• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۲۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-132333

مدیر عامل بیمارستان رضوی مطرح کرد؛

سرطان خون، شایعترین سرطان نوزادان

سرطان خون، شایعترین سرطان نوزادان
مدیر عامل بیمارستان رضوی گفت: معمولا سرطان‌های خون در میان نوزادان حضور بیشتری دارند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رضا سعیدی امروز در نشست خبری کنگره بین‌المللی اختلالات هماتولوژی و انکولوژی در نوزادان  که در بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره نخستین بار است که در خراسان برگزار خواهد شد. باید در نظر داشت که آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، نوزادان هستند که بیشترین مرگ و میر را در بازه زمانی هفته اول تولد دارند. درواقع 40 درصد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در دوره نوزادی است. این درحالی‌ست که یکی از شاخص‌های سلامت، میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است.  

وی با بیان اینکه «انواع سرطان‌ در میان نوزادان شایع نیست»، ادامه داد: در ایران سالانه بیش از 100 هزار نفر به جمعیت سرطانی‌ها افزوده می‌شود و سالانه 30 هزار مرگ ناشی از سرطان داریم. در گروه کودکان از میان هر 100 هزار نفر بیش از 2500 نفر تا 3000 نفر دچار سرطان می‌شوند. افرادی که زیر 15 سال هستند و دچار سرطان شوند در دسته سرطان کودکان قرار می‌گیرند. بایستی توجه داشت که در گروه نوزادان سرطان شایع نیست در کل سرطان‌های زیر 15 سال کودکان یک درصد در دوره نوزادی است.

سرطان خون، شایعترین سرطان نوزادان

مدیرعامل بیمارستان رضوی بیان کرد: معمولا سرطان‌های خون در میان نوزادان حضور بیشتری دارند. همچنین بیماری تالاسمی یکی دیگر از علل مرگ و میر نوزادان است که تالاسمی نوع آلفا در نوزاد منجر به مرگ او می‌شود. حال آنکه تالاسمی نوع بتا در دوره نوزادی از حدود 6 ماهگی به بعد شناسایی می‌شود.

سعیدی درخصوص تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان رضوی گفت: باید در نظر داشت که اگر میزان تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان از حد معمول کمی بیشتر شود با کمبود فضا و امکانات مواجه خواهیم شد. بنابراین نیازمندیم تا روی فاز 3 بیمارستان سرمایه‌گذاری شود. برخی مواقع از 320 تخت مصوب بیمارستان 307 تخت پر می‌شود که برای بیمارستان‌های طراز بالا مناسب نیست چرا که در شرایط بحرانی دچار مشکلاتی می‌شویم. لازم به توضیح است که بیمارستان رضوی از استانداردهای جهانی نیز جلوتر است؛ چراکه معمولا به ازای هر تخت بیمارستانی به طور میانگین حضور 2.5 پرسنل بیمارستانی الزامی است، این درحالی‌ست که در بیمارستان رضوی سرانه حضور کارمندان به ازای هر تخت 3.5 نفر است، اما در قسمت پرستاری، با کمبود نیرو  مواجهیم.

وی با بیان اینکه «در سال‌های اخیر بیمارستان رضوی سودده بوده است»، خاطر نشان کرد: اعتبار بیمارستان از طریق بودجه‌های دولتی تأمین نمی‌شود، حتی در برخی مواقع هزینه‌هایی برای راه‌اندازی بنیاد سلامت، دارالشفا و اورژانس‌های جدید ارائه می‌کند. راه‌اندازی بخش مددکاری از دست‌آوردهای بسیار مناسب مدیریت پیشین بیمارستان است که در سال 1395، 1.7 میلیارد تومان کمک مددکاری داشته‌ایم و به بیمارانی ارائه خدمات داده‌ایم که برخی از آن‌ها هیچ هزینه‌ای برای درمان پرداخت نکردند. تلاش بر این است تا جایی که امکان دارد به بیماران کم بضاعت خدامت پزشکی ارائه دهیم.
 
مدیرعامل بیمارستان رضوی تشریح کرد: برای بیماران مبتلا به اختلال خون‌ریزی دهنده در بیمارستان بخش مجزایی وجود ندارد، اما حدود 40 تخت در اختیار آنهااست. نکته دیگر در مورد ضایعات بیمارستانی است. توصیه ما بر این است که زباله‌های عفونی جدا از زباله‌های عمومی جمع‌‌آوری شده و با فرایندی جداگانه دفع شوند. بیمارستان‌ها وظیفه دارند تا زباله‌ها را بی‌خطر کنند. در این راستا نظارت بر فرایند جمع‌آوری و دفع زباله‌های بیمارستانی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی است.

بیمارستان رضوی دومین مرکز درمان بیماری‌های چشمی کشور

وی افزود: در سال جدید تعداد 1000 مورد بستری بیمار از کشورهای گوناگون داشته‌ایم همچنین 14 هزار مراجعه سرپایی انجام شده است. بیمارستان رضوی دومین مرکز برای درمان بیماری‌های چشمی در سطح کشور است که دارای دستگاه‌های مجهز برای عمل‌های عیب‌های انکساری چشم و بیماری‌های اختلالات بینایی در قسمت چشم نوزادان است.

سعیدی عنوان کرد: تعداد زایمان طبیعی در این بیمارستان طی سال 95 تعداد 1000 زایمان و در سال گذشته 1200 مورد بوده است. همچنین در سال گذشته 395 مورد درمان نازایی و آی. وی. اف توسط متخصصان بیمارستان انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مجهز و انحصاری بیمارستان، بخش رادیوتراپی است که در سال  گذشته، 313 مورد مراجعه‌کننده از کشورهای همسایه داشته‌ است. تلاش بر این است که این بخش را در سال جدید گسترش دهیم.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha