• چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42256

در باراجین دریاچه نداریم/ از حق‌آبه باغستان استفاده نمی‌کنیم

در باراجین دریاچه نداریم/ از حق‌آبه باغستان استفاده نمی‌کنیم
مدیر منطقه نمونه گردشگری بوستان ملی باراجین گفت: برخی می‌گویند در منطقه باراجین دریاچه احداث می‌شود درحالی‌که این 13 نقطه مخزن برای جمع‌آوری آب است که طرح آن از سال 82 ارائه‌شده است و دریاچه‌ای ساخته نمی‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین،
داوود میراشه در جلسه شورای شهر قزوین که شب گذشته برگزار شد، تصریح کرد: یک‌زمانی در شهر قزوین همه خانه‌ها مشاعی بود ولی الان همه پایان‌کار دارند و دیگر به آب نیاز ندارند، خَرَف آباد، خیام، بلوار و سرتک زمین کشاورزی بودند که سهم آب داشتند اما حالا تخریب‌شده است.

وی افزود: برای منطقه باراجین نیز من 682 هزار مترمکعب سند آب‌دارم ولی یک هزار مترمکعب آن را هم استفاده نکردم، چون استخر نداشتم؛ طبق سند کاملاً قانونی مساحت اراضی 457 هکتار ناخالص است که بخش‌های 5503،5504 و 5505 دارای حق‌آبه است، ما از مرجع معتبر آب که همان آب منطقه‌ای است سند داریم.

مدیر منطقه نمونه گردشگری بوستان ملی باراجین اظهار کرد: ما دارای حق‌آبه هستیم اما آنچه مغفول مانده این است که در زمان آبیاری باغستان آب برنمی‌دارم و زمانی آب برمی‌دارم که باغستان به آب نیاز ندارد، زمان یخ‌آب زمستانی با توجه به شرایط جغرافیایی زمانی که باغستان از رودخانه آب بردارد ما آب برنمی‌داریم.

وی تأکید کرد: ما کنتور حجمی داریم، میزان و زمان برداشت آب توسط کنتور کنترل می‌شود؛ بااین‌حال 100 هزار مترمکعب آب از آب منطقه‌ای خریداری کردیم که برای این کار کنار اتوبوس‌رانی پمپاژ احداث کردیم که ازآنجا آب را به میدان جانبازان و سپس از کانال به سمت جاده مزار شهدا هدایت و درنهایت به استخر می‌ریزد، همچنین از استخر کنار مزار شهدا به استخر پشت دفتر من و ازآنجا نیز به استخر دیگری می‌ریزد.

میراشه یادآور شد: ما هم داریم از کانال آب برمی‌داریم و پول بپرداخت می‌کنیم درواقع مانند کشاورزان از جهاد کشاورزی آب خریدیم، علی‌رغم این‌که حق‌آبه داریم به باغستان کاری نداریم؛ از حق‌آبه شاید 20 تا 30 درصد استفاده می‌کنیم این در حالی است که اگر مخزن بزنیم آب جمع‌آوری می‌شود وقتی آب دارد از استان خارج می‌شود حق‌آبه را در مخازن می‌فرستیم که به‌صرفه است.

وی تأکید کرد: درخت‌هایی که ما در باراجین کاشتیم که نسبت به سایر درخت‌ها و درخت‌های داخل شهر مصرف آب کمتری دارد.

میراشه خاطرنشان کرد: همچنین با مجوز آب منطقه‌ای به‌منظور توسعه پایدار باراجین دو حلقه چاه برای باراجین خریداری کردیم که چاه اول در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای و چاه دوم زیر پل و زیرگذر قدس که به سیستم وصل است این نشان می‌دهد که ما از حق‌آبه به‌صورت کامل استفاده نکردیم.

وی یادآور شد: برخی رسانه‌ها می‌گویند در منطقه باراجین دریاچه احداث می‌شود درحالی‌که این 13 نقطه مخزن برای جمع‌آوری آب است که طرح آن از سال 82 ارائه‌شده است و از سال 84 کارهای سازه‌ای آن در دستور کار قرارگرفته است.

مدیر منطقه نمونه گردشگری بوستان ملی باراجین تأکید کرد: در طرح جامع پارک باراجین با توجه به توپوگرافی منطقه 13 چاله به‌منظور جمع‌آوری آب در نظر گرفته‌شده است که در حال حاضر سه استخر در حال طراحی و اجرا است.

وی بیان کرد: استخرهای دیگر در اراضی پارک نیست، برای این کار با یک شرکت مطرح قرارداد بستیم که می‌خواست سه استخر را طراحی کند اما با توجه به چاله‌های موجود گفتیم همان 13 نقطه را طراحی کنند که در حال حاضر سه استخر به‌صورت الزام انجام می‌شود.

میراشه خاطرنشان کرد: پارک باراجین 20 کیلومتر آسفالت داریم بنابراین بارندگی‌ها در این چاله‌ها جمع می‌شوند باید از این آب به‌صورت بهینه استفاده کنیم اما آب را هدر نمی‌دهیم وقتی آب از کانال می‌خریم یعنی آبیاری می‌کنیم و در فصل بارندگی این رواناب‌ها می‌آید به چاله‌ها بنابراین هدر رفت ندارد.

باراجین به باغستان لطمه نمی‌زند

حمید رحمانی، مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین نیز در ادامه این جلسه گفت: طبق طومار آبیاری از رودخانه ارنجک از چهاردهم دی‌ماه تا 50 روز بعد از عید آغاز می‌شود، در ارنجک دوره 40 هنگامه که همان 20 روز است را هم داریم و بعد از پنجاه بدر 40 هنگام است و بعد دیگر از رودخانه استفاده نمی‌شود.

وی افزود: 24 هنگام نیز نه روز است که تا هفدهم خرداد ادامه دارد بعدازآن باغستان دیگر به هیچ آبی نیاز ندارد و طی چند سال گذشته این نه روز هم نبوده است.

رحمانی بیان کرد: در این سال‌ها حداقل در حوزه باغ‌های باراجین کمبود آب نداشتیم، در این چند سال فقط یک سال به خاطر مشکلات پل ولایت برای جبران کسری از آب رودخانه گرفتیم تا کم‌آبی جبران شود.

وی تصریح کرد: آسیاب جوب 150 لیتر در ثانیه است؛ این آسیاب چهارم است که حدود ماسه‌شویی شاهوردی قرار دارد در موقع آب بود باز آسیاب جوب کار می‌کرد، این را هم به باغدارها می‌دهیم و شهرداری سوءاستفاده نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین یادآور شد: در این سال‌ها باغداری پیدا نمی‌کنیم که بگوید به خاطر پارک باراجین آب به باغ نرسیده است، گاهی اوقات به علت سرما آب یخ‌زده و در رودخانه آب نبوده است.

وی تأکید کرد: حتی گاهی در سال زراعی رودخانه باراجین به‌قدری آب داشتیم که یک دوره زودتر از چهاردهم دی شروع و به محلات که در طومار نیستند نیز آب دادیم، این را از کانال یا از آب‌هایی که زمین‌های درست شهرداری است دریافت می‌کنیم علاوه بر ما باراجین از کانال آب برداشت می‌کند.

رحمانی با اشاره به سیل اخیر تصریح کرد: در این سیل به‌قدری آب زیاد بود که برای کنترل آن به‌دنبال راهکار بودیم، همچنین در خصوص روستای ارنجک مشکلی وجود داشت که با استعلام آب منطقه‌ای مشخص شد که از ارنجک حق‌آبه ندارند؛ در پروژه جدید کمربندی این دسترسی را بستیم تا دیگر ازآنجا آب برندارند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha