• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42509
  • خبرنگار : 50059

فعالیت ۱۳۵ سازمان مردم‌نهاد در استان/ جهاد دانشگاهی قزوین به‌دنبال اجرای طرح بایدها و نبایدهاست

فعالیت ۱۳۵ سازمان مردم‌نهاد در استان/ جهاد دانشگاهی قزوین به‌دنبال اجرای طرح بایدها و نبایدهاست
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: به دنبال ایجاد شغل پایدار برای بانوان سرپرست خانوار و بانوان ‌بد سرپرست هستیم ازاین‌رو طرح «بایدها و ‌نبایدهای کسب‌وکار ویژه بانوان سرپرست خانوار» با مشارکت جهاد دانشگاهی استان قزوین در حال انجام است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، نشست خبری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، به‌منظور تبیين سیاست‌ها و ارائه عملکرد این حوزه با حضور خبرنگاران در سالن جلسات باقرالعلوم ساختمان مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

صدیقه ربیعی در این نشست با بیان اینکه سیاست‌ها و‌ راهبردهای سال ۹۸ در حوزه بانوان در مدت ۶ ماه حضور وی در مسئولیت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تدوین و آماده شده است، اظهار کرد: ۴ هدف عمده شامل تقویت و تحکیم بنیان خانواده و ارتقاء سطح سلامت آن‌ها، توسعه مشارکت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان، راهبری، هدایت و پایش عملکرد مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها در سطح شهرستان‌های تابعه و ارتقاء سطح سواد و دانش بانوان و خانواده در سیاست‌گذاری‌های حوزه بانوان مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه‌هایی در این راستا تدوین شده تا با همکاری بخش‌های دیگر بتوانیم زمینه ارائه آموزش و پژوهش‌های لازم با نگاه عدالت جنسیتی، هماهنگ‌سازی و تسهیل سازی مرتبط با اشتغال و کارآفرینی، تعیین خط مش‌ها و‌ هماهنگی در اجرای امور توسط مشاوران حوزه بانوان در فرمانداری‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: طبق تصمیم گرفته‌شده و ‌در راستای حمایت بیشتر از بانوان، اولویت دریافت تسهیلات در نظر گرفته‌شده حوزه مشاغل خانگی به حوزه کارآفرینی بانوان اختصاص یافته که در صورت عدم استفاده بانوان این فرصت برای آقایان در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه عفاف و حیای درونی مقدم بر حجاب ظاهری است، عنوان کرد: حیا و عفت مختص مردان و‌ بانوان است و اگر خواهان جامعه سالم هستیم باید انسان‌های عفیف پرورش دهیم تا مقوله حجاب و عفاف در سنین پایین نهادینه شود.

22 دستگاه اجرایی در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند

این مسئول ادامه داد: باید روی فرهنگ و بینش افراد کار شود که در این صورت خروجی این فعالیت‌ها در حجاب ظاهری آن‌ها نمود پیدا خواهد کرد در این راستا می‌توان با معرفی الگوهای موفقی که با حجاب کامل به آن در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده‌اند، زمینه تأثیرگذاری بر اقشار مختلف را ایجاد کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: مصوبه ۴۲۷ توسط شورای عالی فرهنگی مصوب شده که در آن ۲۲ دستگاه اجرایی دستگاهی که در حوزه عفاف و‌ حجاب باید فعالیت کنند را معرفی می‌کند.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در دهه کرامت و هفته عفاف و‌ حجاب بیان کرد: در طول این ایام فعالیت‌های مختلفی برگزار شد که برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، ارائه خدمات تفریحی، برگزاری مسابقات مختلف، برنامه‌های آموزشی و‌ بازدید، کارگاه های آموزشی، تجلیل از نفرات برتر در حوزه‌های مختلف و برگزاری جلسات بین دستگاهی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

این مسئول اضافه کرد: برگزاری نشست‌های شهرستانی در راستای نظارت بر فعالیت‌های صورت گرفته در شهرستان‌ها در حوزه عفاف و‌ حجاب، تشکیل اتاق فکر حول محور اشتغال و ‌کارآفرینی و اتاق فکر در حوزه فرهنگی و اجتماعی، اتاق فکر در حوزه سلامت، برنامه ریزی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در حوزه شهرستان‌ها، افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق با رویکرد توانمندسازی در حوزه‌های مختلف و احصاء راهکارها در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی چون خودکشی، طلاق و اعتیاد از جمله مواردی است که در این مدت پیگیری شده است.

افزایش سرطان در البرز به خاطر وجود پساب‌های صنعتی

وی با اعلام اینکه در دو شهرستان قزوین و ‌البرز مشکلات حوزه آلودگی آب جدی است، دارد، عنوان کرد: وجود پساب‌های صنعتی تأثیرات مخربی را بر سلامت همه به‌ویژه بانوان به همراه دارد و ‌در بررسی‌های صورت گرفته شاهد افزایش سرطان در این مناطق به دلیل استفاده از پساب صنعتی هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اعلام اینکه در مجموع ۱۳۵ سازمان مردم‌نهاد در استان فعالیت دارد که مجوز خود را از سازمان‌های بهزیستی، ورزش و ‌جوانان و استانداری دریافت کرده‌اند، گفت: در این میان ۱۰ تشکل مردم‌نهاد به‌صورت تخصصی در حوزه بانوان در حال فعالیت هستند که بی‌شک تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه بانوان موجب افزایش مشارکت مدنی آن‌ها می‌شود.

این مسئول با اشاره به‌ضرورت داشتن بازارچه‌های دائمی ویژه بانوان بیان کرد: در حال حاضر در حال بررسی ۲ مرکز جهت راه‌اندازی بازارچه دائمی ویژه بانوان هستیم تا در صورت وجود شرایط لازم این مهم انجام شود.

ربیعی اعلام کرد: به دنبال ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان سرپرست خانوار و بانوان ‌بد سرپرست و ‌دسترسی به بازارهای فروش برای آن‌ها به‌ویژه در مناطق کم برخوردار هستیم ازاین‌رو طرح «بایدها و ‌نبایدهای کسب‌وکار ویژه بانوان سرپرست خانوار» در حوزه کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی آنان در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این طرح که با مشارکت جهاد دانشگاهی استان قزوین در حال انجام است به دنبال آموزش فنون بازاریابی و ‌برندسازی به بانوان هستیم تا بتوانند با دریافت اطلاعات لازم در مسیر اشتغال پایدار قدم بردارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود: در حال حاضر 132 بانوی سرپرست خانوار تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و‌ طی تفاهم‌نامه منعقد شده با جهاد دانشگاهی استان تلاش می‌کنیم تا زمینه اشتغال پایدار و افزایش توانمندی‌ها را برای بانوان تحت پوشش این طرح فراهم کنیم.

فضای مجازی نباید افسارگسیخته به حال خود رها شود

وی عنوان کرد: فضای مجازی بالاترین اثرگذاری را در تغییر رویکرد زندگی افراد به همراه دارد و نباید به صورت افسارگسیخته به حال خود رها شود از این  رو با مدیریت صحیح فضای مجازی می‌تواند ظرفیت بسیاری را برای ما ایجاد کند.

این مسئول با اشاره به‌ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه ازدواج بهنگام تصریح کرد: طرح تبیین نقش ازدواج بهنگام در ۶۲ منطقه استان توسط یکی از تشکل‌های سازمان مردم‌نهاد در حال انجام است که طی آن در حوزه‌های مختلف بهداشتی، روانشناسی، حقوقی و ‌اجتماعی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ کاهش طلاق را در سطح استان داشتیم که ضرورت دارد برای ادامه این‌روند در سال 98 فعالیت‌ها و بسترهای لازم فراهم بیاید.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha