• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-14918

/گزارش/

در تب و تاب بازار لپ تاپ

در تب و تاب بازار لپ تاپ

این روزها بازارهای کامپیوتر و لپ‌تاپ اصفهان هم‌چون خیابان طالقانی، پاساژ پگاه و.... با افرادی مواجه است که تنها از پشت ویترین به صورت گذرا تماشایی می‌کنند و شاید گاهی با عنوان نام برندی جویای قمیت آن شوند.

این امر در بین دانشجویان که زندگی علمی و حتی اجتماعی خود را وابسته به این موجود الکترونیکی می‌دانند بیشتر مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسنا- منطقه اصفهان، در دو ماه اخیر با نوسانات نرخ ارز واردات این کالا به کشورمان کاهش یافت و چند روزی حتی خرید و فروش لپ‌تاپ و کامپیوتر در بازار اصفهان به صفر رسید و اکنون با وجود آرام شدن بازار خریداران همچنان سرگردان قیمت هستند.

فروش تنها 4 لپ‌‌تاپ در روز در پاساژ طالقانی

ارژنگ فارسی، یکی از فروشندگان لپ تاپ در خیابان طالقانی به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: استفاده از لپ تاپ در فروشگاه‌های تجاری و بانک‌ها به دلیل بالا بودن سیستم‌های محاسباتی نرم افزاری موجود در آن گسترش زیادی یافته است.

وی درباره کیفیت و نرخ این کالا می‌افزاید: فعلا گران‌ترین برند بازار سونی است، اما واقعیت امر آن است که شرکت‌های صاحب نام تولید کننده لپ تاپ صرفا بدنه و پوسته ظاهری آن را می‌سازند و تمامی تجهیزات داخلی آنها در یک شرکت خاص امریکایی تولید و در چین مونتاژ می‌شود و می‌توان گفت که در کیفیت تفاوت‌های زیادی وجود ندارد.

فارسی یادآور شد: تفاوت قیمتها بیشتر به خاطر عنوان برند آن کالا و نیزخدمات پس از فروش آن شرکت است و نمی‌توان درکیفیت لپ تاپ کمپانی‌های مختلف با توجه به کارهای متداول و معمولی استفاده کنندگان لپ تاپ در کشور تفاوت زیادی قائل شد.

این فروشنده اضافه کرد: دانشجویان به خصوص در رشته معماری تمایل و نیاز زیادی به استفاده از لپ تاپ نشان می‌دهند.

وی از افزایش 40 تا 70 درصدی نرخ انواع لپ تاپ درماه‌های اخیر خبر داد و گفت: در سال گذشته و اوایل سال جاری مغازه‌های این پاساژ روزانه تا چهل لپ تاپ هم می فروختند اما با گرانی‌های اخیر در روز چهار لپ تاپ هم به فروش نمی‌رسد.

نرخ لپ‌تاپ هر هفته و حتی هر روز تغییر می‌کند

مهدی حاتمی از واردکنندگان و فروشندگان که در پاساژ پگاه واقع در خیابان میر مغازه دارد، می‌گوید: لپ تاپ به دلیل قابل حمل بودن بیشتر ابزاری در دست مدیران، مهندسان و دانشجویان است و امروزه دیگر کسی قادر نیست که ارتباطات و مبادلات خود را با حدود 300 تا 900 طرف قرارداد از طریق فاکس و یا تلفن انجام دهد و اجرای این حجم گسترده امور تنها در فضای مجازی امکان پذیر است.

حاتمی با تاکید براینکه لپ تاپ و تجهیزات کامپیوتر به دلیل اهمیت و نیاز اطلاعاتی و ارتباطاتی کالا‌هایی استراتژیک محسوب می‌شوند، ادامه می‌دهد: متاسفانه این کالا علی رغم اهمیت حیاتی که در جامعه امروز دارد در اولویت‌های شماره یک تا 9 استفاده از ارز دولتی ویژه واردات قرار نگرفته است.

وی در این خصوص ادامه می‌دهد: طرح شبنم و ایران کد با هدف کدگذاری بر اجناس وارداتی انجام شده اما اجرای این طرح، بازرگانان تجهیزات کامپوتری را دچار ضرر و زیان کرده است.

حاتمی تصریح می‌کند: بازرگانانی که کار قانونی انجام می‌دهند باید اجناس آنان از مبادی ورودی و گمرک سریع‌تر ترخیص شود چرا که لپ تاپ کالایی است که به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی نرخ آن هر هفته و حتی هر روز تغییر می‌کند و این امر مختص گرانی یا ارزانی دلار نیست.

این فروشنده می‌افزاید: با توجه به این امر وقتی جنسی به موقع به فروش نرسد و اجناس مدرن‌تر به جای آن در بازار سرازیر شود فروشنده دچار زیان خواهد شد.

کاهش خرید لپ تاپ عقب‌گرد علمی است

هم‌چنین مجید کرباسچی، رییس اتحادیه صنف خدمات رایانه اصفهان درباره نیاز مردم به  لپ تاپ می‌گوید: دوران کامپیوترهای ثابت رو به اتمام است و این نوع از رایانه‌ها بیشتر برای استفاده از سرورهای مرکزی ادارات کاربرد دارد و بدون تردید کاهش خرید لپ تاپ، با توجه به گسترش روز افزون آن در قشر دانشگاهی و پزشکان عقب‌گرد علمی برای کشور است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با تاکید براینکه نوت‌بوک‌ کالای لوکس لوازم خانگی نیست و نیاز به تخصیص ارز دولتی وارداتی دارد، می افزاید: در حال حاضر مدیران شرکت‌ها و جامعه علمی کشور به طور مداوم باید در فضای مجازی در ارتباط مستمر باشند که تحقق این امر بدون تردید در دنیای امروز با در دسترس بودن انواع لپ تاپ امکان پذیر است و این جنس مانند خودرو نیست که تا 10 سال از آن استفاده شود بلکه باید به طور مداوم مطابق با آخرین تکنولوژی روز جهان وارد شود.

کرباسچی معتقد است که سخن فروشندگان تحهیزات رایانه در خصوص کمبود لپ تاپ در بازار کاملا صحیح است چرا که با افزایش قیمت دلار وارد کنندگان تعداد کمتری از لپ تاپ می توانند وارد کنند.

رییس اتحادیه صنف خدمات رایانه اصفهان  می‌افزاید: مردم در خرید مدل‌های گوناگون دقت و وسواس خاصی به خرج می‌دهند  نوسانات قیمت‌ها نیز بر میزان دقت مردم اثر گذاشته چرا که نمی‌خواهند پول خود را صرف خرید جنسی با کیفیت پایین کنند.

کرباسچی با انتقاد از مدت طولانی ترخیص تجهیزات رایانه‌ای می‌گوید: طرح‌های شبنم و ایران کد، حرکتی ارزشمند در مبارزه با قاچاق کالا در کشور است ولی حالت منطقی اجرای این دو طرح باید چهار تا پنج روز بیشتر  نباشد ولی زمان طولانی ترخیص کالا درگمرک زیان مالی بالایی به وارد کنندگان وارد کرده است.

کد خبر نگار:13071

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha