• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-54332

پژوهشی نشان داد:

سالادهای بسته بندی شده محیطی مناسب برای سالمونلا

سالادهای بسته بندی شده محیطی مناسب برای سالمونلا
آب برگ سبزیجات درون سالادهای بسته بندی شده می تواند مکان مناسبی برای گسترش باکتری سالمونلا باشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه اصفهان و به نقل از پایگاه خبری وب مد، محققان دانشگاه لیکستر دریافتند که حتی آسیب جزئی برگ‌های سبزیجات موجود در سالاد های بسته بندی شده می‌تواند با ایجاد آب منتشر شده، به گسترش باکتری سالمونلا کمک کند. در واقع آب سبزی می‌تواند قابلیت تشکیل بیوفیلم‌های باکتری را افزایش داده و در نتیجه قدرت چسبندگی آنها را به سطوحی که آلوده کرده‌اند، افزایش دهد.

سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی است. اعضای خانواده سالمونلا از نظر مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی شاخص و به سختی نابود می‌شوند. سالمونلاها از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارشی شده و به سطح سلول‌های اپیتلیوم مخاط روده متصل و سپس در واکوئل‌های درون این سلول‌ها وارد می‌شوند.

سالمونلا گاهی نیز میان اتصالات میان سلولی وارد و  باکتری‌ها در محل ورود تکثیر می‌شوند و سپس به گردش خون وارد می‌شوند و در تمام قسمت‌های بدن منتشر می‌شوند. آنها بخش‌های مختلف سیستم لنفاوی را آلوده می‌کنند. در سلول‌های سیستم ماکروفاژ و رتیکلواندوتلیال وارد شده و به تکثیر خود ادامه می‌دهند و علائمی نظیر اسهال و انقباضات شكمي و اسهال خونی را ایجاد می‌کنند.

گام بعدی در این تحقیق یافتن راه‌هایی برای کاهش خطر مقاومت و رشد سالمونلا در بسته‌های سالاد آماده است که امروزه طرفداران بسیاری را نیز پیدا کرده است. 

این یافته در مجله "Applied and Environmental Microbiology" منتشر شده است.

کد خبرنگار: 13032

1445953973591_telisna3.jpg
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha