌ها و خوشه‌های کیهانی انجام شده است.

دانشمندان معتقدند که ماهیت توده‌های کیهانی که در نظریه نسبیت عام اینشتین آمده، دارای معادلات پیچیده‌ای است که گنجاندن آنها را در شبیه‌سازی‌ها با مشکل مواجه می‌سازد.

دانشمندان برای دستیابی به جامع‌ترین و دقیق‌ترین شبیه‌سازی کیهان بر اساس دو اصل گسترش و تغییرات به جای استفاده از تئوری پیچیده اینشتین، دوباره از تئوری ساده اما با دقت کمتر جاذبه نیوتون استفاده کردند.

پراکندگی و گسترش کیهان به همراه توده‌ها و خوشه‌های کهکشانی بی‌شمار آن همواره مهمترین سوال در فیزیک مدرن محسوب می‌شود. در واقع دانشمندان در پاسخ به این سوال که چرا جهان هستی به طور پیوسته درحال گسترش است همچنان در شگفتی هستند.

بر اساس اصل نسبیت، عامل اصلی گسترش کیهان یک فشار نامرئی موسوم به انرژی ماده تاریک است. بر اساس شواهد موجود حداقل 70 درصد از جهان هستی را ماده تاریک پر کرده است. اما دانشمندان همچنان از ماهیت ماده تاریک بی‌خبرند و کشف منشاء ماده تاریک یک چالش اساسی در علم فیزیک کیهانی محسوب می‌شود.

اگرچه در این میان هستند صاحب‌نظرانی که معتقدند گسترش جهان هستی ربطی به انرژی ماده تاریک ندارد، بلکه این گسترش تحت تاثیر نیروی ناشناخته‌ای در حال انجام است.

پروفسور رابرت والد، متخصص نسبیت عام از دانشگاه شیکاگو عنوان کرد: به طور کلی بررسی و شمارش توده‌های کیهانی تاثیر شگرفی در شناسایی ماهیت جهان هستی ندارد و  مفهوم تراکم خوشه‌های کیهانی و تجمع در توده‌ها هیچگونه نقشی در شکل‌گیری انرژی تاریک ندارد.

وی معتقد است که بهترین راه برای مشاهده و بررسی جهان هستی، شبیه‌سازی آن بر اساس محاسبات تقریبی و با قوانین موجود است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha