• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: hamedan-10073

ملایر؛ پایتخت مبل و منبت ایران

ملایر؛ پایتخت مبل و منبت ایران

اینجا پایتخت مبل و منبت ایران است، شهری که تولید کننده مبل و صادرکننده آن به اقصی نقاط کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، صدای چکش ها و تراشیدن چوبها در کارگاههای منبت کاری ملایر، نوای زندگی را در دل کارگرانش زنده می کند، آنها سخت کار می کنند و از جان و دل مایه می گذارند تا هنر خود را به بهترین شکل ممکن به تمام نقاط ایران بفرستند با این امید که ساخته دستشان، روزی تکیه گاه خستگی های هموطنانشان شود.

واحدهاي طراحي و منبت کاري، واحدهاي توليد کننده مبلمان خام و واحدهاي توليد کننده مبلمان نهايي بيشترين سهم از کارگاههاي توليدي مبل و منبت شهرستان ملایر را دارند و فعاليت هاي رنگ کاري و رويه کوبي در تعداد کمی از کارگاههاي توليدي انجام می شود. محصولات تولیدی در این واحدها به سه دسته اصلي مبلمان استيل ، مبلمان راحتي و دکوراسيون تقسيم مي شود که حدود 85 درصد این کارگاهها به تولید مبلمان استیل می پردازند.

نحوه مالکيت و مديريت اکثر واحدها و کارگاههای تولید مبل شهرستان خصوصي و شخصي بوده و تعداد کمي از کارگاهها داراي شخصيت حقوقي، تعاوني و سهامي هستند، کارگاههاي مستقر در مناطق روستايي در هشت روستا پراکنده اند که در حال حاضر بيشتر آنها در روستاي دهنوي آورزمان قرار دارد.

بیش از 4000 کارگاه صنایع دستی در ملایر

فرماندار ویژه ملایر و معاون استاندار همدان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه همدان بیان کرد: یکی از ظرفیتهای مهم شهرستان ملایر، صنایع دستی با محوریت ساخت مبل و منبت کاری است و طبق آمارهای موجود بیش از 4000 کارگاه صنایع دستی در شهرستان وجود دارد که پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال و تولید در ملایر فراهم کرده است.

"حسن خیریانپور" معتقد است هنر منبت کاری در ساخت مبل، ظرفیتی است که جایگاه ویژه ای را به این صنعت در ملایر داده است و همین امر موجب منحصر به فرد بودن مبل های ساخت ملایر و برخورداری از ارزش هنری و اقتصاد ویژه در سطح کشور شده است.

2 شهرک اختصاص مبل و منبت

وی اذعان کرد: در حال حاضر علاوه بر کارگاههای انفرادی مبل سازی و منبت کاری موجود در سطح شهر ملایر و شهرهای ازندریان، جوکار، سامن و زنگنه و نیز در اغلب روستاهای شهرستان، دو شهرک اختصاصی مبل و منبت نیز در این شهرستان وجود دارد.

خیریانپور افزود: شهرک مبل و منبت حاجی آباد که دولتی بوده تنها به این صنعت اختصاص دارد و مشغول فعالیت است و شهرک دیگری نیز در جوار روستای دهنو آورزمان توسط بخش خصوصی و با عنوان شرکت چوب کار زاگرس در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود ظریفت بسیار بالای مبل سازی و منبت کاری در شهرستان ملایر، عمده مبل های ساخته شده این شهرستان به صورت خام به تهران منتقل شده و پس از روکش به نام مبل تهران به خریداران عرضه می شود.

معاون استاندار همدان گفت: با پیگیری های انجام شده توسط فرمانداری ویژه شهرستان ملایر، در سند آمایش استان که ابتدای سالجاری در شورای برنامه ریزی و توسعه به تصویب رسید، علاوه بر آنکه صنایع دستی و مبل و منبت به عنوان یکی از محورهای نقش آفرینی شهرستان در آینده نگری استان همدان مصوب شد، ایجاد کارخانجات و صنایع مرتبط با پارچه بافی و روکش مبل برای ملایر نیز مود توجه قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده با سرمایه گذاری های انجام شده، شاهد آن باشیم که مبل ساخته شده ملایر به صورت کامل به بازارهای مصرف عرضه شود.

خیریانپور همچنین با اعلام اینکه برند شدن مبل و منبت ملایر در دستور کار ما قرار دارد، خواستار ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در راستای تحقق این مصوبه شد.

ریشه منبت در ایران به ملایر برمی گردد

یکی از منبت کاران نمونه ملایری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه همدان اعلام کرد: ریشه منبت در ایران به شهرستان ملایر بر می گردد و با وجود اینکه بسیاری از مردم تویسرکان نیز نجار بوده و به مرور زمان به منبت کاری گرایش پیدا کرده و پیشرفت هایی در این زمینه داشتند، توانایی رقابت با ملایر را ندارند.

"رضا زهره وند" ادامه داد: منبت کاران تویسرکان هنوز هم نمونه کارهای خود را از ملایر می برند در حالیکه در ملایر هر استاد نجار و منبت کاری صاحب سبک و هنر بوده و به جرات می توان گفت که توان رقابت در دنیا را دارند.

فعالیت 8400 منبت کار در ملایر

وی تولید مبل و منبت را یکی از ارکان اصلی اشتغال در ملایر دانست و تصریح کرد: هم اکنون هشت هزار و 400 منبت کار در ملایر به طور مستقیم مشغول به کار هستند و با توجه به فعالیت زیرمجموعه هایی نظیر رنگ کار، نجار، ماشین کار و پارچه کوب که در خارج از کارگاههای تولیدی فعالیت می کنند، هر کارگاه برای حدود 15 نفر اشتغالزایی می کند.

کارآفرین برتر استان در سال 90 خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در صنعت مبل و منبت نتایج بسیار خوبی به همراه دارد که با حمایت های دولت و ارایه تسهیلات، می توان شهرک صنعتی مبلمان ملایر را به یک قطب اقتصادی و درآمدزا برای شهرستان تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: شهرک مبل و منبت حاجی آباد در غرب کشور بی نظیر است و از نظر زیبایی، طراحی، پیشرفت و از همه مهمتر اختصاصی بودن در آینده حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

زهره وند بالا بردن کیفیت و به کار بردن خلاقیت فردی را رمز موفقیت خود در منبت کاری خواند و افزود: متاسفانه کپی برداری در بازار مبل و منبت موجب جلوگیری از خلاقیت های منبت کاران شده است در حالیکه تفکر و خلاقیت های فردی در تنوع رنگ و پارچه مبل و به روز کردن منبت موجب توفیق بیشتر در این حرفه می شود.

وی همکاری و تعامل بین منبت کاران حرفه ای ملایر، تلاش برای افزایش کیفیت و کار بر روی استیل را باعث ایجاد رقابت و پیشرفت این افراد و نیز مطرح شدن در ایران و جهان عنوان کرد.

منبت کار نمونه ملایری با تاکید بر لزوم توجه به سه فاکتور اساسی چوب، نجاری و منبت کاری در این حرفه، ابراز کرد: چوب باید دارای کیفیت عالی و استحکامی خوب باشد، نجاران باید توانایی برش های دقیق و ظریف را داشته و منبت کاران نیز باید ظرافت در کار را مدنظر داشته و بر روی طرحهایی به روز و متناسب با سلیقه بازار و نیاز مشتری کار کنند.

استفاده از چوب درختان راش، گردو و ممرس در صنعت مبل و منبت

وی درباره بهترین چوبهای مورد استفاده در منبت کاری گفت: چوب درختان راش، گردو و ممرس که از اطراف ملایر و شهرهای شمالی کشور تهیه می شود، برای منبت کاری و ساخت مبل مناسب بوده که در صورت خشک و سالم بودن، باعث افزایش عمر مبل می شود.

زهره وند اضافه کرد: وجود گره، پوسیدگی و یا ترک در چوب و نیز خشک نشدن کامل آن به مرور زمان خود را نشان داده و موجب از بین رفتن مبل می شود.

وی به روز نبودن رنگ کاری و پارچه کوبی را از جمله مشکلات صنعت مبل عنوان و اظهار کرد: تنوع رنگ در پارچه ها و رنگ آمیزی مطابق با سلیقه بازار افزایش تولید را به دنبال دارد و این در حالیست که بیشتر رنگ کاران و پارچه کوب کاران ملایر به صورت سنتی کار می کنند.

این منبت کار یادآور شد: در حال حاضر کیفیت پارچه های ایرانی با پارچه های خارجی برابری می کند و به همین دلیل بهتر است پارچه کوبان از پارچه های ساخت داخل برای کارهای خود استفاده کنند.

وی جوانان ملایری را دارای پتانسیل بالایی دانست و اذعان کرد: برای پیشرفت بیشتر در کار خود به دنبال منبت کارانی هستیم که برای این هنر ارزش قائل بوده و دارای خلاقیت زیادی باشند.

به گزارش ایسنا، ایجاد صنایع تکمیلی مبل و منبت از قبیل رنگ کاری و رویه کوبی یکی از اساسی ترین نیازهای این صنعت مبل و منبت در شهرستان است تا محصولات ملایر به صورت کامل شده و با نام این شهرستان به کشور عرضه شود و به نوعی معرف توانایی و قابلیت هنرمندان شهرستان و استان همدان باشد که به طور قطع این امر در برندسازی این صنعت و هنر نقش به سزایی ایفا خواهد کرد.

افزون بر این، ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت نیز می تواند گامی مثبت در ارایه هر چه بهتر این آثار هنری به مردم سایر شهرها و مسافرانی که از این استان عبور می کنند، باشد.

گزارش از خبرنگار ایسنا- منطقه همدان: زهرا صفدری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha