• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: birjand-33467

مهم‌ترین نکات آبیاری زعفران چیست؟

مهم‌ترین نکات آبیاری زعفران چیست؟

مدیر جهادکشاورزی درمیان گفت: نکاتی مربوط به آبیاری مزارع زعفران وجود دارد که کشاورزان باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند.

وحید ضیائیان احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بهترين زمان آبیاری در سایر مناطق هنگامی است كه ميانگين دمای هوا در 48 ساعت متوالی، كمتر از 12 درجه سانتي‌گراد باشد.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید از افزودن کود سفید، شکری و یا اوره قبل از آب اول اجتناب کنند، افزود: کود اوره باید پس از برداشت گل و قبل از آبیاری دوم به صورت سرک در سطح زمین پخش شود.

 مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: در صورت امکان، آبیاری باید به صورت دوره‌ای با فواصل 15 روزه انجام پذیرد که در غیر این صورت با توجه به محدودیت منابع آب باید حداقل چهار دوره آبیاری انجام شود.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه کشاورزان باید از آبیاری مزارع زعفران هنگام یخبندان زمستان اجتناب کنند، تصریح کرد: معمولا از اواسط اردیبهشت‌ماه، همزمان با زرد شدن برگ‌های زعفران آبیاری باید قطع شود.

 وی با بیان اینکه آبیاری‌های چهارگانه مزارع زعفران به روش سنتی وجود دارند، افزود: آبیاری اول یا بسار آب که قبل از سله‌شکنی و خراش دادن سطح زمین صورت می‌گیرد و برای شروع رشد و گل‌دهی الزامی است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان ادامه داد: این آب مهم‌ترین آب مزارع زعفران بوده و تاریخ این آبیاری بسیار مهم است چرا که اگر آبیاری به موقع انجام شود، ابتدا گل‌ها از خاک خارج شده و سپس رشد سبزینه‌ای آغاز خواهد شد.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه در این صورت کلاله‌ها درشت‌تر خواهند بود و تمام انرژی بنه صرف گل‌دهی می‌شود، اظهار کرد: آبیاری دوم، زائیچ آب نام دارد که پس از برداشت گل و ظاهر شدن برگ‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این آبیاری حدود یک ماه پس از آبیاری اول انجام می‌شود، افزود: بهتر است افزدن کود سفید، اوره و یا شکری قبل از این آبیاری صورت پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: آبیاری سوم یا کولش آب، آبی است که پس از وجین و پخش کود به زمین داده می‌شود.

ضیائیان احمدی اظهار کرد: آبیاری نوع چهارم، آب آخر یا زرد آب است که آبی است که در پایان فصل رویش اردیبهشت‌ماه به زمین داده می‌شود.

وی بیان کرد: کشاورزان باید به منظور تعیین دقیق تاریخ اولین آبیاری از منحنی‌های دمایی سازمان هواشناسی کشور استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان ادامه داد: در صورت محدودیت منابع آبی در منطقه، استفاده از حداقل چهار دوره آبیاری برای افزایش عملکرد اقتصادی زعفران بسیار ضروری است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه بر اساس منابع متعدد، به هیچ عنوان آبیاری تابستانه توصیه نمی‌شود، یادآور شد: بر اساس یافته‌های اخیر، پیشنهاد می‌شود مصرف کود ازته به بعد از گل و قبل از آب دوم موکول شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha