• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-47914

شیراز ميزبان همایش ملی رویکردهای نوین در مطالعات زبان و ادبیات

شیراز ميزبان همایش ملی رویکردهای نوین در مطالعات زبان و ادبیات

شيراز ميزباني نخستين همايش ملي رويكردهاي نوين در مطالعات زبان و ادبيات، كه با حضور جمعي از اديبان و اساتيد دانشگاه برگزار مي‌شود را عهده‌دار خواهد بود.

به گزارش ايسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومي موسسه آموزش عالي زند شيراز، آئین رونمایی از پوستر «نخستین همایش ملی رویکردهای نوین در مطالعات زبان و ادبیات» برگزار شد و دکتر کاووس حسن‌لی عضو هيئت علمی دانشگاه شیراز در این مراسم گفت: زبان و ادبیات فارسی سرمایه ای ارزشمند و پاسداری از آن وظیفه همه ما در هر رشته، مقطع و هر جایگاهی است .

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه «متن های گذشته باید امروزی خوانده شوند تا از انجماد دانشگاه های زبان و ادبیات فارسی فاصله گرفته و گونه های گذشته زنده شوند» تأکید کرد: ادبیات باید به عنوان یک مقوله جهانی مورد نظر قرار گیرد و چنین همایش هایی می تواند  یک اتفاق تازه را رقم زند .

مدیر مرکز حافظ شناسی تصریح کرد: کسانی که زبان فارسی می آموزند سفیران توانمند برای گسترش فرهنگ ما هستند و ما را به سایر کشور ها معرفی می کنند .

دکتر احسان قبول عضو هيئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: زبان و ادبیات فارسی می تواند بیشترین تاثیر را در روابط بین المللی دانشگاه ها داشته باشد. وی تاکید کرد: رویکردهای نوین در رشته ادبیات می تواند به ارتقاء سطح همه بخش های دانشگاه به عنوان یک پتانسیل کمک شایانی کند .

قبول افزود: رشته ادبیات یکی از جذابترین رشته هاست به گونه ای که اشخاص سرشناسی چون بهاءالدین خرمشاهی و کامران فانی را از پزشکی به سمت خود کشیده است. وی یکی از رویکردهای نوین در رشته ادبیات و زبان فارسی را آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانست و گفت: شاید در سایر حوزه های علوم و فن آوری نتوانیم با سایر دانشگاه های اروپایی ارتباط برقرار کنیم اما در حوزه ادبیات فارسی این موضوع امکان پذیر است .

دکتر غلامرضا خوش اقبال دبیر علمی همایش، نیز با تاکید بر معرفی پژوهش‌های نوین و کاربردی در مطالعات زبان و ادبیات به عنوان اصلی‌ترین هدف و رویکرد همایش، حوزه‌های «آموزش زبان و روش‌ها و فنون تدریس»، «مطالعات ترجمه»، «مسائل زبانشناسی» و «زبان و ادبیات فارسی و ملل» را  به عنوان محورهای همایش  معرفی کرد .

  وی همچنین، با توجه به استقبال فارسی‌آموزان از کشورها و فرهنگ‌های مختلف دنیا و نیاز به رفع چالش‌ها و تقویت این حوزه در کشور به منظور معرفی هرچه شایسته‌تر زبان، ادبیات و فرهنگ غنی فارسی، خاطرنشان کرد: کمیته علمی و راهبردی همایش در همین رابطه بخش ویژه‌ای را به پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌ «آموزش زبان فارسی به غیرفاسی‌زبانان» در نظر گرفته است تا از این رهگذر با تجمیع پژوهش‌های صورت‌گرفته در این زمینه، بتوان در گسترش و تعمیق این حوزه‌ و ایجاد روابط علمی، فرهنگی و هنری ایران با سایر کشورها نقش به سزایی ایفا کرد .

دبیر علمی نخستین همایش ملی رویکردهای نوین در مطالعات زبان و ادبیات با قدردانی از کلیه نهادهای علمی-آموزشی از جمله دانشگاه شیراز، مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه فرهنگیان استان، دانشگاه هنر شیراز، اداره کل آموزش و پرورش استان، مرکز شیرازشناسی و سایر ارگان‌های علمی-پژوهشی که حمایت علمی و معنوی خود را از این همایش اعلام کرده اند، به ثبت و نمایه‌سازی برخط تمامی مقالات اشاره و خاطرنشان کرد: کلیه مقالات پذیرفته شده در این همایش، به صورت تمام متن در پایگاه‌های علمی و استنادی نظیر «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)» ، « پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)» ، « پایگاه استنادی سیویلیکلا»، «کنسرسیوم محتوای ملی» و جویشگر علم¬نت، نمایه خواهند شد و در دسترس تمامی پژوهشگران در سراسر کشور قرار خواهد گرفت .

خوش‌اقبال با دعوت از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران به مشارکت علمی در این همایش، افزود: علاقه‌مندان به شرکت در این همایش باید تا آبان‌ماه سال جاری، مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی خود را به دو زبان فارسی یا انگلیسی و در قالب مشخص شده، صرفاً از طریق سامانه تارنمای همایش به نشانی الكترونيكي   www.lin18.zand.ac.ir   ارسال کنند.

در این آیین با حضور دکتر مخبری رئیس موسسه آموزش عالی زند شیراز، پوستر نخستین همایش ملی رویکردهای نوین در مطالعات زبان و ادبیات، 26 که بهمن ماه سال جاری در سه محور آموزش زبان مطالعات ترجمه، زبان شناسی و ادبیات برگزار می‌شود، رونمایی شد .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha