• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-138916

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع): ترویج معارف اسلامی و رضوی یکی از وظایف بنیاد امام‌رضا(ع) است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع):
ترویج معارف اسلامی و رضوی یکی از وظایف بنیاد امام‌رضا(ع) است
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) گفت: از وظایف بنیاد امام‌رضا(ع) ترویج معارف اسلامی و رضوی است؛ بهترین الگو برای چگونگی پرداختن مسائل مربوط به اهل‌بیت(ع) و یا در ارتباط با خداوند، استفاده از خود اهل‌بیت(ع) است.

 به گزارش ایسنا- منطقه‌ی خراسان، محمود‌رضا برازش صبح امروز در نشت خبری سوگواره‌ی فیروزه‌ی فرات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بزرگترین فرازهای تاریخ، حادثه‌ی کربلا است؛ امام‌حسین(ع) در جایی قرار می‌گیرند که باید صلح کنند و به ما درس صلح می‌دهند، چه کسی بهتر از یک معصوم دیگر می‌تواند این حرکت و برنامه‌‌ها را توصیف کند.

وی بیان کرد: اگر در سبک زندگی، منش و اخلاق، معصومین(ع) الگو باشند به خاطر اعتقاداتی که داریم بر پایه‌ی عصمت آن‌ها که خطا ندارد پس مسیر بدون خطا را انتخاب کرده‌ایم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) افزود: یکی از مواردی که شیعه به آن توجه می‌کند حادثه‌ی کربلا است، حادثه‌ای که امام حسین(ع) با علم و آگاهی هرآن چه که دارد در طبق اخلاص می‌گذارد، می‌داند کجا می‌رود و می‌داند که بر باقی مانده‌های کاروانش چه خواهد گذشت و این اوج بندگی و اطاعت ایشان را نشان می‌دهد.

محمدرضا برازش ادامه داد: الگویی مانند امام‌حسین(ع) الگویی است که به هیچ‌وجه کم نیاورده و از امام‌حسین(ع) همین انتظار می‌رود و در اوج آگاهی و اخلاص و ارتباط با خدا در درجه‌ی بالا است که او را متمایز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است که برای شناخت یک معصوم به معصوم دیگری رجوع کنیم و از گفته‌های او استفاده کنیم و سپس آن را در قالب هنر پیاده کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) اضافه کرد: بعضی اوقات در برخورد و تعامل معصومین و بزرگان آن‌قدر به افراط و تفریط می‌رسیم که شبه‌های مختلفی در آن به‌وجود می‌آید، اما گفتار یک معصوم در رابطه با یک معصوم دیگر گفتار دقیقی است و باید سعی کنیم در تبدیل کردن این گفتار به بحث هنر این دقت را داشته باشیم و امانت‌داری کنیم.

محمودرضا برازش ابراز کرد: بنیاد امام‌رضا(ع) بنیادی است که اولیتش بر حسب وظیفه، بحث‌های رضوی و مرتبط با امام‌رضا(ع) است؛ از آن طرف هم امام‌حسین(ع) یکی از واجب‌هایی است که ما باید به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: وصل کردن این دو به‌هم یک کار بسیار نیک است و امیدوارم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم و اگر هنرمندان از بیانات، کلام و مطالبی که امام‌رضا(ع) در رابطه با امام حسین فرمودند، آثار هنری را بیافرینند، شاهد خلق آثاری هستیم که در ارتباط با امام‌حسین(ع) است که تمام این آثار از دعاها، رفتار و منش امام‌حسین(ع) گرفته شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع)گفت: قالب‌های مختلفی را می‌توان برای بیان این اظهارات استفاده کرد، در اقسا نقاط دنیا قالب‌های متفاوتی وجود دارد و ما ایرانی‌ها قالب شعر برایمان بسیار اهمیت دارد، کشورهای دیگر قالب های هنری متفاوتی دارند برای مثال ممکن است بعضی از قسمت‌ها نثر بیشتری داشته باشند مثل روسیه و در اروپا مرکزی هنر آنها با موسیقی مطرح می‌شود و ما هنرمان بیشتر در قالب شعر است چون احساساتمان را با وزن‌ها و مدل‌های مختلف شعر بیان می‌کنیم.

محمودرضا برازش خاطرنشان کرد: در جشنواره رضوی که ما سالانه در استان‌های دیگر برگزار می‌کنیم وزن برنامه‌های شعری از همه بیشتر است؛ شعر سپید در خراسان جنوبی و رباعی درهمدان و ... نشان‌دهنده ای این است که تمام کشور به شعر علاقه‌ی خاصی دارند.

وی افزود: اگر شعرهای ما برگرفته از احادیث و گفته‌های امام رضا در رابطه با امام حسین(ع) و حادثه‌ی کربلا باشد امر خیری است و شاید بابی شود که ما در رابطه با دیگر معصومین و حادثه‌ی کربلا مطالبی را استخراج کنیم و ببینیم کارهایی که در حال انجام است میزان تطبیق‌شان با مسائلی که معصومین گفته‌اند چقدر است و هر چقدر که تطبیق آن کمتر باشد باید آن را تکمیل کنیم چرا که در واقع الگوهای ما معصومین(ع) هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) ادامه داد: ما اگر روزی بیاید که امام زمان ظهور کنند باید هرکاری که ایشان دستور دادند در عاشورا انجام دهیم نه یک قدم کم‌تر و نه یک قدم بیشتر، باید بدانیم که در این ایام چگونه باید رفتار کنیم. باید کاملا شفاف شود که امام حسین با چه منظور و هدفی این کار را انجام داده‌اند و این‌که اگر امام معصوم ما حاضر شوند از ما چه می‌خواهد.

برازش ابراز کرد: بعضی اوقات در رابطه با بزرگان غیرمعصوم دین‌مان که اطلاعات بالاتری در زمینه‌ی امام‌حسین(ع) و عاشورا از ما دارند از آن‌ها هم جلو یا عقب می‌افتیم. در واقع باید بپذیریم که درست است که مسائل عزاداری و جشن احساسات است و این‌که ما باید در هر دو حالت کنترل داشته باشیم و از مرز خارج نشویم.

وی بیان کرد: شاعران بزرگی مانند فردوسی، عطار، خیام و دیگر بزرگان در خراسان بوده و هستند پس می‌توان گفت مشهد شهر ادب و شاعران است؛ همچنین امیدوارم باب خوبی شود که ما هنر را قالب بند کنیم که از نظر من این قالب بند وجود داشته است؛ وقتی که شعرهای مولوی را که عین به عین حدیث و آیات قرآن است را می‌خوانیم شاهد تاثیر این مسئله هستیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) خاطرنشان کرد: دوستانی که می‌خواهند در این برنامه شرکت کنند و شعرهایی را که در قالب‌های مختلف بوده جمع کنند و یا این‌که شعر بسرایند باب خوبی شود که در موضاعات متفاوت هم بتوانیم این کار را انجام دهیم و دعا می‌کنم این آغاز خوبی باشد برای این نوع حرکت‌ها و این‌که  برنامه‌های هنری‌مان را بر پایه‌ی موارد اعتقادی دقیق قرار دهیم.

محمودرضا برازش عنوان کرد: یکی از اهدف ما این است که انجمن‌های ادبی سمت‌ و سوی امام‌رضائی بگیرند. این برنامه‌ها باعث می‌شود که افکار انجمن‌ها و افراد سمت و سوی اعتقادی بگیرد، بزرگان را هم باید ترغیب به شرکت در این گونه برنامه‌ها کرد، البته همه‌ی این ها برکت است و انشالله مورد عنایت امام رضا قرا می‌گیرد و این طرح می‌تواند بنایی برای برنامه های بعدی باشد و ذوق و هنر را در این زمینه ها مطرح ‌کند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha