• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-132324

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد خبرداد

آغاز طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز دام سبک در مشهد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد گفت: درطرح واکسیناسیون رایگان برعلیه بیماری بروسلوز، کلیه دام‌های ماده تازه متولد شده جمعیت دام سبک شهرستان، علیه این بیماری ایمن سازی می‌شوند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد، دکتر محمود جوادی‌نژاد با بیان این مطلب اظهار کرد: بیماری بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از جنبه‌های اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه ویژه قرار دارد.

وي تصریح کرد: بیماری بروسلوز گروه بسیار زیادی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی موجب از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌های مبتلا می‌شود.
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد افزود: این بیماری علاوه بر بعد اقتصادی به علت در خطر قرارگرفتن گروه‌های فراوانی از قبیل دامپزشکان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان، زنان روستایی، مصرف‌کنندگان محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نجوشیده به این بیماری از بعد بهداشتی نیز دارای اهمیت فراوانی است.

جوادی‌نژاد با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری، عنوان کرد: رعایت مواردی از قبیل واکسیناسیون به موقع دام‌ها، شستشو و ضدعفونی دامداری‌ها و  محل زایمان دام و تجهیزات و همچنین عدم استفاده از محصولات لبنی غیر پاستوریزه، استفاده از دستکش، ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان و تیمار دام و معدوم کردن جنین‌های سقط شده می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کند.

وی در پایان به جمعیت یک میلیون و 100 هزار راسی دام سبک شهرستان اشاره کرد و گفت: پیشگیری از شیوع این بیماری‌ مستلزم همکاری بیشتر دامداران بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در طی اجرای  این طرح حدود  200 هزار رأس بره و بزغاله ماده واجد شرایط تا پایان تحت پوشش واکسیناسیون بر علیه بیماری بروسلوز قرار می‌گیرند. 
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha