• شنبه / ۳ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-80741

استقبال گردشگران از شهر زیرزمینی طسمیجان شهر سفیدشهر

همزمان با دگرگونی طبیعت، شهر کهن سفیدشهر مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در آران و بیدگل، اینک و همزمان با نخستین روزهای بهار، میراث گران سنگ سفیدشهر شاهد رونمایی و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از آثار باستانی و اعجاز انگیز شهر تاریخی سفیدشهر یا نصرآباد است، گویی نگاه و قلب پر مهر مردمان این دیار پای انسان را در تاریخ سراسر شکوه این شهر ایستا می کند و انسان را به سیر و سفر در این شهر وا می دارد و امید است با شناسایی میراث فرهنگی غنی این خطه از خاک ایران، شاهد تحول اساسی برای ثبت جایگاه واقعی این شهر آرام در کویر مرکزی ایران باشیم.

پس از کاوش های فراوان شاهد رونمایی و افتتاح ۲ اثر تاریخی و باستانی در سفیدشهر بودیم که ما را مجذوب تاریخ این نقطه کرد، اولی شهر زیر زمینی طسمیجان و دومی مهرکده نرسه که به گواه صاحب نظران و اهالی فن معبد و مکانی برای نیایش مردمان کهن این دیار ایران باستان بوده است.

عضو شورای شهر سفیدشهر گفت: با توجه به غنای فرهنگی و میراثی سفیدشهر توجه به گردشگری از راهکارهای رشد این منطقه است.

محمد جواد حجتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در آران و بیدگل اظهار کرد: پس از حدود یک سال کاوش در منطقه سفیدشهر شاهد آثار زیبای تاریخی و مذهبی بودیم که می تواند به ورود گردشگری به این منطقه کمک کند و به رشد روز افزون سفیدشهر بیانجامد.

وی افزود: از بهمن ۹۶ اولویت شورای شهر به حوزه میراث و گردشگری معطوف شد و پیگیری هایی برای کاوش شهر زیر زمینی سفیدشهر انجام شد، که حدود ۵۰ روز فصل اول کاوش طول کشید که نشانه های خوبی برای ادامه کار مشاهده شد و پس از آن به همت شهرداری، شورای شهر و انجمن دوست داران میراث فرهنگی سفیدشهر فصل دوم کاوش از آبان سال جاری شروع شد و بیش از یک ماه و نیم به طول انجامید.

وی تصریح کرد: در این کاوش به سفال هایی دست یافتیم که مربوط به قرون ۵ و ۶ هجری قمری بود و سرپرستی این کاوش ها به همت دکتر ظهوری صورت گرفت که با یک تیم متخصص و کاردان کار را دنبال کردند و در مرحله شهر زیر زمینی پس از مقداری کار به محدوده خیابان اصلی شهر رسیدیم و با ریزش روبرو شدیم و کار را متوقف و به قسمت دیگر بافت تاریخی شهر رفتیم که با یک بنای زیبا و اعجاب بر انگیز روبرو شدیم که بیشتر به یک مکان عبادی شبیه بود.

حجتی تصریح کرد: به گفته سرپرست کاوش این مکان یک مهرکده بود که برای عبادت استفاده می شده و به دوران قبل از اسلام مربوط است که از آئین میترائیسم بوده و سپس به کلیسا بدل شده است، این بنا دارای پلان چلیپایی بوده وچهار صفه با سقف جناغی شکل و تختگاه برای نشستن است و آئین میترائیسم قبل از زرتشت بوده و پس از مدتی به کلیسا تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا؛ پس از کارهای ثبت آثار زیبای فرهنگی و باستانی شهر زیر زمینی سفیدشهر و مهرکده نرسه که با تلاش و پیگیری نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل، اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل، شورای شهر و شهراداری سفیدشهر و انجمن دوست داران میراث فرهنگی سفیدشهر به سرانجام رسید مجوز بازگشایی این دو اثر قبل از سال نو توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کشور داده شد.

کدخبرنگار: 13094
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha