• چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42363

مخالفت شورای شهر قزوین با راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی زنان در پارک‌ها

مخالفت شورای شهر قزوین با راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی زنان در پارک‌ها
اعضای شورای اسلامی شهر قزوین شب گذشته با پیشنهاد اختصاص فضا در بوستان‌های شهر برای راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی زنان که توسط استانداری به شورا ارائه‌شده بود، مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، در صحن علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته برگزار شد، درخواست اداره کل بانوان و خانواده استانداری قزوین مبنی بر ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی برای فروش محصولات زنان سرپرست خانوار در سه بوستان موردبررسی قرار گرفت که درنهایت با مخالفت اعضا شورا روبه‌رو شد.

سیده‌منیره قوامی رئیس کمیته بانوان شورای شهر قزوین با اشاره به ارائه این درخواست به کمیته بانوان، تصریح کرد: در این درخواست که از سوی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین مطرح‌شده به راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در پارک‌های سطح شهر اشاره‌ شده است.

وی افزود: این موضوع در کارگروهی در استانداری مطرح شد و درخواست راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی و سوغات در سه پارک ولیعصر، ملت و الغدیر با مجموع 60 غرفه به شهرداری ارائه‌شده است، طبق درخواست بنا است که این بازارچه برای فروش محصولات در اختیار بانوان سرپرست خانوار هنرمند قرار دهیم.

رئیس کمیته بانوان شورای شهر قزوین یادآور شد: درخواست را برای بررسی به معاونت خدمات شهری ارسال کردیم که طی جلسات متعدد نظر شهرداری به دلایل امنیتی و هزینه‌ای شکست طرح و مخالفت با آن بود، یکی از دلایل مخالفت با این طرح سرانه فضای تفرجگاهی در پارک‌های سطح شهر است که در حال حاضر ۱.۸ مترمربع است و اگر از این فضاها برای بازارچه صنایع‌دستی استفاده شود، فضای تفرجگاهی به حداقل می‌رسد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل مخالفت با طرح این است که اگر این بازارچه را به زنان سرپرست خانوار اختصاص دهیم در آینده درخواست‌های فراوانی از اقشار مختلف روبه‌رو می‌شویم، همچنین هزینه بالای اجاره غرفه‌ها از دیگر دلایل مخالفت است، پیمانکار برای اجازه 20 غرفه طی 10 روز مبلغ 12 میلیون تومان را اعلام کرده است که اگر برای سه پارک این غرفه‌ها نصب شود هزینه برآورد شده ۳۶ میلیون تومان است.

قوامی یادآور شد: تأمین امنیت این غرفه‌ها در طول شب نیز کار سختی است و وجود تنها یک کاور و نبود حصار محکم سبب می‌شود تا دغدغه ایجاد امنیت برای فروشندگان احساس شود، از طرفی شهرداری معتقد است در پارک صنایع‌دستی به فروش نمی‌رسد.

وی بیان کرد: به پیشنهاد شهرداری به‌جای احداث غرفه در پارک‌ها، زمینی از راه و شهرسازی دریافت و بازارچه دائمی برای بانوان تأسیس کنیم، درنهایت در کمیته بانوان تصویب شد که به‌صورت آزمایشی طی دو هفته مجموعاً 20 غرفه در سه پارک تأسیس کنیم و نتیجه آن را بررسی کنیم در صورت مثبت بودن نتیجه بازارچه را گسترش دهیم.

 
رئیس کمیته بانوان شورای شهر قزوین یادآور شد: یکی از دلایلی که محل دائمی نمایشگاه‌ها انتخاب نشد، هزینه‌دار بودن آن است پارک‌ها را می‌خواستیم رایگان بدهیم، قطعاً فضاهای تحت اختیار شهرداری می‌تواند با هزینه کمتری برای زنان به‌کارگیری شود.

با کلیات طرح مخالف هستم

مهدی عبدالرزاقی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در این خصوص گفت: موارد مطرح‌شده منطقی است چراکه فضای سبز ما محدود است و پارک‌ها محل فروش صنایع‌دستی نیستند، با توجه به گرمای هوا و استفاده جمعیت زیادی از فضای سبز اگر قسمتی را به بازارچه اختصاص دهیم بخشی از این فضای محدود را نیز از دست می‌دهیم.

وی یادآور شد: دست‌فروشان سطح شهر نیز سرپرست خانوار هستند و از ابتدای شورای شهر از مدیریت شهری خواهش کردیم ساماندهی صورت بگیرد، جمع‌آوری دست‌فروشان کارگشا نیست با توجه به تعداد دست‌فروشان ابتدا باید این افراد ساماندهی شوند و مکانی به آن‌ها اختصاص داده شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تأکید کرد: اگر قرار است مکانی از سوی مجموعه مدیریت شهری به بازارچه صنایع‌دستی اختصاص داده شود باید در قالب لایحه از سوی شهرداری مطرح شود و این نوع مطرح کردن چندان موردنظر کارکرد شورای شهر نیست.

وی اظهار کرد: مسئله دست‌فروشان را نیز باید جدی بگیریم و ساماندهی آن‌ها را در اولویت قرار دهیم تا سیما و منظر شهری مطلوب‌تر شود.

سطح کمیسیون‌های شورا از جایگاه خود تنزل پیداکرده است

فرج‌الله فصیحی رامندی رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شورای شهر قزوین در ادامه جلسه تصریح کرد: سطح کمیسیون‌های شورا از جایگاه خود تنزل پیداکرده است؛ رسیدگی به درخواست اشخاص، بررسی نامه افراد خاص، درخواست برگزاری کنسرت، برگزاری گروه تئاتر خیابانی جایگاه شورا نیست.

وی افزود: جایگاه واقعی کمیسیون بررسی طرح و لایحه است که در حال حاضر به تقاضاهای اشخاص تنزل پیداکرده است که درشأن شورا نیست؛ نامه‌هایی که برای اشخاص ارسال می‌شود باید به نهادهای مربوطه در شهرداری واگذارشده و پس از بررسی به‌صورت لایحه به شورا ارسال شود؛ اگر کمیسیون خودش بررسی کند در حد اجرا تنزل پیداکرده است.

فصیحی یادآور شد: تاکنون درخواست‌هایی که از مجموعه استانی به شورا رسیده به ضرر شورا بوده است، منوچهر حبیبی به‌عنوان معاون مالی استاندار چندی پیش از شورا خواسته بود که خیابان خیام به‌منظور کاهش ترافیک بسته شود و پس از مدتی مجدداً خواستند که خیابان را بازگشایی کنیم؛ بنابراین نمی‌توان به درخواست‌ها در صحن علنی شورا رسیدگی کرد و لازم است که برای بررسی و کارشناسی بهتر در قالب لایحه به آن‌ها توجه نمود.

وی تأکید کرد: نمایشگاه دائمی استان قزوین طی سال نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌کند که با استقبال فراوان روبه‌رو است، چه اشکالی دارد که ما بازارچه را در نمایشگاه برگزار کنیم چراکه امنیت تأمین است و غرفه‌ها و امکانات نیز وجود دارد و شهرداری بیشترین مالکیت را در آنجا دارد.

این عضو شورا یادآور شد: در طول سال چندین مرتبه می‌توان نمایشگاه را برگزار کنیم و فرصت مناسبی است.

بازارچه دولت‌خانه صفوی نمونه ناموفق بازارچه صنایع دستی است

احد چگینی رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین نیز در ادامه این جلسه گفت: پارک‌ها فضای تفرجگاهی است نه فضای درآمدی، ورود بازارچه صنایع‌دستی به پارک‌ها به لحاظ ماهیت اشتغال و اقتصادی بودن آن و نداشتن کاربری تفرجگاهی چندان مناسب نیست.

وی افزود: با راه‌اندازی این غرفه‌ها، دست‌فروشان دیگری ازجمله بلال فروشی در کنار این غرفه‌ها قرار می‌گیرند این موضوع کار اجراییات شهرداری را چندین برابر می‌کند، رسیدگی به زنان سرپرست خانوار امر مهمی است و باید موردتوجه قرار بگیرند اما فضای پارک‌ها جای مناسبی نیست.

رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شورای شهر قزوین یادآور شد: نمایشگاه بین‌الملل مکان مناسبی است، سهم شهرداری از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان ۴۰ درصد است، می‌توان از این سهم به بازارچه زنان اختصاص داد که لازم است در این خصوص یک مطالبه گری جدی از نمایشگاه‌ها پیگیری شود.

احد چگینی خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی استان در قبال مجموعه مدیریت شهری پاسخگو نیست و مجموعه‌ای که برای انتخاب مدیران عامل خود هیچ نظرخواهی از شورای شهر نمی‌گیرد، باید توسط شورای شهر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: تجربه ثابت کرده که اختصاص فضاهای سبز به بازارچه و نمایشگاه فروش محصولات صنایع‌دستی بعدها برای افراد حق و کسب و پیشه ایجاد می‌کند و قطعاً ساماندهی آن‌ها و پاسخگویی به مطالبات این افراد روی دوش مجموعه مدیریت شهری سنگینی خواهد بود.

این عضو شورا بیان کرد: بازارچه دولت‌خانه صفوی نمونه ناموفق است که در حال حاضر برای افراد حاضر در آنجا گویا حق ایجادشده است درحالی‌که به‌صورت غیرقانونی آنجا مستقر شدند بنابراین باید با دقت این کار را انجام دهیم اگر در فضای عمومی انجام شود دیگر نمی‌توانیم جمع کنیم.
 
پیاده راه سبزه‌میدان به بازارچه اختصاص داده شود

مهدیه‌السادات قافله‌باشی دیگر عضو شورای شهر قزوین یادآور شد: یکی از مسائل نگران‌کننده مشکل اشتغال زنان خودسرپرست است که در قالب اقتصاد خرد مطرح می‌شود، محصولات دست‌ساز که توسط زنان بی‌سرپرست ساخته می‌شود و بازار فروش ندارند در این بازارچه به‌صورت موقت به فروش برسد.

وی خاطرنشان کرد: علت برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و بازارچه‌هایی نبود بازار فروش است که در این مورد با توجه به موقتی بودن آن، زمان به‌قدری نیست که بتواند زمینه اشتغال زنان را فراهم کند، پیاده راه سبزه‌میدان مکان‌هایی دائمی به‌منظور فروش صنایع‌دستی زنان اختصاص دهیم و این موضوع بهتر می‌تواند به مطالبات این قشر پاسخ دهد.

این عضو شورا بیان کرد: در این طرح قرار نیست مکانی در اختیار افراد قرار بگیرد و تجربه این‌چنین درگذشته داشتیم که با موفقیت روبه‌رو بوده است.

حمایت از مردم وظیفه شوراست

سعید دقیقی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قزوین نیز تصریح کرد: شأن شورا بالاست اما باید مسائل اجتماعی و اقتصادی را بررسی کنیم، بررسی مشکلات مردم که هرروز با آن درگیر هستند درشان شورا است باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی افزود: تجربه نشان داده که هرگاه یک دست‌فروش با اقتصاد بد روبرو می‌شود، منازل خودشان را فروخته و چادرنشینی کرده و این موضوع مجدد برای مجموعه مدیریت شهری دغدغه ایجاد می‌کند، هر ارگانی که متولی است باید کمک کند.

دقیقی تأکید کرد: بنابراین به نظرم اگر مکانی دائمی و مجزا مانند زیر پل امام رضا (ع) یا غیره را برای آن‌ها تعبیه کنیم، قطعاً علاوه بر پاسخ مناسب به مطالبات دست‌فروشان، به حفظشان و جایگاه شورا نیز کمک کرده‌ایم.

حکمت‌الله داوودی، رئیس شورای شهر قزوین نیز در این جلسه گفت: این درخواست بهتر است به کمیسیون خدمات شهرداری بازگشته و مکان‌یابی صورت بگیرد، اعضای شورای شهر نیز موافقت کردند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha