• یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42808

«آبستراکسیون» و «پایان باز» انتخابات کمیسیون‌های شورای شهر قزوین

«آبستراکسیون» و «پایان باز» انتخابات کمیسیون‌های شورای شهر قزوین
جلسه انتخابات کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر قزوین با اختلاف اعضا و ترک 4 عضو شورا به آبستراکسیون رسید.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، علی‌رغم اینکه اعضای شورای شهر قزوین در آغاز سومین سال پنجمین دوره شورای شهر قزوین، طی سه جلسه به‌صورت غیرعلنی به انتخاب هیئت‌رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها پرداخته بودند، چهارمین جلسه به‌صورت علنی و با حضور خبرنگاران با دستور کار بررسی نامه‌های واصله و مصوبات کمیسیون‌های تخصصی شورا، انتخابات کمیسیون‌های تخصصی شورا و سایر موارد عنداللزوم برگزار شد.

یک ربع از زمان آغاز جلسه گذشته بود و جز زهرا یوسفی کسی در صحن حاضر نبود؛ اما باگذشت زمان اعضا یکی‌یکی وارد شدند و جلسه با سخنانی از داوودی رئیس شورای شهر آغاز شد؛ علی‌رغم اینکه جلسه مربوط به انتخابات کمیسیون‌های تخصصی بود اما لیستی از اعضای کمیسیون‌ها که پیش‌ازاین انتخاب‌شده بود بر روی مانیتور ظاهر شد.

کمیسیون املاک و مستغلات: چگینی، عبدالرزاقی، قوامی، دقیقی، حق‌شناس

کمیسیون مالی و اقتصادی: فصیحی، حق‌شناس، قوامی، چگینی، قافله‌باشی

کمیسیون برنامه‌ریزی: چگینی

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی: قافله‌باشی، دقیقی، یوسفی، عبدالرزاقی


کمیسیون حقوقی، بازرسی و نظارت: حق‌شناس، فصیحی، چگینی، قوامی، داوودی

کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری: قوامی، فصیحی، یوسفی، حق‌شناس، قافله‌باشی، عبدالرزاقی، دقیقی

کمیسیون‌هایی که بارنگ سبز نوشته‌شده بود نشان می‌داد که اعضای این کمیسیون‌ها انتخاب‌شده و تنها دو کمیسیون املاک و مستغلات، محیط‌زیست و خدمات شهری بلاتکلیف است و برخی اعضا اصرار داشتند این دو کمیسیون نیازی به رأی‌گیری و تغییر ندارد؛ عده‌ای معتقد بودند که باید این کمیسیون انتخابات داشته باشد و عده‌ای دیگر نیز بر عدم‌تغییر پافشاری می‌کردند.

کمیسیون خدمات شهری بدون تغییر بماند

احد چگینی عضو شورای شهر قزوین که پیش‌ازاین ریاست کمیسیون املاک و مستغلات را بر عهده داشت بابیان اینکه من همچنان معتقد هستم آن دسته از کمیسیون‌های که پنج نفره هستند نیاز به رأی‌گیری ندارد، تأکید کرد: آن دسته که عددشان به پنج نرسیده رأی‌گیری انجام شود؛ به‌جز کمیسیون خدمات شهری که با توجه به تلاش‌های خانم قوامی بهتر است به همان وضعیت باقی بماند تا فعالیت‌های مستمر نتیجه‌بخش باشد.

فرج‌الله فصیحی نیز بیان کرد: طبق روال معمول اگر نفرات بیشتر باشد باید انتخابات انجام شود، اما حالا که جلسه علنی برگزار می‌شود به‌عنوان عضو شورا می‌خواهم بر مبنای اصول صحیح، مقررات، اخلاق و تفاهم همکاری داشته باشیم که در شرایط فعلی عملیاتی نیست.

انتخابات شورا بازی سیاسی نیست

سعید دقیقی تصریح کرد: در دو سال گذشته در کمیسیون عمران و شهرسازی فعالیت داشتم و در این سال تمایل داشتم که در کمیسیون دیگری خدمت کنم، در شورا تصمیم یک‌جانبه صورت نمی‌گیرد، در هر کمیسیون با حداکثر آرا تصمیم‌گیری می‌شود و امسال نیز تمایل دارم کمیسیون دیگر را تجربه کنم.

وی اظهار کرد: انتخابات هر جا بازی خودش را دارد، برای همین در انتخابات هیئت رئیسه نیز آقای فصیحی به آقای عبدالرزاقی زنگ می‌زند و به دنبال این است که عبدالرزاقی را به‌عنوان رئیس شورا انتخاب کند، اما عبدالرزاقی کاندیدا نمی‌شود و فصیحی به عبدالرزاقی به‌عنوان نایب‌رئیسی رأی می‌دهد که این خودش بازی سیاسی فصیحی است.

این عضو شورا تأکید کرد: از طرفی سخنگوی شورای شهر باید بیانات مجموع شورا را به رسانه‌ها بگوید نه اینکه در مقام سخنگوی شورا بگوید من مخالف این انتخابات هستم؛ سخنگو مدیر تصمیم‌های شورا است باید به این موضوع توجه شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته من کاندیدای کمیسیون املاک بودم و با توجه به اینکه اکثریت شورا به من رأی نمی‌دادند به فصیحی و حق‌شناس گفتم که از من حمایت کنند، اگرچه درنهایت اکثریت به من رأی ندادند و فردی مستقل رأی آورد، من احترام گذاشتم، این نشان می‌دهد که مصوبات و تصمیمات ما سیاسی نیست.

کمیسیون‌های سوسکی را به اقلیت دادید!

فرج‌الله فصیحی رامندی بابیان اینکه من به‌عنوان اقلیت متهم به بزرگنمایی شدم، تصریح کرد: ما برمبنای یک اصول و قاعده مستمر و قانونمند پیش نمی‌رویم؛ بزرگنمایی صورت نگرفته است من به‌عنوان یک عضو شورا که رأی نافذی ندارم می‌توانم بگویم من در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنم و هر تصمیمی که اکثریت می‌گیرد اطاعت می‌کنم.

وی افزود: من نمی‌گویم که بازی وجود دارد اما احساس می‌کنم که رویه صحیح انتخابات وجود ندارد، اگر دو سال گذشته وضعیت سلامتی در شورا وجود داشته به دلیل عزت‌نفس ما بوده است، شما در دو سال گذشته تصمیم گرفتید که کمیسیون‌ها را بچینید و گفتید «یک کمیسیون سوسکی هم بدهیم به اقلیت شورا» مگر این حرف شما نبوده است؟

این عضو شورا با اشاره به انتخاب هیئت رئیسه سال سوم خاطرنشان کرد: من با عبدالرزاقی تماس گرفتم و سؤال کردم که کاندیدا هستید ما به شما رأی بدهیم؟ درنهایت ازنظر من تنها گزینه صالح برای ریاست شورا آقای داوودی است.

فصیحی بیان کرد: من کاندیدای مجلس نیستم و برنامه‌ای ندارم، دو سال از شورا نیز باقی‌مانده است بنابراین صحبت‌های من بی‌غرض است قبلاً هم گفتم نمی‌خواهم در جریان شما شریک شوم، شما تصمیم بگیرید و کمیسیون‌ها نخودی و سوسکی را به من دهید هم گلایه‌ای ندارم؛ هیچ حساسیتی برای انتخاب رئیس کمیسیون ندارم اما در جریانی که احساس می‌کنم رعایت اخلاق نشده وارد نمی‌شوم.

جریان حداکثری شورا دارای اختلاف است

محسن حق‌شناس دیگر عضو شورای شهر قزوین اظهار کرد: ما با تضارب آرا مشکلی نداریم، ازآنجایی‌که اختلافی درون جریان حداکثری شورا برای تصدی مسئولیت کمیسیون املاک و خدمات شهری وجود دارد، به‌عنوان عضو شورا نمی‌خواهم در این اختلاف هیچ سهمی داشته باشم.

وی تأکید کرد: در این انتخابات از صحن خارج می‌شوم و تصمیم نهایی شورا برایم قابل‌احترام است، من هیچ نقشی بازی نمی‌کنم چون میدانم اکثریت با برنامه‌ای این کمیسیون‌ها را نگه‌داشته است و برای انتخابات خارج می‌شوم و هر تصمیمی که گرفتند احترام می‌گذارم.

این عضو شورا تأکید کرد: مخالف و موافق رأی‌گیری نیستم و نمی‌خواهم در زمین شما بازی کنم، نمی‌شود شما جلوی این‌همه چشم بگویید اختلافی نیست و توقع داشته باشید که در زمین شما بازی کنیم، اختلافات داخلی به ضرر مردم است نباید دود آتش اختلاف به چشم مردم برود.

وی عنوان کرد: من خودم را کنار می‌کشم شما هر کاری می‌کنید قبول داریم؛ اما در این جریان بازی نمی‌کنم اگر توانستید اختلاف داخلی را حل کنید؛ در سه جلسه بعد از سال سوم هنوز کمیسیون‌ها را نچیدیم، باید شهر را بدون اختلاف پیش ببریم.

تاکنون 4 مدیر اصلاح‌طلب وارد شهرداری شدند

مهدی عبدالرزاقی نایب‌رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: وجود اختلاف، بازی و تضارب‌آرا هر چه که نامش را می‌گذارید در پارلمان‌ها طبیعی است و باعث بالندگی مجموعه می‌شود، این‌که فردی از کمیسیون برود جای دیگر عنوانش بازی نیست، در دوره چهارم شورا نیز جناح اکثریت این فضا را داشتند و هرکدام دوست داشتند در کمیسیون‌های مختلف باشند و این قشنگ نیست بگوییم تصمیم‌ها گرفته‌شده و بازی است.

وی تأکید کرد: قطعاً وقتی با لیست سیاسی وارد مجموعه‌ای می‌شویم برنامه‌ای برای آن داریم که اسمش بازی نیست بلکه برنامه محوری است ما هدف‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داریم؛ در این کمیسیون‌ها نیز فرقی نمی‌کند چه کسی رأی بیاورد ما نه نفر نمایندگان مردم هستیم و باید تلاش مضاعف کنیم تا اولویت ما مردم باشد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در شورای چهارم در ابتدای سال سوم جناح اکثریت اصولگرا بر آتش تفرقه دمیدند و دو کاندیدا معرفی کردند بااین‌حال هیچ‌کدام از اعضا اعلام نکردند که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: در همان دوره تعداد اعضای داوطلب در کمیسیون فرهنگی بیشتر از پنج نفر بود، شما رأی‌گیری کردید که آیا افراد موافق رأی‌گیری هستند و سپس رأی‌گیری انجام شد و کسی نگفت این بی‌اخلاقی است؛ امروز اقلیت و اکثریت را مطرح می‌کنید.

عبدالرزاقی عنوان کرد: از ابتدای شورا ما شش نفر بودیم و تاکنون صرفاً چهار مدیر از جناح ما داخل شهرداری آمده است باقی مدیران سابق هستند، در شورای دوم روزی که اصولگرایان آمدند اکثر مدیران را تغییر دادند؛ اما ما نگاه سیاسی نداریم و شایسته‌سالاری و توانمندی را هدف قرار دادیم.

تأخیر در انتخابات کمیسیون به‌منظور فروکش عصبانیت است

زهرا یوسفی نیز تأکید کرد: بزرگنمایی کردن این مسائل کوچک چه هدفی را دنبال می‌کند؟ طبیعی است که کار شورا این است که نظرات مطرح و رأی‌گیری شود همان اتفاقی که در دو سال گذشته رخ داد؛ ما می‌توانستیم این انتخابات را چهار ساله برگزار کنیم اما گفتیم هرسال تکرار شود.

وی افزود: برای اکثریت شورا اختلافی وجود ندارد و اقلیت به دنبال بزرگنمایی این اختلافات نباشند، اختلاف در قالب برخی نظرات وجود دارد که طبیعی است؛ شما وقتی وارد شدید، می‌دانستند یک لیست شش نفره در شورا وجود دارد که در رأی‌گیری‌ها رأی اکثریت را خواهند داشت اما ما وارد فضای سیاسی نشدیم و فضای همدلی و همکاری را حفظ کردیم.

این عضو شورا بیان کرد: دود اختلاف ما به چشم مردم نمی‌رسد، ما اکثریت داریم اگرچه یکی از اعضای ما اختلافاتی دارد، اگر دوستی به سمت اقلیت تمایل پیداکرده است القا نکنید که در اکثریت شورا اختلاف وجود دارد، اگر سه جلسه گذشته نتوانستیم کمیسیون انتخاب کنیم به خاطر این است که به تعامل برسیم و فضای عصبانیت برای شما فروکش کند.

اختلاف بین شورا طبیعی نیست!

سیده منیره قوامی بیان کرد: هرکدام از اعضا می‌توانند در هر کمیسیون شرکت و اعلام نظر و از نظرات تخصصی کمیسیون‌های شورا استفاده کنند، من در شروع شورا برنامه‌هایی را پیگیری و آغاز کردم که لازم است به نتیجه برسد بنابراین شخصاً مخالف هستم که کمیسیون‌هایی که پنج نفر کامل است رأی‌گیری شود.

وی افزود: در جلسه سرپرست شهرداری رأی من با اکثریت اعضا مخالف بود همچنان بر نظرم محکم هستم و نظرم این است که اشتباه بود، در انتخابات هیئت‌رئیسه هم می‌خواستند بفهمانند که مصاحبه نباید انجام می‌شده و نباید نظر می‌دادم، انتخابات کمیسیون‌ها نیز ادامه سرپرست شهرداری و هیئت‌رئیسه است.

این عضو شورا تصریح کرد: اگر بنا بر چرخش در کمیسیون است چرا هیئت‌رئیسه 90 درصد بدون تغییر باقی ماند و اجازه ندادید آقای فصیحی رئیس شود؟ ایشان تفکر متفاوتی داشتند و تضارب آرا ایجاد می‌شد، اگر در این دو سال مشکلی نداشتیم به این دلیل است که اقلیت با ما همکاری و همراهی داشتند.

وی تأکید کرد: این اختلاف طبیعی نیست مردم را گول نزنیم، مشکل ریشه دارد و به‌راحتی حل نمی‌شود، این‌که تهمت‌زده می‌شود من به اقلیت تمایل پیدا کردم درست نیست، سبقه خانوادگی من مشخص است و من فقط حق را گفتم.

اغلب مصوبه‌های شورا 9 رأی داشته است

مهدیه سادات قافله‌باشی نیز در این جلسه تصریح کرد: فرقی نمی‌کند از کدام گروه و جناحی باشیم ما خادم مردم هستیم و نماینده همه مردم شهر هستیم، در سال سوم بحث اقلیت و اکثریت دور از انصاف است، دو سال گذشته همراهی‌ها نزدیک بوده و مصوبه‌های زیادی نه رأی داشته است.

وی تأکید کرد: در مصوبه‌ها جناح‌بندی مطرح نبوده گاهی مصوبه‌ها در صحن رد شده است، اینکه در کمیسیون‌های مختلف حضور داشته باشید باعث کسب تجربه می‌شود شاید مواردی مغفول مانده و نیاز به رسیدگی دارد، وارد شدن خون تازه باعث نمی‌شود سیاست‌گذاری گذشته از بین برود بلکه روح جدیدی می‌بخشد.

هدف ما خدمت به مردم است

حکمت الله داوودی رئیس شورای شهر قزوین نیز گفت: کمیسیون‌هایی که بیش از تعداد داوطلب داشتند باید مجدداً رأی‌گیری شود و کمیسیون‌هایی که ثابت بودند و تغییری نداشتند نیاز به رأی‌گیری ندارد و همه اعضا می‌توانند در همه کمیسیون‌ها حضورداشته باشند و هدف ما خدمت به مردم است بنابراین حساسیتی ایجاد نکنیم و کمیسیون‌های املاک و خدمات شهری را نیز با اعلام داوطلبان رأی‌گیری کنیم.

وی تأکید کرد: در شورای چهارم اختلاف ایجاد و رئیس شورا عوض شد، طرح این موضوعات فضا را تغییر می‌دهد ما برای خدمت به مردم آمدیم و بارها گفتم شورای شهر در خدمت همه شهروندان است حدومرز ندارد، وظیفه‌داریم به همه شهروندان خدمت کنیم.

به گزارش ایسنا، جلسه در حالی علنی برگزار شد که اغلب اعضا به‌اتفاق دلیل غیرعلنی بودن جلسات شورا را همین اختلافات بیان کردند و گفتند اگر جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود برای این است که ترک جلسات شورا را علنی نکنیم، در ادامه این جلسه محسن حق‌شناس، سیده منیره قوامی و احد چگینی جلسه را ترک کردند، فرج‌الله فصیحی علی‌رغم حضور در جلسه اعلام کرد که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کند و پیشنهاد داد برای تلطیف قلوب و ایجاد تفاهم، کمیسیون‌ها بدون تغییر به همان شکل قبلی باقی بماند .

سعید دقیقی نیز از حضور در کمیسیون خدمات شهری انصراف خود را اعلام کرد، همچنین منیره قوامی تصریح کرد اگر قرار بر رأی‌گیری است از لیست کاندیدا حذف می‌شود، درنهایت فصیحی که تا لحظه آخر بین ماندن و رفتن مردد بود صحن شورا را بعد از مشورت با سه عضو دیگر که بیرون از صحن بودند ترک و به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا انتخابات لغو شد.

زهرا یوسفی نیز با این سؤال که آیا در کمیسیون‌ها قرار است منافعی حفظ شود که برخی از اعضای شورا چنین رفتار می‌کنند خواستار رسیدگی جدی به این مسئله شد و عبدالرزاقی نیز تأکید کرد این موضوع در دو جلسه غیرعلنی گذشته شورا هم تکرار شده و ما در جلسات بعدی نیز در صورت تکرار این حرکت بازهم بر رأی خود باقی خواهیم ماند.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha