• پنجشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۱۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-134914
  • خبرنگار : 50040

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران:

صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی حضور داشته باشد

صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی حضور داشته باشد

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران، ثبت جهانی صنایع دستی را موجب رونق صنعت گردشگری دانست و گفت: باید علاوه بر فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی و ایجاد درآمد و اشتغال برای هنرمندان، به دنبال حضور صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی باشیم.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، سید عبدالمجید شریف زاده در همایش ملی هنرهای سنتی گیلان که در شهرستان رودسر برگزار شد، با اشاره به پیوند هنرهای سنتی و صنایع دستی با تاریخ و فرهنگ یک کشور و ملت، اظهار کرد: صنایع دستی شناسنامه فرهنگی ماست.

وی انتقال سینه به سینه هنرهای بومی و محلی را عامل حیات و پویایی آن دانست و افزود: مردم نقش مهمی در احیا و ماندگاری هنرهای سنتی و صنایع دستی دارند.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران با بیان اینکه ثبت ملی و جهانی صنایع دستی از فراموشی آنها جلوگیری می کند، یادآور شد: همانگونه که آثار باستانی منحصر به فرد هستند، برخی از صنایع دستی نیز میراث فرهنگی محسوب می شود و باید برای معرفی آن به گردشگران داخلی و خارجی تلاش کنیم.

شریف زاده با اشاره به ارتقای جایگاه صنایع دستی طی سال های بعد از انقلاب، عنوان کرد: امروز نگاه تشریفاتی به هنرهای سنتی و صنایع دستی وجود ندارد و میراث فرهنگی و هنرمندان بومی کشور ارزشگذاری می شوند؛ حتی رشته های دانشگاهی در این بخش فعال شده و پژوهشکده های هنرهای بومی و محلی داریم.

وی معرفی درست و دقیق هنرهای سنتی و صنایع دستی را نیازمند تحقیق و پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: ایران جزو سه کشور برتر دنیا در حوزه تنوع صنایع دستی است که این موضوع جایگاه فرهنگی ایران را ارتقا می بخشد.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران ثبت جهانی صنایع دستی را موجب رونق صنعت گردشگری دانست و گفت: باید علاوه بر فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی و ایجاد درآمد و اشتغال برای هنرمندان، به دنبال حضور صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی باشیم.

شریف زاده همایش ملی هنرهای سنتی گیلان را نخستین برنامه با محوریت صنایع دستی دانست و اضافه کرد: امروزه 25 دانشگاه در زمینه صنایع دستی فعالیت می کند و کتاب های خوبی در این بخش به چاپ رسیده است. همچنین شاهد حضور جوانان در حوزه طراحی و آموزش هنرهای سنتی و بومی هستیم، اما ضعف هایی در برنامه ریزی ها وجود دارد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha