• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-10793

/گزارش/

پارک های محصور خانه امن دختران فراری پارک بانوان پاتوقی برای بیخانمان ها

پارک های محصور خانه امن دختران فراری
پارک بانوان پاتوقی برای بیخانمان ها

نگاه نگران خود را به خیابان دوخت حتی توان قدم برداشتن نداشت.تنها به دنبال جایی برای آرامش و استراحت بدون ترس میگشت، خسته از تمام کتک‌هایی که با تهمت و دروغ بر سرش فرود می آمد.

بیزار از خانه و مدرسه.با خود مدام تکرار میکرد برنمی‌گردم حتی اگر در این خیابانها بلایی بر سرم بیاورند بدتر از کتکهای خانه که نیست.کیفش را در چمن‌ها انداخت خودش زیر درخت کنار کیف نشست و همان جا خوابش برد. با صدای یک زن از خواب بیدار شد که با لحن تندی او را مورد خطاب قرار داده بود و مرتب توهین میکرد: تو هم حتما یکی از اونایی دیگه، بدبخت بیچاره پاشو اینجا جایی واسه خوابیدن تو نیست مواد و این چیزا هم اینجا پیدا نمیشه بلند شو برو پی کارت.به اطراف خود نگاه کرد هیچ کس نبود جز این زن که نگهبان پارک بود.پارکی خلوت و ارام، احساس امنیت کرد و با نگاهی، به زن فهماند که جایی برای رفتن ندارد و نگهبان هم قبل از جواب او گفت:باشه بخواب هیچکی کاری به کارت نداره هیچ مردی هم نمیاد اینجا اذیتت کنه ولی بدون اینجا جایی واسه آدمایی مثل تو نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خلیج‌فارس، ایجاد امنیت و فضایی مناسب برای زنان که بتوانند در آرامش ورزش تفریح و یا اوقاتی را در آن بگذرانند ايده اوليه تشكيل اين مراكز بود که سالها پيش در دفتر امور زنان رياست جمهوري و در زمان تصدي "شهلا حبيبي" مطرح شد اما پس از مدت كوتاهي اين بحث به دست فراموشي سپرده شد و توجه دوباره به اين بحث از سال 82 آغاز شد.

طبق گزارش پزشكان دانشگاه علوم پزشكي كه به دفتر امور زنان استانداري تهران ارائه شده بيماري پوكي استخوان نزد زنان به ويژه زناني كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي كنند به سرعت رو به افزايش است.

اين كارشناسان شيوه زندگي زنان، عدم استفاده از نور خورشيد به دليل زندگي آپارتمان نشيني و خانه‌هاي مشرف به يكديگر را از دلايل اصلي اين بيماري رو به رشد زنان عنوان كرده‌اند.

شايد توجه به اين مسئله و نبود امكانات اوليه رفاهي، ورزشي، و تفريحي براي زنان ايجاد و احداث پاركهاي ويژه زنان در سالهاي اخير را به بحثي جدي تبديل كرده است.

زمانيكه براي نخستين بار در كشور دفتر امور زنان وزارت كشور بحث ايجاد فضاهاي ويژه فرهنگي، ورزشي و تفريحي زنان را مطرح كرد و به دنبال آن سازمان شهرداري‌هاي كشور نيز بار ديگر اين موضوع را عنوان و با انتشار بخشنامه‌اي به تمام معاونين عمراني استانداري‌هاي سراسر كشور تاسيس پارك ويژه زنان را مورد ارزيابي قرار داد.

اين براي اولين بار بود كه سازمان شهرداريهاي كشور با مشاركت شهرداريها و به همراه دفتر امور زنان وزارت كشور در ايجاد مراكز تفريحي ورزشي و رفاهي براي بهره‌برداري زنان پيشگام مي‌شدند که به دنبال آن برخی از استان‌های کشور مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، تهران و غیره این پارکها را ایجاد کردند.البته گفتنی است که برخی از کشورهای اسلامی مانند امارات و عمان سالها پیش این نوع پارکها را برای بانوان ایجاد کرده‌اند.

پاركهاي ويژه زنان مكانهايي‌اند كه بسياري از زنان و دختران جوان مي‌توانند بدون استفاده از حجاب كامل در آن به ورزش و تفريح بپردازند رعايت امنيت اجتماعي، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمانهاي اطراف به پارك زنان از ويژگي‌هاي اصلي اين مراكز است، همچنين آفتاب‌گير بودن، وجود كاركنان و نگهبانان زن، سيستم آب، برق، گاز، تلفن، سرويس بهداشتي، مهدكودك، زمين بازي كودكان، سالن ورزشي، استخر، پيست دوچرخه‌سواري و پياده‌روي، بوفه و رستوران، كتابخانه، نمازخانه و سالن اجتماعات و وجود آلاچيق براي برگزاري نشست‌هاي دوستانه و نيمكت ثابت و سيار از ديگر امكانات رفاهي پيش بيني شده در اين مراكز است.

 

هرمزگان یکی از پیشگامان ساخت پارک بانوان در کشور

هرمزگان به عنوان یکی از استانهای پیش گام در ساخت این پارک نام برده می‌شود که در همین راستا نخستین پارک بانوان استان را در شهر بندرعباس ایجاد کرد. این پارک با هدف ایجاد امنیت و فضایی مناسب و آرامش بخش برای بانوان در سال 87 و با اعتباری بالغ بر 400 ميليون تومان و وسعت پنج و دو دهم هكتار شامل زمين‌هاي بازي اسكيت، هندبال، فوتسال، بستكبال، پيست دوچرخه سواري و مكان‌هاي خدماتي و رفاهي درمركز اين شهر و در راستاي ارائه خدمات تفريحي ورزشي به بانوان ايجاد شد. همچنین با قول ساخت سه تا پنج پارک دیگر در استان.

 تغییر ماهیت پارک بانوان در بندرعباس

پارک بانوان با ایجاد فضایی امن برای زنان از طرفی باعث ایجاد آرامش برای انها و از طرفی تبدیل به محلی برای پناه بردن برخی از زنان از فراری و معتاد در این محل شده که این مسئله باز هم به دلیل همان امنیت این مکان برای بانوان است. به گونه‌ای دیگر این مکان امن ماهیت واقعی خود را از دست داده است.

مینا صبح زود با سر و صدای چند زن که در حال ورزش بودند از خواب بیدار شد با اب شلنگی که زیر درخت رها شده بود صورتش را شست.ناخودآگاه چشمش به باغچه کناری افتاد انجا هم چند دختر مانند خودش اما با امکانات بیشتری مثل پتو و زیرانداز خواب بودند. تا قبل از این متوجه حضور آنها نشده بود کیفش را برداشت و از پارک بیرون رفت. از دور به سردر پارک نگاه کرد و ناخوادگاه در ذهنش امنیتی را برای خود تصور کرد امنیتی که در آن هیچ مردی دستش را با توهین و تحقیر به رویش دراز نمیکرد و اینکه هیچ مردی وارد این پارک نمی‌شود لبخندی را بر لبش نشاند و به راه خود ادامه داد.

 نگهداری پارک بانوان بر عهده سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری است

حمزه عمرانی، معاون سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس گفت: نگهداری پارک بانوان بر عهده این سازمان است و تا حد ممکن از زنان برای انجام امور این پارک استفاده می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد، که هیچ مردی اجازه ورود به این پارک را نداشته و برای انجام برخی از امور مانند حرص کردن درختان که از توانایی زنان خارج است از آقایان، و آن هم در زمان خاصی که پارک مراجعه‌کننده ندارد استفاده می‌شود.

این مسئول افزود: کارهایی که در این پارک باید آقایان انجام دهند به دلیل راحتی بانوان هر چند ماه یکبار و به صورت اعلام آمادگی از قبل به نگهبان صورت می‌گیرد.

 

هنگام ظهر به پارک برگشت تعداد زیادی از خانمها برای ورزش استراحت و یا تفریح آمده بودند، اما بعد از ساعتی پارک خالی و خلوت شد. در پارک قدم میزد که تعدادی از دختران که برخی بزرگتر و بعضی هم همسن و سالش بودند با سر و صدای زیاد وارد پارک شدند. دقیقه‌ای نگذشته بود که تعدادی دیگر از زنان وارد شدند و کم کم پارک خلوتی خود را از دست داد.

دختری که شهلا صدایش میزدند متوجه تازه وارد بودنش شد و به سمتش آمد. با لحنی خاص و صمیمیتی مهربانانه اسم و کارش را و اینکه آنجا در این موقع روز چه میکند را پرسید بعد هم به دوستانش معرفی کرد.

تقریبا تمامی این دختران وضعی شبیه او داشتند یا فراری از خانه بودند و از شهرستانهای دور آمده بودند و یا به مواد مخدری خاص اعتیاد داشتند. بعضی‌هاشان هم انگار عضوی از این خانواده بودند نیامده بودند و به گفته دختران شاید برای خود کاری یک روزه پیدا کرده بودند.

 پارک بانوان با نظارت نیروی انتظامی کنترل می‌شود

نعمت پذیرا، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان هرمزگان در این خصوص گفت:پارک بانوان با بازدید مکرر روزانه پلیس ویژه خواهران کنترل می‌شود.

وی ادامه داد:پارکها به عنوان یکی از اماکن عمومی محسوب می‌شوند و پلیس امنیت اخلاقی و نیروی انتظامی بنا بر دستور بر نظارت اماکن عمومی به پارکها نظارت میکند.

مینا حالا برای خود دوستانی پیدا کرده بود و حتی فکر بازگشت به خانه را هم نمیکرد.گاهی با آنها از پارک بیرون میرفت و چیزی را جا‌به‌جا می‌کرد و پولی را به عنوان مزد دریافت میکرد.گاهی هم کیفی را می‌قاپید و خرج روزانه‌اش را در می‌آورد.اما خانه همه‌شان همان پارکی بود که هیچ مردی اجازه ورود به آن را نداشت و این برایشان امنیت شبانه را به همراه داشت.

 پارک بانوان در بندرعباس تبدیل به یک پاتوق برای دختران فراری و معتاد شده است

ب.ف یکی از زنانی است که هر روز برای ورزش به این پارک میرود. وی از مشاهدات خود در این چند سال از پارک میگوید: زنان و دختران زیادی حتی برای مصرف مواد به این پارک می‌آیند. تعداد زیادی از انها دخترانی هستند که از خانه فراری و روزگارشان را با کارهای نادرست در اجتماع میگزرانند. گاهی آنقدر فضای پارک بد می‌شود که نمی‌توانم آنجا ورزش کنم و ترجیحا در خیابان به پیاده‌روی می‌پردازم.

م.ن یکی دیگر از زنانی است که مسافت زیادی را برای آمدن به این پارک طی میکند تنها به این دلیل که هیچ مردی وارد پارک نمی‌شود و آنجا با خیال راحت ورزش میکند.

وی در این زمینه گفت: بارها شاهد بد بودن حال برخی از دختران به دلیل مصرف زیاد مواد، زخمی بودنشان و یا مصرفشان بوده‌ام، گاهی هم شاهد دعواهای بسیار زشت و زننده با الفاظ رکیک. به همین دلیل دیگر دخترم را به این پارک نمی‌آورم و خودم تنها به این پارک می‌آیم.

به جرات میتوانم بگویم که این پارک شاید جای امنی است اما جای سالم و ارامش بخشی نیست.

یکی از افرادی که منزلش در همان حوالی است به خبرنگار ما گفت:بارها شاهد این بوده‌ام که ماشینی که سرنشینانش مرد بوده‌اند دختران را در این پارک از ماشین پیاده و یا آنها را پرت میکنند بیرون و میروند که البته اکثر این اتفاقات در شب میافتد.یک بار هم دو دختر از ماشینی که صدای موزیکش بسیار بلند بود و سرنشینانش سه پسر بودند به بیرون پرت شدند جلو پارک، و با سرعت زیاد دور شدند. دختران هم ظاهرا به دلیل مصرف زیاد الکل توانایی راه رفتن نداشتند. به همین دلیل همسرم برای جلوگیری از اتفاقات دیگر با کمک نگهبان این دو دختر را به درون پارک برده و برای سرحال شدنشان شلنگ آب را روی آنها گرفته‌اند و تا صبح آنها در این پارک خوابیده‌اند.

مریم.الف از زنانی است که به دلیل تنهایی برای استراحت به این پارک میرد. وی میگوید که هفته پیش شاهد خودکشی دختری در دستشویی پارک بودم که باعث رعب و وحشت بسیاری از زنان در پارک شده بود. از این اتفاقات زننده بسیار در این پارک می‌افتد گاهی هم زنانی با لباس‌های محلی بلوچی به بهانه ورزش وارد پارک می‌شوند و برای دختران معتاد مواد میاوردند. خرید و فروش مواد در این پارک به راحتی و با یه پنهان‌کاری ساده انجام می‌شود. خواهران نیروی انتظامی بارها وارد پارک شده‌اند ولی با یک نگاه ساده و گزرا میروند و متوجه پنهان‌کاری این دختران نمی‌شوند.

همچنان مخالفت‌هایی برای ایجاد پارک بانوان به دلیل تفکیک جنسیتی و برخی مسائل دیگر وجود دارد. برخی بر این باورند که زنان باید همانگونه که هستند در جامعه پزیرفته شوند و می‌گویند به عنوان يك زن حق دارند در پاركها و معابر عمومي ورزش و دوچرخه‌سواري كنند و كسي هم حق اظهارنظر در اين باره را ندارد. نه اینکه به دلیل امنیت به جایی بسته پناه ببریم. گرچه بسیاری از افراد هم با این مراکز موافقند و امنیت، آرامش و راحتی در این مکانها را ترجیح می‌دهند.

با گذشت روزها از این وضعیت، مینا حالا تبدیل به دختری شده که خیابانی میخوانندش و به مواد هم اعتیاد پیدا کرده. روزها را اگر جایی پیدا کند می‌گزراند و شبها برای استراحت و خواب به پارک بانوان میرود.

آینده‌ای نا‌معلوم و سیاه در انتظارش است، اما به قول خودش هرچه هست از خانه بهتر است.

 

گروه گزارش: حدیث زاهدی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha