• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-47910

بيماري قوز قرنيه را بهتر بشناسيم

بيماري قوز قرنيه را بهتر بشناسيم

قوز قرنيه يا " کراتوکونوس " (Keratoconus)  از بیماری‌های چشمي است كه در آن ضخامت قرنيه چشم كاهش يافت و سطح آن نامنظم مي‌شود و كاهش تدريجي بينايي را به دنبال دارد.

به گزارش ايسنا، بيماري قوزقرنيه، اگر به موقع تشخيص داده شود، مي‌توان با انجام اقدامات درماني به‌موقع، از بروز كم‌بينايي يا حتي نابينايي در فرد مبتلا پيشگيري كرد؛ لذا شناخت بهتر و بيشتر اين بيماري و علائم آن به خانواده‌ها و افراد در مراجعه به متخصص، كمك مي‌كند.

يك متخصص چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه دانشگاه علوم پزشكي شيراز در خصوص اين بيماري گفت: بيماري قوز قرنيه معمولا از دوران نوجوانی آغاز شده و در بیشتر مواقع به تدریج پیشرفت می‌کند و در موارد شديد تا كاهش قابل توجه بينايي پيش‌روي خواهد داشت.

دكتر شهرام بامداد با تصريح اينكه قوز قرنيه، دليل مشخصي ندارد، گفت: زمینه ژنتیکی در ابتلا به اين بيماري تاثير دارد؛ در برخی خانواده‌ها چند عضو درگیر بیماری هستند؛ در بیماران مبتلا به آلرژی که چشم‌ها را به شكل مداوم مالش مي‌دهند، پيشرفت بيماري سريع‌تر است.

او با تصريح اينكه این بیماری در نوجوانی آغاز شده و معمولا پيشرفت آن پس از 30 تا 40 سالگی متوقف می‌شود، ادامه داد: بیماری قوز قرنیه درمان قطعی ندارد و روش‌های موجود، تنها باعث کنترل یا بهبود علائم دید خواهد شد.

اين پزشك فوق‌تخصص گفت: تنها روشی که باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری می شود، پیوند متقاطع بین رشته‌های كلاژن قرنیه است؛ اين اقدام با استفاده از اشعه ماوراء بنفش و داروی "ریبوفلاوین" انجام و برای بهبود بینایی از روش‌هایی مانند تجويز عینک، لنز سخت يا RGP ، حلقه داخل قرنیه، لنز داخل چشمی و پیوند قرنیه استفاده می‌شود .

او گفت: برای تمام افرادی که قوز قرنیه آنها در حال پیشرفت است، از عمل CCL یا CXL استفاده می شود که طبق معمول در افراد کمتر از 25 سال به شرطی که دید آنها کمتر از 10/10 باشد، منتظر پیشرفت نمی مانیم و در زمان تشخیص، برای آنها از این عمل استفاده مي‌كنيم و در سنین بالاتر، در صورت پیشرفت بیماری، این عمل انجام می‌شود .

بامداد بیان کرد: این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بیهوشی ندارد و در شرایط استریل پس از برداشتن لایه سلول‌های سطحی (اپیتلیوم)، قرنیه به مدت سی دقیقه هر سه تا پنج دقیقه قطره ریبوفلاوین به روی قرنیه چکانده می شود و سپس به مدت سی دقیقه (البته بسته به دستگاه، مدت آن متغیر است) اشعه ماوراء بنفش به روی قرنیه تابانده می شود و سپس لنز تماسی بر روی قرنیه گذاشته و عمل خاتمه می یابد .

به گزارش ايسنا و به نقل از سايت علوم پزشكي فارس، با تجهیز بيمارستان شهيد آيت‌الله دستغيب شيراز به دستگاه  CCL ، به‌زودي امكان انجام عمل قوز قرنيه در اين بيمارستان فراهم مي‌شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha