• چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42684

ایسنا بررسی می‌کند؛

سرپوش گذاشتن روی «کانال آب بلوار مدرس» قزوین درست یا غلط؟

سرپوش گذاشتن روی «کانال آب بلوار مدرس» قزوین درست یا غلط؟
چندی است موضوع سرپوش گذاشتن روی «کانال آب بلوار مدرس» قزوین در فضای مجازی مطرح شده است؛ این کانال را می‌توان کانالی مادر دانست که تخلیه آب چند خیابان را بر عهده دارد؛ با توجه به سیل اخیر از مدیران شهری انتظار می‌رود برای بررسی پروژه‌هایی از این دست زمان بیشتری بگذارند و درست‌ترین تصمیم را اتخاذ کنند قبل از اینکه کار از کار بگذرد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، از میان خیابان بلوار مدرس به سمت پل طالقانی کانال آبی می‌گذرد که درختانی سرسبز در اطراف آن قد علم کرده‌اند، شاید بتوان این خیابان را یکی از زیباترین خیابان‌های شهر قزوین دانست که در برابر تحولات شهری ایستادگی کرده است، اما گویا این خیابان نیز از گزند مسئولان در امان نمانده و شهرداری قصد دارد طی پروژه‌ای این کانال را سرپوشیده کند.

کیومرث فدائی‌‍فر، مدیر منطقه دو شهرداری قزوین در این خصوص می‌گوید: یکی از پروژه‌های ما سرپوشیده کردن کانال خیابان بلوار است که در امتداد بلوار جنوبی از مسجد محمد رسول‌الله به سمت پارک ملت اجرایی می‌شود، این کانال درگذشته از این مسیر عبور می‌کرد که کانال آن قسمت هم سرپوشیده شده است.

وی ادامه می‌دهد: سرپوشیده شدن کانال به درختان لطمه‌ای نمی‌زند و درختان حفظ می‌شود، بین درختان و حاشیه فضای سبز موجود مبلمان شهری قرار داده می‌شود و نورپردازی صورت می‌گیرد که به زیباسازی شهر کمک می‌کند.

مدیر منطقه دو شهرداری قزوین اظهار کرد: بوی نامطبوع و خطر کانال آب ازجمله معضلاتی است که سبب شد این طرح اجرایی شود، در این طرح دبی آب مشکلی ندارد چراکه دیوارکشی را کمتر نمی‌کنیم و کانال در وضع موجود باقی می‌ماند.

وی عنوان کرد: بنابراین در بحث دریچه و ورود آب مشکلی ندارد، آب رودخانه از بالادست به کانال هدایت می‌شود و در فاصله‌های مشخصی هرچند متر دریچه آب سطحی داریم و اطمینان می‌دهیم در خصوص آب سطحی به مشکل برنمی‌خوریم.

فدایی‌فر تأکید کرد: پروژه‌ها بر اساس طرحی که سازمان طراحی به ما داده است اجرایی می‌شود و هم‌اکنون اجرای پروژه بااعتبار 450 میلیون تومان آغازشده است و تا پایان شهریور به پایان می‌رسد؛ در این طرح معاونت حمل‌ونقل، ترافیک، پسماند و زیباسازی نظرات تخصصی خود را ارائه داده‌اند و با توجه به اینکه قرار است این مکان به مبلمان شهری تغییر پیدا کند موارد لازم ازجمله وجود سرعت گاه موردبررسی قرارگرفته است.

سرپوش گذاشتن روی کانال، بدون افزایش ظرفیت اشتباه است

به گزارش ایسنا، اگرچه شهر درحال‌توسعه است و به‌تبع آن پروژه‌های جدیدی در سطح شهر اجرا می‌شود، اما در اجرای هر پروژه علاوه بر در نظر گرفتن معیارهای شهرسازی و معماری مباحث هیدرولیکی شهر نیز باید موردتوجه قرارگرفته شود، با توجه به اینکه آب‌های سطحی چند منطقه به کانال بلوار سرریز می‌شود و به‌نوعی این کانال می‌تواند مسیل باشد، اگر شاخصه‌های لازم ازجمله ظرفیت موردنیاز در طرح دیده نشود با افزایش بارندگی‌ها مشکلاتی از قبیل سیل رخ می‌دهد.

حامد مازندرانی‌زاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) دارای دکتری منابع آب که در پروژه‌های مختلف آب‌های سطحی به‌عنوان مشاور شهرداری ورود کرده است، در این خصوص می‌گوید: قرار گرفتن کانال آب در این بخش شهر متناسب با گسترش بافت قدیمی بوده است، طی تاریخ خیابان‌های بلوار مدرس، خیام، فردوسی که دارای درخت بودند به‌جز خیابان نادری گسترش‌یافته و تخلیه آب آن‌ها از این نقطه عبور می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط موجود منطقی است که ظرفیت کانال افزایش پیدا کند که شاخصه‌های آن نیز مشخص است، سال 91 شهرداری قزوین مطالعاتی در خصوص طرح بلوار انجام داد که من مشاور طرح بودم اما در آن زمان صرفاً افزایش ظرفیت کانال مطرح بود.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یادآور می‌شود: سرپوش گذاشتن روی کانال اشکالی ندارد اما همزمان باید افزایش ظرفیت نیز صورت بگیرد و طرح به‌صورت کامل بررسی شود، به لحاظ هیدرولیکی افزایش ظرفیت دارای اهمیت است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.

وی تصریح می‌کند: حدود سال 87 سیلی رخ داد که فردی در این کانال جان خود را از دست داد، این نشان می‌دهد که ظرفیت کانال پاسخگو نیست و باید افزایش پیدا کند، اگر افزایش ظرفیت پیدا کند خوب است اما صرف گذاشتن سرپوش درست نیست، ممکن است عرض کانال افزایش پیدا کند که درست است و مطمئناً ازنظر سازه‌ای اتفاقی نمی‌افتد و در سیل و بارندگی گذاشتن سرپوش مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مازندرانی‌زاده بیان کرد: سراغ ایده‌های جدید رفتن ایرادی ندارد اما باید تلفیقی بین فضاها و کاربری خاص هیدرولیکی ایجاد و خدمات شهری ارائه شود؛ ایده جدید خوب است اما طراحی و نحوه اجرای آن دارای اهمیت است و کاربری هیدرولیکی و اصل موضوع که کانال برای چه چیز به وجود آمده است باید موردتوجه قرار بگیرد.

اجرای این طرح قطعی نیست و نیاز به کارشناسی دارد

سعید دقیقی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این خصوص می‌گوید: خیابان بلوار به دو قسمت تبدیل‌شده است در بخشی از آن کانال آب پوشیده شده است و با شهردار سابق رایزنی شده بود که بخش دیگر این کانال نیز پوشیده شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به خطراتی که برای افرادی که با ماشین عبور می‌کنند و حتی افرادی که به دلایل ناآشنایی با خیابان دچار حوادثی شدند و در مواردی نیز سقوط به داخل کانال آب داشتیم که دچار شکستگی شدند برای جلوگیری از این اتفاق‌ها تصمیم گرفتیم که سرپوشی برای کانال بگذاریم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین اظهار می‌کند: خیابان بلوار با توجه به اینکه درختان زیبا و کهن‌سالی دارد برای این کار به‌صورت دال گذاری سرپوشی برای کانال قرار می‌دهیم و مسیر عبوری بین درختان ایجاد کنیم که فضایی برای پیاده‌روی و نشیمن‌گاه ایجاد می‌شود و نورپردازی و زیباسازی نیز موردتوجه قرارگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: کانال در زیر دال‌گذاری به همین صورت باقی می‌ماند و تدابیری انجام‌شده است که با شرایطی آب را در فصل بارش بتواند عبور کند و به رودخانه پایین‌دست انتقال دهد، یکسری مشکلات نیز ممکن است ایجاد شود و در فصل بارش‌های زیاد باعث ماندگی آب و وجود حیوانات زیاد شود.

دقیقی بیان می‌کند: این طرح در حال بررسی است، در فضای مجازی قطع درختان و موارد این‌چنینی مطرح می‌شود درحالی‌که توسعه فضای سبز برای ما دارای اهمیت است، درختان کهن‌سال خیابان بلوار به‌هیچ‌وجه قطع نمی‌شوند.

وی اظهار می‌کند: مورد مشابه این پروژه را می‌توان در خیابان چهارباغ اصفهان مشاهده کرد که با چنین تفکری ایجادشده است، از طرفی اگر این سرپوش گذاشته شود خطر عبور عابر از عرض خیابان و تصادف نیز موردبررسی قرارگرفته است.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین تأکید می‌کند: در حال حاضر بخشی از کانال دارای حفاظ است و بخشی دیگر حفاظ ندارد، ما در این طرح دو نگاه‌داریم اگر قرار باشد کانال حفظ شود باید امنیت را بالا ببریم و در همین حالت با آب‌نماها و نورپردازی مسیر را جذاب کرد اما در نگاه دوم نیاز به بررسی دارد و جلسات مختلفی برگزارشده است و هنوز طرح اجرایی نشده است.

وی عنوان کرد: اگر سرپوش گذاشته شود طبق کارشناسی صورت گرفته در بخشی از کانال لوله‌گذاری کنیم و بخشی از آب که سرریز می‌شود هدایت شود تا شاهد سیل نباشیم، افزایش ظرفیت کانال نیز نیاز به نظر کارشناسی آب منطقه‌ای دارد و شهرداری نمی‌تواند نظر تخصصی بدهد.

دقیقی بیان کرد: این طرح هنوز اجرانشده است و بعد از بررسی‌های کارشناسی تصمیم درست گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا در حالی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین موضوع بررسی‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری درست را مطرح می‌کند که فدایی‌فر در مصاحبه ایسنا می‌گوید هم‌اکنون اجرای پروژه بااعتبار 450 میلیون تومان آغازشده است و تا پایان شهریور به پایان می‌رسد.

الگوبرداری نامناسب از شهرهای دیگر بافت محلی را تخریب می‌کند

به گزارش ایسنا، تصمیمات شهری و استفاده از شهرسازی و معماری به‌عنوان اولین نمود فرهنگی و هویت هر سرزمین، باید بافرهنگ، بوم، نیازهای اجتماعی و شرایط محیطی آن سرزمین هماهنگ باشد، امروزه با رعایت نکردن شهرسازی بومی و غالب شدن فردگرایی و خودمحوری (سلیقه شخصی) در معماری، هویت شهری ما دچار بحران شده‌ است و این بحران هر چه می‌گذرد گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

محمدحسن سلیمانی قزوین پژوه نیز در این خصوص می‌گوید: به نظر می‌آید این کار برداشت ناقصی از بلوار کشاورز تهران باشد، نمونه این کار را در بلوار کشاورز تهران داریم با این تفاوت که بلوار کشاورز عریض‌تر است، رودی که در تهران جاری بود از سد کرج می‌آمد و عریض‌تر بود اما آن را کوچک کردند و سرپوش نگذاشتند و خیابان هم باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه اجرای پیاده راه سبزه‌میدان نیز برداشت غیردقیقی از طرح سبزه‌میدان رشت بود، تأکید می‌کند: در طرح پیاده راه نیز بخشی از شهر رها شده است و کارکرد مؤثری ندارد و به گفته یکی از اعضای شورای شهر قزوین برای اینکه در پیاده راه سبزه‌میدان کارکردی ایجاد شود کلی هزینه می‌کنند و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کنند.

سلیمانی بیان می‌کند: کانال آب بلوار و پیاده راه سبزه‌میدان درواقع الگوبرداری از شهرهای دیگر بدون مطالعه دقیق از بافت محلی است، درواقع می‌توان گفت در این پروژه‌ها هویت شهر موردتوجه قرار نگرفته است، اما باید دید شهرداری با چه رویکردی این پروژه را اجرایی می‌کند.

وی عنوان می‌کند: به‌عنوان فردی که روزانه چند بار از این مسیر می‌گذرم تأکید می‌کنم این کانال به‌هیچ‌وجه بوی ماندگی آب و مشکل اساسی ندارد، این کانال در چند فصل آبی ندارد و این وظیفه شهرداری است که لایروبی و نظافت انجام دهد؛ این درست نیست که صورت‌مسئله را پاک کنند و به خاطر بوی نامطبوعی که به حتم می‌گویم استشمام نمی‌شود، روی کانال سرپوش بگذارند.

این قزوین پژوه بیان می‌کند: خیابان بلوار یکی از خیابان‌های حساب‌شده و زیبای شهر قزوین است، این خیابان خوش‌منظرترین و اصولی‌ترین خیابان ما در قزوین است که باید حفظ شود، اجرای این طرح منظر عمومی و سیمای شهری را به هم می‌زند و فرم ناصحیحی ایجاد می‌کند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که در کنار کانال آب بلوار مدرس پارک چند هکتاری ملت قرار دارد، ایجاد مبلمان شهری در این قسمت از شهر چه توجیهی دارد؟ افراد می‌توانند از مبلمان موجود در پارک استفاده کنند، می‌توان گفت این طرح‌ها مطالعه نشده است و بیشتر سبب حیف‌ومیل بیت‌المال می‌شود و دارای تأثیرات مخرب بر سیمای شهری است.

به گزارش ایسنا، اگرچه ایده‌های جدید برای هر شهر ضروری است اما برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی همه جوانب یک طرح باید موردتوجه قرار بگیرد، برخی از پروژه‌های شهری با هزینه‌های گزافی اجرایی می‌شوند و بعد از اتمام پروژه نواقص آن دیده می‌شود از مسئولان انتظار می‌رود قبل از اینکه دیر شود تدبیری بیندیشند.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha