• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: alborz-33785
  • خبرنگار : 50024

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز:

جمع‌آوری پسماندهای عفونی وظیفه علوم پزشکی نیست

جمع‌آوری پسماندهای عفونی وظیفه علوم پزشکی نیست

در حالی که پیشتر یک عضو شورای شهر کرج  با انتقاد از علوم پزشکی گفته بود جمع آوری و بی خطرسازی زباله‌های عفونی به عهده شهرداری نیست و طبق قانون از وظایف وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هر استان است، اما دانشگاه علوم پزشکی البرز معتقد است بی خطرسازی پسماندهای ویژه شامل پسماندهای عفونی و پزشکی به عهده تولیدکنندگان آنهاست.

مقصود جعفری نیا، مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد:   بی خطرسازی پسماندهای عفونی وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نیست و این نهاد و سازمان محیط زیست تنها وظیفه نظارتی در این فرایند را به عهده دارند.

وی ادامه داد: به طور کلی بی خطرسازی پسماندهای ویژه شامل پسماندهای عفونی، پزشکی، کشاورزی و صنعتی به عهده تولیدکنندگان آنهاست، به عنوان مثال مطب‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های پزشکی و ... خودشان باید پسماندهای تولیدی را بی خطر کنند.

وی توضیح داد: سازمان پسماند شهرداری کرج وظیفه جمع آوری زباله‌های عادی شهر را به عهده دارد و به دلیل مسائل بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع   بیماری‌های احتمالی نباید نسبت به جمع آوری زباله‌های عفونی بی خطرسازی نشده اقدام کند.

این مسئول خاطر نشان کرد: بعد از اینکه پسماندهای عفونی توسط تولیدکنندگان بی خطر شد، سازمان پسماند موظف به جمع آوری آنها می‌شود.

جعفری نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام بیمارستان‌های استان به دستگاه بی خطرساز مجهز هستند و پسماندهای تولیدی خود را در محل بی خطر می‌کنند ولی مراکز درمانی کوچک مثل درمانگاه‌ها و مطب‌ها این دستگاه را ندارند.

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: برهمین اساس بخش خصوصی وارد عمل شده تا برای بی خطرسازی این پسماندها اقدام کند.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مجوز فعالیت شش شرکت را صادر کرده و امید است سال آینده تعدادی از آنها فعالیت خود را آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، پیش از این فریده بزنی بیرانوند، عضو شورای شهر کرج گفته بود: جمع آوری   و بی خطرسازی زباله‌های عفونی به عهده شهرداری نیست و طبق قانون از وظایف وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هر استان است .

وی خاطرنشان کرده بود: متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی به وظیفه خود در این خصوص عمل نمی‌کند و با وجود مکاتبات صورت گرفته، در جلسات مرتبط با این موضوع هم شرکت نمی‌کند .

وی ابراز کرده بود: در حال حاضر شهرداری به حسب وظیفه قانونی و ذاتی خود مبنی بر جمع‌آوری پسماندهای شهری، این زباله‌ها را جمع‌آوری و دفن می‌کند ولی امکان بی خطرسازی آنها را ندارد .

این عضو شورای شهر کرج عنوان کرده بود: بی خطرسازی پسماندهای عفونی با دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود و این کار باید توسط دانشگاه علوم پزشکی صورت بگیرد شورای شهر صرفاً شورای شهرداری نیست و وظیفه نظارتی به تمامی اموری دارد که به شهر و شهروندان مربوط می‌شود . وجود پسماندهای عفونی در شهر سلامت مردم را به خطر انداخته و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی باید برای ساماندهی وضعیت موجود به طور جدی وارد عمل شود.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha